Бонуси – це маркетингові послуги
Одним із методів, які використовуються постачальниками для просування товарів на ринку, є сплата мотиваційних виплат (премій, бонусів, інших заохочень) на користь третіх осіб (організацій, які придбавають товари у постачальника та здійснюють їх збут (дистриб’ютори), які є винагородою за досягнення певних економічних показників третіми особами (дистриб’юторами) у межах своєї основної діяльності та сприяють пожвавленню збуту товарів постачальника, стимулюють просування товарів у каналах дистрибуції.
Податківці, зокрема, в ІПК від 30.11.2020 р. №4886/ІПК/99-00-05-05-02-06 (яку ми коментували тут) також зазначали, що одним із методів просування товарів постачальника на ринку є сплата мотиваційних виплат (премій, бонусів, інших заохочень) на користь дистриб’юторів (організацій, які придбавають товари у постачальника та здійснюють їх збут).
Оскільки мотиваційні та стимулюючі виплати (премії, бонуси, інші заохочення), які сплачуються офіційним дистриб’ютором (постачальником продукції (робіт, послуг)), зокрема, за точність закупівельних прогнозів, виконання узгодженого плану закупівель, дотримання асортименту товарів), спрямовуються на стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), такі витрати відносяться до маркетингових послуг.
Оподаткування ПДВ маркетингових послуг
Відповідно до п. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Постачання послуг, згідно з пп. 14.1.185 ПКУ – будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності.
Отже, при наданні продавцем винагороди (бонусу) покупцю у зв’язку з досягненням певних обсягів постачання товарів, придбаних у такого продавця, об’єктом оподаткування ПДВ є маркетингові послуги, які надаються покупцем, а мотиваційні та стимулюючі виплати, в свою чергу, є компенсацією вартості таких послуг.
Таким чином, у покупця при отриманні мотиваційних виплат (бонусів) від продавця у зв’язку з досягненням певних обсягів постачання товарів, придбаних у такого продавця виникають податкові зобов’язання з ПДВ на суму отриманих мотиваційних виплат (бонусів).
Коригування обсягу наданих маркетингових послуг
В даному випадку, коли бонуси виплачені за ще не проданий товар, можна говорити про те, що це була така собі плата за майбутні продажі товару. Тому, якщо товар так і не буде проданий, відповідна кількість бонусів підлягає поверненню. На практиці в даному випадку це слід оформити як зменшення ціни маркетингових послуг.
Ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Після укладення договору зміна ціни допускається тільки у випадках і на умовах, установлених самим договором або законом (ч. 2 ст. 632 ЦКУ). Після виконання договору зміна ціни не дозволяється (ч. 3 ст. 632 ЦКУ), проте зміна умов договору можлива тільки за згодою сторін (ч. 1 ст. 651 ЦКУ). Як правило, перегляд сторонами договірної ціни оформляється додатковою угодою до договору, у якій зазначається нова ціна послуг і наводиться обґрунтування причин зміни ціни. В даному випадку тут слід вказати на факт повернення товару і відповідне повернення суми бонусів.
Під час здійснення первісної господарської операції – приймання-передачі маркетингових послуг за первісною ціною первинний документ (акт) був оформлений правильно, адже ціна (первісна сума бонусів) відповідала умовам укладеного договору. Тож якщо згодом змінюється вартість послуг після їх надання (виникає підстава для повернення бонусів), первинний документ – акт, оформлений при наданні послуг за первісною ціною, не можна вважати складеним з помилкою.
Якщо згодом виникли підстави для повернення бонусів, то цей факт документується новим первинним документом. Чинні нормативні документи, що регулюють бухгалтерський облік, не містять вказівок щодо документування факту зміни вартості раніше відвантажених товарів або наданих послуг – адже нормами цивільного законодавства це не передбачено. У будь-якому разі, оформлення документа на повернення бонусів не передбачає обов’язку коригування первинних документів, якими задокументовано первісне надання маркетингових послуг.
Далі, виникнення обставин для повернення бонусів є окремою подією, яка потребує оформлення відповідним первинним документом. Таким документом може бути акт про узгодження суми бонусів, що підлягає поверненню, який складається сторонами на дату прийняття рішення про повернення бонусів.
Витрати у сторони – отримувача маркетингових послуг (яка сплачує бонуси) та відповідно доходи у сторони – дистрибутора, яка отримує бонуси, симетрично сторнуються на підставі акта коригування суми бонусів.
Як скласти ПН на часткове повернення раніше зробленої оплати, ми писали тут.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити