• Посилання скопійовано

Розукомплектування об’єкта ОЗ: особливості оформлення та бухобліку

Підприємство імпортувало екструдерну лінію, частиної якої є два шнеки, ввело в експлуатацію як один об’єкт ОЗ і експлуатувало. Згодом шнеки вийшли з ладу і підприємство планує їх демонтувати із складу лінії та продати. Які особливості оформлення і бухобліку?

В бухгалтерському обліку зазначену операцію можна відобразити за процедурою часткової ліквідації.

Відповідно до п. 35 НП(С)БО 7, у разі часткової ліквідації об'єкта основних засобів (екструдерної лінії) його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта:

  • Дт 131 Кт 10 – на суму зносу;
  • Дт 976 Кт 10 – на залишкову вартість.

Оформити часткову ліквідацію можна Актом списання основних засобів (часткової ліквідації). В цьому ж Акті прописується і підстава для розукомплектування – поломка і недоцільність ремонту. Акт складається призначеною для цього керівником підприємства комісією і затверджується керівником. Поряд з цим може додатково складатися наказ підприємства, в якому прописується підстава для розукомплектування. Окрім того, може складатися дефектний акт в довільній формі, в якому описується характер поломки. Акт складає інженер чи інший відповідальний технічний працівник. Акт також затверджується керівником підприємства.

Якщо підприємство не може визначити вартість демонтованих шнеків, їх оцінюють за сумою витрат на заміну (див. п. 46 Методрекомендацій №561). Наприклад, якщо замість знятих шнеків підприємство планує придбати інші шнеки, то за вартістю придбання і встановлення нових шнеків потрібно оцінити ті, які будуть демонтовані. Приміром, якщо витрати на заміну складають 60 000 грн., то цю саму суму беруть для визначення первісної вартості знятих шнеків. А суму зносу визначають пропорційно зносу лінії. Приміром, якщо знос лінії 60%, то знос знятих шнеків 36 000 грн (60 000 х 60%).

Якщо на момент демонтажу шнеків підприємство не має інформації про вартість заміни, на наш погляд, шнеки можна оприбуткувати за чистою вартістю реалізації, про що мова далі. 

Оскільки зняті шнеки планується продати на сторону, їх оприбутковують на балансі як актив (згідно з п. 2.12 Методрекомендацій №2 за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації): Дт 209 Кт 746.

Чиста вартість реалізації запасів - очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію (п. 4 П(С)БО 9).

Наприклад, якщо ціна реалізації 30 000 грн., то шнеки оприбутковують: Дт 209 Кт 746 – 30 000 грн.

Вище ми зазначали, що якщо підприємство не має інформації про вартість заміни, то шнеки можна оприбуткувати за чистою вартістю реалізації. За умовами наведеного прикладу, цифри при частковій ліквідації будуть такі:

  • Дт 976 Кт 10 – 30 000 грн (залишкова вартість);
  • Дт 131 Кт 10 –  50 000 грн (30 000 : 60%).

 Що стосується того, чи потрібно робити незалежну експертну оцінку знятих шнеків, то чинне законодавство такого не передбачає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік збору та реалізації макулатури
    Підприємство збирає макулатуру із власних контейнерів збору. У вересні 2025 зібрано 3,85 тонн. Авто підприємства їздить та збирає макулатуру, яку населення викидає в такі контейнери. Які бухгалтерські проведення (Дт/Кт) необхідно застосувати для відображення операцій: 1) оприбуткування 3,85 т макулатури, зібраної з власних контейнерів роздільного збору (визнання запасу за справедливою вартістю/ціною реалізації 5000 грн/т: ДТ 201 КТ 718?); 2) подальшої реалізації цього обсягу (3,85 т) покупцю за ціною 5000 грн/т у вересні 2025 року?
    29.10.202518
  • Податкові різниці при нарахуванні амортизації необоротних активів: звірка з ОСВ, МНМА та заповнення додатку РІ
    Надайте роз'яснення щодо податкових різниць при нарахуванні амортизації необоротних активів у додатку РІ до декларації з податку на прибуток. Зокрема, необхідно з'ясувати: з якими рахунками ОСВ звіряти дані, чи співпадають суми амортизації в додатку РІ і балансі, як перевірити правильність нарахування різниць, чи включаються МНМА до додатків АМ та РІ, та як відображати амортизацію МНМА при співпадінні бухгалтерських і податкових строків експлуатації
    29.10.202549
  • Облік придбання мобільного захисного укриття (модульної споруди)
    Як слід класифікувати та відображати в бухгалтерському обліку придбання підприємством мобільного (модульного) захисного укриття (бетонної споруди), призначеного для захисту працівників, та який порядок відображення його вартості у податковому обліку з податку на прибуток?
    29.10.202535
  • Підтвердження витрат ТОВ на основі електронного акта від ФОП, отриманого електронною поштою
    Чи є електронний акт виконаних робіт, отриманий ТОВ (на загальній системі оподаткування) електронною поштою від ФОПа в архівному файлі та підписаний лише кваліфікованим електронним підписом (КЕП) ФОП, належним первинним документом для підтвердження витрат у податковому та бухгалтерському обліку? Яким чином ТОВ має оформити зустрічний підпис такого акта?
    29.10.202555
  • Неповернена поворотна фінансова допомога: що в обліку?
    Підприємство отримало поворотну фіндопомогу за договором на 6 місяців. Після закінчення терміну дії договору допомога не була повернена, і договір не продовжувався. В якому податковому (звітному) періоді суму неповерненої допомоги слід включити до складу доходу платника податку: негайно (у місяці закінчення договору) чи після спливу строку позовної давності?
    28.10.2025266