• Посилання скопійовано

Витрати на сертифікацію сортів рослин: як підтвердити та обліковувати?

Підприємство продає насіння овочів різних сортів, які потребують сертифікації в Українському інституті експертизи сортів рослин. Актів про послуги інститут не дає, проте сертифіковані сорти можна знайти в електронному реєстрі. Щорічно підприємство платить за підтримання чинності майнового права на уже сертифіковані сорти. Яким первинним документом підтвердити ці витрати та як обліковувати ці платежі?

Рахунок як первинний документ

За приписами ч. 1 ст. 903 ЦКУ,  якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором. 

Правила наведеної норми говорять:

  • по-перше, про умови оплати, встановлені у самому договорі,
  • по-друге, розмір, порядок та строки оплати, а також оформлення підтвердження надання послуги обумовлюються сторонами також у тексті договорі,
  • по-третє, йдеться про обовязок оплатити вже надану послугу.

За таких умов, сторони оформляють факт надання послуги не обов'язково актом наданих послуг, це може будь-який інший документ, форма та вимоги до якого мають також бути передбачені договором.

За загальноприйнятими правилами, особливо, коли йдеться про підтвердження витрат для цілей бухгалтерського та податкового обліку, такий документ — акт чи рахунок, який має силу акту, - має відповідати вимогам первинного документа, встановленого ч.2 ст.9 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” та Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіна від 24.05.95 р. N 88.

Тому, на нашу думку, рахунок на оплату послуг сертифікування має містити ознаки первинного документа. Крім цього, факт надання послуги із сертифікації сортів підтверджується власне наявністю сорту в електронному реєстрі. Ми вважаємо, що це варто прописати в самому договорі, наприклад, сторони погодили, що факт надання послуг підтверджується наявністю сорту в електронному реєстрі. Також бажано зробити відповідну помітку і в рахунку.

Свою точку зору щодо застосування рахунків для підтвердження факту надання послуг і можливості виникнення права на податкові витрати за таким документом неодноразово оприлюднювали і податківці.  Зокрема, цій темі присвячено лист від 06.02.2012 р. №2282/6/15-1415. У висновку цього листа зазначено:  рахунок-фактура (акт передачі наданих послуг) може розглядатися як "інший документ, який підтверджує надання послуг", в разі фактичного здійснення господарської операції. Мається на увазі рахунок-фактура, який виконує функції акту передачі наданих послуг згідно із договором, укладеним сторонами.

Також читайте тут та тут.

Все вищезазначене стосується будь-яких послуг, на які виконавець не оформлює акти.

 

Щодо оплати за підтримання чинності майнового права на уже сертифіковані сорти, яка оплачується кожен рік

На нашу думку, це витрати поточного року, оскільки вони сплачуються щорічно. Якщо підприємство складає фінзвітність щоквартально, їх можна обліковувати як витрати майбутніх періодів з розподілом річної суми на квартали.

Про облік нематеріальних активів ми писали тут.

Зокрема, об'єкт нематеріальних активів зараховується на баланс, якщо одночасно виконуються такі умови:

1) підприємство здійснює його контроль;

2) актив може бути ідентифікований (вартість може бути достовірно визначена);

3) є імовірність отримання майбутніх економічних вигід.

Зверніть увагу: на відміну від основних засобів, немає вимоги використання протягом періоду більше одного року (або одного операційного циклу, якщо він перевищує один рік). 

Якщо НА не відповідає зазначеним вище критеріям, то витрати, пов'язані з його придбанням чи створенням, визнаються витратами звітного періоду, протягом якого вони були здійснені, без визнання таких витрат у майбутньому нематеріальним активом.

В даному випадку, на нашу думку, не виконується умова щодо достовірного визначення вартості активу, оскільки платежі здійснюються щорічно і вартість активу не можна достовірно визначити.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202540
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202566
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202518