• Посилання скопійовано

Використання підприємством орендованого авто працівника

Працівник придбав автомобіль і здав в оренду підприємству, на якому працює. Орендоване авто працівник використовує як в робочий, так і в неробочий час. Як правильно вести облік пального на підприємстві?

Правові особливості

За договором найму (оренди) майно передається орендарю у володіння та користування (ч. 1 ст. 759 ЦКУ).

Це означає, що на період оренди користується автомобілем підприємство.

Це також означає, що за загальним правилом у позаробочий час працівник орендодавець не має права користуватися автомобілем в особистих цілях, підприємство орендар самостійно буде забезпечувати стоянку, зберігання та охорону автомобіля, його заправку ПММ. Поточний ремонт орендованого майна здійснює орендар, якщо інше не встановлено договором (ч. 1 ст. 776 ЦКУ).

За передання майна в оренду орендар сплачує орендодавцеві орендну плату (ст. 762 ЦКУ).

Тобто, передавши авто в оренду, орендар втрачає на період оренди право володіти і користуватися авто. Натомість він отримує від орендодавця компенсацію за таку передачу авто – орендну плату.

Але після того, як підприємство отримало авто в оренду, воно самостійно вирішує, яким чином використовуватиме авто у власній діяльності, з урахуванням обмежень, встановлених договором.

Наприклад, якщо договором встановлено, що у позаробочий час автомобілем користується у власних цілях фізособа орендар, то така фізособа матиме право на таке використання. Проте з точки зору підприємства таке використання буде у негосподарській діяльності підприємства, з усіма податковими наслідками, що з цього випливають.

 

Податкові наслідки

ПДФО, ВЗ

Оскільки працівник використовував майно підприємства в особистих цілях, то з точки зору оподаткування він отримав від підприємства додаткове благо.

Згідно з п. «е» пп. 164.2.17 ПКУ вартість безоплатно отриманих послуг, визначена за правилами звичайної ціни, включається до складу оподатковуваного доходу працівника як додаткове благо.

Причому оскільки блага надані в негрошовій формі, об’єкт оподаткування визначається за правилами п. 164.5 ПКУ, тобто, з урахуванням «натурального» коефіцієнта.

Проблема виникатиме при визначенні ціни такого блага. Згідно з пп. 14.1.71 ПКУ звичайна ціна – це договірна ціна. Причому вважається, що вона відповідає рівню ринкових цін.

В розглядуваній ситуації договірної ціни немає. Можна прив’язатися до ринкової ціни, але рекомендацій, як це зробити практично, немає.

На практиці подеколи встановлюють таку на рівні собівартості (сума оренди, вартість використаного пального тощо), оформляючи наказом по підприємству, погодженим з працівником. Або договором оренди.

Бухгалтерський облік

В бухобліку собівартість використання орендованого автомобіля, яка припадає на час використання авто для потреб працівника, списується на субрахунок 949.

ПДВ

Оскільки авто використовується в негосподарській діяльності, то якщо пальне, використане за цей час, придбавалося з ПДВ і підприємство платник ПДВ відобразило ПК, то потрібно буде на вартість такого пального нарахувати компенсуюче ПДВ за п. 198.5 ПКУ.

Документування

Час використання авто для особистих потреб працівника потрібно оформляти окремими документами, наприклад, окремими подорожніми листами тощо. В цих документах потрібно зазначати як пробіг автомобіля, так і кількість використаного пального.

Акцизний податок

Чи не виникне необхідність сплачувати акцизний податок з вартості пального, використаного автомобілем під час його використання працівником для власних потреб?

Відповідно до пп. 14.1.212 ПКУ реалізація пального – це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з акцизного складу/акцизного складу пересувного для різних цілей, включаючи іншим особам.

Паливний бак авто не є акцизним складом (п. «г» пп. 14.1.6 ПКУ). Окрім того, внаслідок використання авто для особистих потреб працівника такий працівник використовував авто, заправлене пальним. Фізично пальне йому підприємство не передавало.

Таким чином, якщо працівник використав авто, заправлене пальним, придбаним за рахунок підприємства, у власних цілях, операції реалізації пального не було. Таким чином, і питання сплати акцизного податку відпадає.

***

Також читайте:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202510
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202572
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025160
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202533
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025250