• Посилання скопійовано

Розукомплектування об’єкта ОЗ: особливості оформлення та бухобліку

Підприємство імпортувало екструдерну лінію, частиної якої є два шнеки, ввело в експлуатацію як один об’єкт ОЗ і експлуатувало. Згодом шнеки вийшли з ладу і підприємство планує їх демонтувати із складу лінії та продати. Які особливості оформлення і бухобліку?

В бухгалтерському обліку зазначену операцію можна відобразити за процедурою часткової ліквідації.

Відповідно до п. 35 НП(С)БО 7, у разі часткової ліквідації об'єкта основних засобів (екструдерної лінії) його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта:

  • Дт 131 Кт 10 – на суму зносу;
  • Дт 976 Кт 10 – на залишкову вартість.

Оформити часткову ліквідацію можна Актом списання основних засобів (часткової ліквідації). В цьому ж Акті прописується і підстава для розукомплектування – поломка і недоцільність ремонту. Акт складається призначеною для цього керівником підприємства комісією і затверджується керівником. Поряд з цим може додатково складатися наказ підприємства, в якому прописується підстава для розукомплектування. Окрім того, може складатися дефектний акт в довільній формі, в якому описується характер поломки. Акт складає інженер чи інший відповідальний технічний працівник. Акт також затверджується керівником підприємства.

Якщо підприємство не може визначити вартість демонтованих шнеків, їх оцінюють за сумою витрат на заміну (див. п. 46 Методрекомендацій №561). Наприклад, якщо замість знятих шнеків підприємство планує придбати інші шнеки, то за вартістю придбання і встановлення нових шнеків потрібно оцінити ті, які будуть демонтовані. Приміром, якщо витрати на заміну складають 60 000 грн., то цю саму суму беруть для визначення первісної вартості знятих шнеків. А суму зносу визначають пропорційно зносу лінії. Приміром, якщо знос лінії 60%, то знос знятих шнеків 36 000 грн (60 000 х 60%).

Якщо на момент демонтажу шнеків підприємство не має інформації про вартість заміни, на наш погляд, шнеки можна оприбуткувати за чистою вартістю реалізації, про що мова далі. 

Оскільки зняті шнеки планується продати на сторону, їх оприбутковують на балансі як актив (згідно з п. 2.12 Методрекомендацій № 2 за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації): Дт 209 Кт 746.

Чиста вартість реалізації запасів - очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію (п. 4 П(С)БО 9).

Наприклад, якщо ціна реалізації 30 000 грн., то шнеки оприбутковують: Дт 209 Кт 746 – 30 000 грн.

Вище ми зазначали, що якщо підприємство не має інформації про вартість заміни, то шнеки можна оприбуткувати за чистою вартістю реалізації. За умовами наведеного прикладу, цифри при частковій ліквідації будуть такі:

  • Дт 976 Кт 10 – 30 000 грн (залишкова вартість);
  • Дт 131 Кт 10 –  50 000 грн (30 000 : 60%).

 

Чи потрібно робити незалежну експертну оцінку знятих шнеків?

Ні, чинне законодавство такого не передбачає.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Чи можна визнати податковий кредит з ПДВ у першому кварталі, а відповідні витрати в бухобліку – в четвертому?
    Щоб не показувати збитки у 1 кварталі 2024 р., акти виконаних робіт березня підприємтво перенесло на 39 рахунок. Податкові накладні за цими актами були відображені в декларації з ПДВ згідно з датою актів у березні 2024 р. Чи є ризик, що цей податковий кредит не визнають під час перевірки, якщо витрати будуть відображені у 4 кварталі 2024 р., або ці послуги не будуть відображені, як витрати, а списані на 44 рахунок (тобто за рахунок прибутку)?
    Сьогодні 14:1114
  • ГО фінансує розробки, які проводить ТОВ: який бухоблік витрат та результатів такої співпраці?
    ТОВ уклало договір на виконання дослідно-конструкторських та технологічних робіт з громадською організацією (ГО). ГО передає ТОВ матеріали, інструменти та сплачує за розробку, при цьому результати роботи залишаються у виконавця. Виконавець згідно з проведеною розробкою зробив конструкторську документацію та отримав технічні умови (ТУ), які належать виконавцю. Як обліковувати ТМЦ (матеріали та інструменти) у ТОВ та результати виконаних робіт – конструкторську документацію, ТУ, дослідні моделі виробів?
    Сьогодні 13:223
  • Курсові різниці при отриманні та оплаті послуг Google
    Між ТОВ та компанією Google укладено договір з надання послуг (надання інтернет-платформи). ТОВ має корпоративну гривневу картку. Нарахування за послуги компанією Google проводяться щомісяця 1 числа у валюті USD. Списання коштів за послуги з корпоративної картки проводяться у гривні щомісяця до 5 числа. Наприклад: 01.01.2024 р. - нарахування за послуги компанією Google за січень 2024 р. – 84,29 USD, а 04.04.2024 р. – списання оплати за послуги за січень 2024 з корпоративної картки – 3245,17 грн. який бухоблік?
    Сьогодні 10:0716
  • Чи дисконтувати заборгованість, яка щорічно подовжується?
    Підприємство – резидент України отримало від нерезидента в 2019 році позику на один рік, яку потім щорічно подовжували, і яку планується повернути в 2024 році. Чи вважається заборгованість за такою позикою довгостроковою і чи слід її дисконтувати?
    06.05.202455
  • Оренда паркомісць для працівників: облік та податки
    Юрособа орендує паркомісця у юрособи для працівників біля орендованого офісу. Як це провести в обліку? Чи є право на податковий кредит? Чи потрібно утримувати із працівників податки ПДФО, ВЗ та нараховувати ЄСВ?
    06.05.202422