• Посилання скопійовано

Зміни в НП(С)БО 7: чи обов’язково проводити дооцінку ОЗ із нульовою залишковою вартістю?

Згідно з наказом Мінфіну №148 підприємство має проводити дооцінку ОЗ (після експертної оцінки), які мають нульову залишкову вартість. Чи обов’язково це? Чи всі ОЗ потрібно дооцінювати?

Наказом Мінфіну №148 внесено зміни, зокрема, до НП(С)БО 7  «Основні засоби».

Так, виключено норму, яка мала таку редакцію « Якщо залишкова вартість об’єкта основних засобів дорівнює нулю, то його переоцінена залишкова вартість визначається додаванням справедливої вартості цього об’єкта до його первісної (переоціненої) вартості без зміни суми зносу об’єкта. При цьому для таких об’єктів, що продовжують використовуватися, обов’язково визначається ліквідаційна вартість.»

З цієї зміни можемо зробити висновок, що в разі переоцінки ОЗ із нульовою залишковою вартістю переоцінку слід робити в загальному порядку, наведеному в абзаці 1 п. 17 НП(С)БО 7. Тобто потрібно буде збільшувати як первісну вартість, так і суму нарахованого зносу.

Пункт 25 НП(С)БО 7 викладено в новій редакції.

Тепер прямо прописано: у разі зміни очікуваних економічних вигід від використання ОЗ слід переглядати ліквідаційну вартість (разом зі строком корисного використання) на кінець звітного року.

Амортизацію треба нараховувати виходячи з нового строку корисного використання та ліквідаційної вартості починаючи з місяця, наступного за місяцем зміни строку корисного використання та/або ліквідаційної вартості.

Водночас п. 16 НП(С)БО 7 не змінився і в ньому зазначено, що підприємство може переоцінювати об'єкт основних засобів, якщо  залишкова  вартість  цього об'єкта суттєво відрізняється від його  справедливої  вартості  на  дату  балансу. У разі переоцінки об'єкта  основних  засобів на ту саму дату здійснюється переоцінка всіх об'єктів групи основних засобів, до якої належить цей об'єкт. 

Переоцінка  основних  засобів  тієї  групи,  об'єкти якої вже зазнали  переоцінки,  надалі має проводитися з такою регулярністю, щоб їх залишкова вартість на дату балансу суттєво не  відрізнялася від  справедливої  вартості.

Отже, як і раніше, переоцінка ОЗ є правом, а не обов’язком підприємства. Було лише уточнено механізм переоцінки ОЗ із нульовою залишковою вартістю, якщо підприємство бажає та планує  здійснювати таку переоцінку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михайло

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Особливості обліку віддільних поліпшень у орендаря
    ТОВ уклало договір оренди приміщення. В приміщенні проводилися підготовчі роботи монтажу системи електропостачання (лічильники, щитки, проводка). В обліку витрати відображені за Дт 152, обладнання не введено в експлуатацію. Договір оренди розірвали, демонтували всю електропроводку та обладнання, та перевезли на інший об’єкт оренди. Як відобразити в обліку монтаж та демонтаж поліпшень, не введених в експлуатацію?
    Сьогодні 12:028
  • Нюанси обліку та оподаткування ліквідації пошкоджених основних засобів
    У червні 2025 р. вагони ТОВ зійшли з рейок та не можуть використовуватися надалі за призначенням. Страхова компанія планує відшкодувати оціночну суму за вирахуванням франшизи та ринкової вартості вагону після ДТП. ТОВ вагони не забрало. Які особливості відображення в обліку списання вагонів та оподаткування даної операції, якщо ТОВ не буде забирати залишки вагонів?
    Сьогодні 11:1116
  • Перекидання авансу між договорами з одним нерезидентом: як відобразити в обліку?
    Підприємство працює з одним нерезидентом, з яким у нього кілька договорів. Виникли такі ситуації: 1. Нерезиденту помилково перерахований аванс не за тим договором. Підприємство написало лист нерезиденту про перекидку авансу на той договір, по якому будуть отримані товари (послуги). 2. Були перераховані кошти за послуги не за тим договором і було направлено лист про перекидку коштів за договором, за яким вже отримані послуги. Чи правомірні дії підприємства? Що потрібно ще зробити підприємству? Як правильно оформити перекидання коштів з одного договору нерезидента на інший договір того ж нерезидента?
    Сьогодні 09:1024
  • Формування резерву сумнівних боргів комунальним підприємством водопостачання
    Комунальне підприємство вперше планує нарахувати резерв сумнівних боргів за надані населенню послуги водопостачання та водовідведення. Необхідно визначити оптимальний спосіб формування резерву та механізм відстеження сплачених боргів у майбутньому
    04.11.202512
  • Облік втрати товару при доставці «Новою поштою» внаслідок ворожого обстрілу
    Підприємство продало та відвантажило товар (рулон тканини) вартістю 6225,60 грн, зареєструвало податкову накладну. Під час доставки «Новою поштою» товар знищено внаслідок обстрілу. Перевізник компенсував 6225,00 грн. Клієнту відправлено повторно аналогічний товар. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити ці операції? Чи потрібно реєструвати на себе компенсуючу податкову накладну на втрачений товар, якщо за неї отримана компенсація від «Нової пошти»?​
    04.11.2025401