• Посилання скопійовано

Визначення собівартості майнових прав при реалізації квартир забудовником

Мікропідприємство на власній земельній ділянці збудувало житловий будинок і реалізує фізособам майнові права на квартири після введення в експлуатацію. Всі витрати (крім адміністративних) зібрані на 15 рахунку. Тут витрати на житлову частину і на частину, яка відноситься до спільного майна мешканців будинку. Як правильно списати на витрати собівартість будівельних робіт? Чи буде правильним такий підхід, коли собівартість буде списуватися пропорційно площі проданих квартир?

По-перше, якщо квартири з самого початку будувалися з метою продажу, то витрати на будівництво потрібно було обліковувати на рахунку 23 «Виробництво». Після завершення будівництва та оформлення права власності на квартири і нежитлові приміщення вони відображаються як готова продукція записом Дт 26 Кт 23.

Якщо ж витрати на будівництво вже акумульовано на рахунку 15, то факт готовності квартир та приміщень до продажу пропонуємо відображати записом Дт 286 Кт 15. Докладніше про це можна почитати тут (матеріал актуальний в частині бухобліку та оподаткування ПДВ).

По-друге, розподіл собівартості приміщень потрібно зробити таким чином, щоб отримати найбільш достовірну собівартість кожного об’єкта.

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 16, об'єкт витрат – це продукція, роботи, послуги або вид діяльності підприємства,   які   потребують   визначення   пов'язаних   з  їх виробництвом  (виконанням)  витрат.

В даному випадку таким об’єктом витрат може вважатися кожна окрема квартира та кожне окреме нежитлове приміщення, якщо підприємство має можливість безпосередньо відносити понесені витрати до кожного такого об’єкта.

Якщо немає можливості визначити суму витрат, які понесені на окремі квартири і приміщення, то об’єктом витрат можна вважати будинок в цілому, при цьому одиницею виміру буде вважатися одиниця площі квартир та нежитлових приміщень. За такого підходу також можна (якщо є можливість і підприємство вважає це доцільним) окремо калькулювати площу квартир і площу нежитлових приміщень, особливо якщо витрати на будівництво одиниці площі житлових та нежитлових приміщень суттєво відрізняються.

Отже, такий підхід, коли собівартість буде списуватися пропорційно площі проданих квартир та нежитлових приміщень, є цілком прийнятним, але лише за умови, що у даного підприємства за даних умов не існує більш достовірного способу розподілу собівартості квартир і приміщень. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    Сьогодні 15:1822
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202545
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025153
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202580
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202539