• Посилання скопійовано

Визначення собівартості майнових прав при реалізації квартир забудовником

Мікропідприємство на власній земельній ділянці збудувало житловий будинок і реалізує фізособам майнові права на квартири після введення в експлуатацію. Всі витрати (крім адміністративних) зібрані на 15 рахунку. Тут витрати на житлову частину і на частину, яка відноситься до спільного майна мешканців будинку. Як правильно списати на витрати собівартість будівельних робіт? Чи буде правильним такий підхід, коли собівартість буде списуватися пропорційно площі проданих квартир?

По-перше, якщо квартири з самого початку будувалися з метою продажу, то витрати на будівництво потрібно було обліковувати на рахунку 23 «Виробництво». Після завершення будівництва та оформлення права власності на квартири і нежитлові приміщення вони відображаються як готова продукція записом Дт 26 Кт 23.

Якщо ж витрати на будівництво вже акумульовано на рахунку 15, то факт готовності квартир та приміщень до продажу пропонуємо відображати записом Дт 286 Кт 15. Докладніше про це можна почитати тут (матеріал актуальний в частині бухобліку та оподаткування ПДВ).

По-друге, розподіл собівартості приміщень потрібно зробити таким чином, щоб отримати найбільш достовірну собівартість кожного об’єкта.

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 16, об'єкт витрат – це продукція, роботи, послуги або вид діяльності підприємства,   які   потребують   визначення   пов'язаних   з  їх виробництвом  (виконанням)  витрат.

В даному випадку таким об’єктом витрат може вважатися кожна окрема квартира та кожне окреме нежитлове приміщення, якщо підприємство має можливість безпосередньо відносити понесені витрати до кожного такого об’єкта.

Якщо немає можливості визначити суму витрат, які понесені на окремі квартири і приміщення, то об’єктом витрат можна вважати будинок в цілому, при цьому одиницею виміру буде вважатися одиниця площі квартир та нежитлових приміщень. За такого підходу також можна (якщо є можливість і підприємство вважає це доцільним) окремо калькулювати площу квартир і площу нежитлових приміщень, особливо якщо витрати на будівництво одиниці площі житлових та нежитлових приміщень суттєво відрізняються.

Отже, такий підхід, коли собівартість буде списуватися пропорційно площі проданих квартир та нежитлових приміщень, є цілком прийнятним, але лише за умови, що у даного підприємства за даних умов не існує більш достовірного способу розподілу собівартості квартир і приміщень. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20245
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449