• Посилання скопійовано

Витрати на ремонт дорожнього покриття: як облікувати?

В орендоване приміщення підводилась вода, внаслідок чого було зняте дорожнє покриття на прилеглій території (загального користування) та за рахунок орендаря відновлено підрядною організацією. Як підприємству орендарю обліковувати такі витрати та чи має право на ПК з ПДВ?

Очевидно, що поновлення дорожнього покриття не має самостійного значення, а безпосередньо пов’язане з виконанням робіт з підведення води. Тому відновлення дорожнього покриття доречно розглядати як один з елементів витрат на підведення води в орендоване приміщення.

Відповідно до ч. 1 ст. 776 ЦКУ, поточний ремонт речі, переданої у найм, провадиться наймачем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом.

Капітальний ремонт речі, переданої у найм, провадиться наймодавцем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 2 ст. 776 ЦКУ).

Відповідно до Примірного переліку №150 (затверджений Наказом Держжитлокомунгоспу України від 10.08.2004 р. № 150), до капітального ремонту відноситься:

  • улаштування додаткових ліній централізованого водопостачання та водовідведення (пп. 2.12.3);
  • відновлення або улаштування нової системи централізованого водопостачання та водовідведення (пп. 2.12.6).

Таким чином, влаштування нового водогону (підведення води в орендоване приміщення), включаючи відновлення території, є капітальним ремонтом такого приміщення.

На наш погляд, такий капітальний ремонт можна розглядати як поліпшення орендованого майна.

Якщо поліпшення речі зроблено за згодою наймодавця, наймач має право на відшкодування вартості необхідних витрат або на зарахування їх вартості в рахунок плати за найм речі (ч. 3 ст. 778 ЦКУ). Якщо поліпшення можуть бути відокремлені від речі без її пошкодження, наймач має право на їх вилучення (ч. 2 ст. 778 ЦКУ). Якщо наймач без згоди наймодавця зробив поліпшення, які не можна відокремити без шкоди для речі, він не має права на відшкодування їх вартості (ч. 5 ст. 778 ЦКУ).

Таким чином, доля понесених орендарем витрат на влаштування водогону (в тому числі на відновлення дорожнього покриття) в орендованому приміщенні може бути різною.

Якщо договором оренди передбачено відшкодування таких витрат орендодавцем чи зарахування в рахунок орендної плати, такі витрати відображають на рахунку 949.

Надалі такі витрати передаються орендодавцеві для відшкодування (за окрему плату чи в рахунок орендної плати):

  • Дт 377 Кт 719 – на суму відшкодування, з урахуванням ПДВ;
  • Дт 719 Кт 641 – нараховане ПЗ з ПДВ;
  • Дт 719 Кт 791 – дохід віднесено на фінрезультати;
  • Дт 791 Кт 949 – витрати списано на фінрезультати;
  • Дт 311 Кт 377 – отримана оплата від орендодавця, чи
  • Дт 631 Кт 377 – залік заборгованості між сумою відшкодування витрат і заборгованістю за орендною платою.

Якщо договором оренди не передбачена компенсація понесених витрат, чи передбачена тільки після закінчення договору оренди в сумі залишкової вартості, здійснені витрати орендар ставить на свій баланс в такому порядку.

Відповідно до п. 8 НП(С)БО 14, затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди, що призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

Таким чином, понесені витрати списують на субрахунок 153, а потім зараховують на баланс: Дт 117 Кт 153.

Амортизують такі витрати за прямолінійним чи виробничим методами (п. 27 НП(С)БО 7) - протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс): Дт 23, 91, 92, 93, 94 Кт 132.

 

Чи має право орендодавець відобразити ПК, якщо витрати з ремонту містять ПДВ?

Так, має право відобразити в загальному порядку. Причому, якщо орендоване приміщення використовується в господарській діяльності, нараховувати компенсуюче ПДВ за пп. 198.5 ПКУ немає підстав.

 

Облік при поверненні орендованого об’єкта

Якщо орендодавець компенсує вартість поліпшень:

  • Дт 132 Кт 117 – на суму нарахованого зносу;
  • Дт 286 Кт 117 – на залишкову вартість;
  • Дт 377 Кт 712 – в сумі компенсації, яку надає орендодавець;
  • Дт 712 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ в сумі компенсації;
  • Дт 712 Кт 791 – дохід від переданих поліпшень віднесено на фінрезультати;
  • Дт 943 Кт 286 – списана залишкова вартість переданих поліпшень;
  • Дт 791 Кт 943 – залишкова вартість переданих поліпшень списана на фінрезультати;
  • Дт 311 Кт 377 – отримана компенсація від орендодавця.

Якщо орендар не компенсує вартість поліпшень:

  • Дт 132 Кт 117 – на суму нарахованого зносу;
  • Дт 976 – Кт 117 – списана залишкова вартість;
  • Дт 976 – Кт 641 – нараховане ПЗ з ПДВ (див. далі).

Щодо особливостей нарахування ПЗ з ПДВ при поверненні поліпшень ми писали, наприклад, тут. Якщо платником – орендарем понесено витрати на поліпшення об'єкта оренди та такі витрати не компенсовано орендодавцем, то при поверненні об'єкта оренди таке поліпшення вважається безоплатно наданою послугою. Відповідно вона підлягає оподаткуванню ПДВ за основною ставкою, виходячи з ціни придбання товарів/послуг, використаних для такого поліпшення.

Якщо між орендодавцем та орендарем укладено окремі договори про надання орендодавцем орендарю компенсації витрат орендаря на поліпшення об’єкта оренди, то суми коштів, сплачених (відшкодованих, компенсованих) за такими договорами:

  • є окремою операцією з надання послуги з поліпшення основних фондів,
  • розглядаються як окремий об’єкт оподаткування,
  • підлягають оподаткуванню ПДВ за основною ставкою, виходячи з ціни, визначеної у відповідних договорах.

 ***

Читайте також:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202413
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202422
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20247
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427