Головна Усі консультації Облік та звітність Облік окремих операцій

Придбання та використання електрогенератора на підприємстві

Підприємство придбало портативний електрогенератор для забезпечення основної діяльності з надання послуг. Що потрібно знати для того, щоб правильно оформити та обліковувати це придбання та які дозволи потрібно отримати?

Організаційні моменти використання електрогенератора

Стаціонарний чи портативний генератор? За УКТ ЗЕД генератори називаються електрогенераторними установками – це поєднання електричного генератора і первинного двигуна, зокрема, двигуна внутрішнього згоряння.

Тобто генераторна установка — це сам генератор і первинний двигун, які разом як єдиний агрегат або як різні агрегати, але на спільному фундаменті.

За сферою застосування генератори поділяються на:

  • портативні генератори невеликих габаритів і потужності (від 2 — 3 кВт до 10 — 20 кВт), їх  можна переносити або перевозити;
  • стаціонарні генератори, які встановлюються на фундаменті без можливості транспортування. Вони не обмежені за розміром і можуть мати велику потужність. 

У запитанні йдеться про портативний генератор, який можна переміщувати і використовувати в різних місцях, незважаючи на те, що власне під час роботи генератор перебуває на одному місці і не переміщується. Проте податківці наполягають на тому, що це стаціонарне джерело забрудення – докладніше про це далі.

 

Отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин

Дизельні генератори та інші установки, які працюють на паливі, є джерелом викиду забруднюючих речовин в атмосферу. Якщо генератор належить до стаціонарних, то він буде вважатися стаціонарним джерелом забруднюючих речовин.

Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними  джерелами – це документ, який дає право експлуатувати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених  відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. 

Порядок отримання дозволу передбачений Постановою Кабміну від 13.03.2002 № 302.

Разом з цим в умовах воєнного стану постановою КМУ "Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану" №314 встановлено, що в період воєнного стану право на провадження господарської діяльності суб’єкти господарювання можуть набувати на підставі декларації про провадження господарської діяльності, що містить відомості згідно з додатком 1 до даної постанови, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2 до постанови.

Питання щодо отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин або подання декларацій не входить до сфери оподаткування та бухобліку, тому для отримання детальної інформації пропонуємо звернутися до Центрів надання адміністративних послуг.

Про екологічний податок за фактичні обсяги викидів забруднюючих речовин ми писали у цій консультації.  Тут йдеться про орендаря генератора, але це однаково стосується і власників генераторів.

Також див. цю новину. Тут податківці пишуть, що «до стаціонарних джерел забруднення можна віднести генератори, міні електростанції, газозварювальне обладнання (установки)». Аналогічна думка міститься і в ІПК від 21.06.2018 р. №2768/6/99-99-12-02-03-15/IПК – якщо є електрогенератор, потрібно сплачувати екологічний податок. 

Обсяги викидів забруднюючих речовин можна визначити за паспортом генератора.

Але з формальної точки зору, якщо генератор портативний, і він може переміщуватися та працювати в різних місцях, то по суті він не є стаціонарним джерелом забруднення. Для впевненості можна отримати власну ІПК з цього питання.

Отримання дозволу Держпраці на експлуатацію генератора. Генератори не належать до машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А Переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затверджений постановою КМУ від 03.02.2021 р. №77, тому дозвіл на експлуатацію генератора, що його видає Держпраці та її територіальні органи згідно з Порядком видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затверджений постановою КМУ від 26.10.2011 р. № 1107, отримувати не потрібно.

 

Придбання та облік електрогенератора

Електрогенератор належить до необоротних активів, оскільки призначений для використання протягом більше як одного року (п. 4 НП(С)БО 7). Якщо на підприємстві прийнято певний вартісний критерій МНМА, при введенні генератора в експлуатацію слід зважати на нього (п. 5 НП(С)БО 7).

Наприклад, якщо вартісна межа МНМА – 20000 грн (без ПДВ), то генератори вартістю менше цієї суми будуть вважатися МНМА на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи», а більше – вже ОЗ на субрахунку 104 «Машини та обладнання». 

Докладніше про облік ОЗ ми писали тут та тут  (тут йдеться про офісне приміщення, але облік генератора як основного засобу буде такий самий).

Амортизація генератора нараховується щомісяця за методом, який визначено для нього при введенні його в експлуатацію. На нашу думку, якщо генератор призначений не для регулярного використання, а тільки під час аварійного вимкнення електроенергії, доцільніше застосовувати виробничий метод амортизації, який враховуватиме фактичний час роботи генератора. Тоді у тих місяцях, в яких генератор працював менше, сума амортизації буде менше, і навпаки. 

Якщо генератор призначений для забезпечення основної діяльності з надання послуг, то амортизацію доцільно віднести на собівартість послуг: Дт 23 Кт 131 (132).

Пальне для генератора придбавається так само, як і пальне для автомобіля, зокрема, його можна придбавати на АЗС за різними схемами. Ми писали про це тут.

Законодавство не встановлює обов’язок розробити нормативи витрат палива та мастильних матеріалів для генератора, тож це можна зробити з власної ініціативи. Інформацію про витрати палива можна взяти з документації на генератор або визначити норму витрати палива шляхом хронометражу та вимірювання. В останньому випадку результати такого вимірювання фіксуються в акті, який складається комісією, яка здійснила хронометраж і вимірювання.

Списання фактично використаного пального можна оформити актом списання пального на роботу генератора, виходячи з часу його роботи та норми витрат палива. Можна також складати зведений первинний документ на тиждень чи на місяць.

Якщо підприємство буде придбавати велику кількість пального для генератора і зберігати його у спеціальних стаціонарних ємностях (не в каністрах), йому потрібно буде отримати ліцензію на зберігання пального. Докладніше про ліцензії ми писали у цій консультації:  Пальне у баку дизель-генератора: чи потрібно отримувати ліцензію та реєструвати акцизний склад?  Якщо пальне для генератора зберігається у каністрах, ліцензію теж отримувати не потрібно. Протягом останніх років податківці вагалися у цьому питанні між позиціями «потрібно» і «не потрібно», але станом на 2020 рік маємо лист ДПСУ від 11.11.2020 р. №4647/ІПК/99-00-09-03-03-06, де вони пишуть, що якщо пальне легковим автотранспортом доставляється з АЗС до поля в каністрах та одразу заливається у баки сільгосптехніки, зберігання пального при перевезенні не потребує отримання ліцензії на право зберігання пального. Цей підхід можна поширити і на той випадок, коли пальне у каністрах призначається для електрогенератора.

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 82 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Єгорова Юлія
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Облік та звітність / Облік окремих операцій
Теги:
Дозвіл , Облік , Послуги

30 днiв передплати безкоштовно!

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі