• Посилання скопійовано

Чи потрібно змінювати правила оформлення бухгалтерських документів?

З 01.09.2021р. змінили правила оформлення документів згідно з ДСТУ 4163:2020. Чи всіх документів це стосується? Чи потрібно змінювати бухгалтерські документи, наприклад, акти виконаних робіт, рахунки, а також оформлення договорів з контрагентами?

Документи, на які поширюється 4163:2020

Відповідно до п. 1.1 ДСТУ 4163:2020, цей стандарт поширюється на організаційно-розпорядчі документи (створювані в результаті діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, установ, підприємств, організацій та інших юридичних осіб (далі — юридична особа) незалежно від їхнього функціонально- цільового призначення, рівня і масштабу діяльності та форми власності) незалежно від носія інформації, зокрема, на:

  • організаційні (положення, статути, посадові інструкції, штатні розписи тощо);
  • розпорядчі (постанови, рішення, накази, розпорядження);
  • інформаційно-аналітичні (акти, довідки, доповідні записки, пояснювальні записки, службові листи тощо) документи.

 

Первинні документи

Разом з тим підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи (див. ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік).

Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію (ст. 1 Закону про бухоблік).

Обов’язкові реквізити, які повинні мати первинні документи (якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України), наведені в ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.

Причому далі в ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік зазначено, що неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Відповідно до п. 2.7 Положення №88 первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватись із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов'язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.

З наведеного випливає, що первинні документи, на підставі яких роблять записи в бухобліку, не відносяться до тих документів, на які поширюються норми ДСТУ 4163:2020.

Тому змінювати форми актів виконаних робіт, рахунків, не потрібно.

 

Договори з контрагентами

А от договір з контрагентами відноситься до організаційних документів. Тому складати договір потрібно з урахуванням вимог ДСТУ 4163:2020. Щоправда, це стосується договорів, які укладатимуться вже починаючи з 01.09.2021 р.

 

Чи можна ДСТУ 4163:2020 застосовувати при оформленні первинних документів?

В п. 1.2 ДСТУ 4163:2020 зазначено, що він установлює:

  • склад реквізитів документів;
  • вимоги до змісту та місця розташування реквізитів у документах;
  • вимоги до бланків та оформлення документів;
  • вимоги до виготовлення документів.

Вимоги цього стандарту щодо оформлення реквізитів можуть бути поширені на всі класи уніфікованих систем документації (п. 1.3 ДСТУ 4163:2020).

Тобто, будь-яке підприємство за власним бажанням може використати норми ДСТУ 4163:2020 при створенні власних первинних документів. В такому разі при створенні власних первинних документів варто врахувати, що обов’язкові реквізити первинного документа встановлює ст. 9 Закону про бухоблік. А ДСТУ 4163:2020 визначає формат цих реквізитів.

 

Яка відповідальність за недотримання норм ДСТУ 4163:2020 стосовно оформлення документів, яких він стосується?

Такої відповідальності чинне законодавство не передбачає.

 ***

Читайте також: З 1 вересня оформлюємо документи підприємства по-новому: ДСТУ 4163:2020

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202528
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025186
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025571
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202540
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025260