Транспортно-заготівельні витрати (затрати на заготівлю запасів, оплата тарифів (фрахту) за вантажно-розвантажувальні роботи і транспортування запасів усіма видами транспорту до місця їх використання, включаючи витрати зі страхування ризиків транспортування запасів) – це елемент первісної вартості придбаних запасів. Причому згідно з п. 9 НП(С)БО 9, вони можуть безпосередньо включатися до первісної вартості придбаних запасів або обліковуватися на окремому рахунку обліку ТЗВ.
Згідно з п. 2.1 Методрекомендацій №635, розпорядчим документом про облікову політику підприємства потрібно визначити в тому числі порядок обліку і розподілу ТЗВ, ведення окремого субрахунку обліку ТЗВ.
Таким чином, якщо підприємство включало ТЗВ безпосередньо до первісної вартості придбаних запасів і планує перейти на облік ТЗВ на окремому субрахунку, така зміна буде розглядатися як зміна облікової політики.
Відповідно до п. 9 НП(С)БО 6, облікова політика може змінюватися тільки якщо настає одна з таких подій:
- змінюються статутні вимоги підприємства;
- змінюються вимоги Мінфіну;
- зміни забезпечать достовірне відображення подій або операцій у фінзвітності підприємства.
Очевидно, в даній ситуації може бути тільки останнє обгрунтування необхідності змін.
Якщо змінюється облікова політика, такі зміни за загальним правилом потрібно застосувати ретроспективно – до всіх подій і операцій, які відбувалися раніше (див. п. 11 НП(С)БО 6). Тобто, за всі попередні роки потрібно перерахувати доходи і витрати за умови, якщо би облік ТЗВ вівся на окремому субрахунку і раніше. Якщо такі зміни вплинуть на величину фінрезультату, відповідна різниця має відображатися коригуванням сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року. Поряд з цим, потрібно надати порівняльну інформацію щодо попередніх звітних періодів (див. п. 12 НП(С)БО 6).
Але згідно з п. 13 НП(С)БО 6, якщо суму коригування нерозподіленого прибутку на початок звітного року неможливо визначити достовірно, то облікова політика поширюється лише на події та операції, які відбуваються після дати зміни облікової політики.
Таким чином, з огляду на п. 13 НП(С)БО 6 можна обгрунтувати неможливість достовірного визначення різниці для коригування і не застосовувати ретроспективний метод.
В такому разі облік ТЗВ на окремому субрахунку буде поширюватися тільки на облік ТЗВ після зміни облікової політики.
Змінити таку політику підприємство може в будь-який момент за власним бажанням, за умови обгрунтування змін, про що ми сказали вище. Наприклад, зміни можуть бути з 01.07.2021 р.
Який субрахунок для окремого обліку ТЗВ застосовувати?
У п. 5.5 Методрекомендацій №2 зазначено, що якщо ТЗВ пов'язані із доставкою кількох найменувань, груп, видів запасів, то їх сума може узагальнюватися за окремими групами запасів на окремому субрахунку (наприклад, 200 «Транспортно-заготівельні витрати на запаси») або на окремому додатковому субрахунку (наприклад, 2011 «Транспортно-заготівельні витрати на сировину та матеріали»).
Але в додатку 2 до НП(С)БО 9 наведено субрахунок 289 «ТЗВ». Щоправда, там наведено приклад підприємств роздрібної торгівлі.
Щодо обліку ТЗВ, які стосуються як придбаних, так і проданих запасів
В даній ситуації витрати на транспортування придбаних запасів повинні включатися до собівартості придбаних запасів (безпосередньо чи на окремий субрахунок обліку ТЗВ), а витрати на транспортування проданих запасів, які не відшкодовуються покупцями окремо, до витрат на збут (рахунок 93).
Це означає, що якщо використовуються одні транспортні засоби як для транспортування придбаних, так і проданих запасів, витрати на утримання таких транспортних засобів потрібно буде розподіляти між первісною вартістю придбаних запасів і витратами на збут.
Відтак, прямі витрати на перевезення можна включати безпосередньо до первісної вартості придбаних запасів (чи окремого субрахунку обліку ТЗВ) та до витрат на збут. А непрямі (ремонт, стоянка автомобілів тощо) обліковувати спершу на окремому рахунку, наприклад, 91, а потім розподіляти пропорційно прямим витратам.
***
Читайте також:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити