• Посилання скопійовано

Витрати на сертифікацію сортів рослин: як підтвердити та обліковувати?

Підприємство продає насіння овочів різних сортів, які потребують сертифікації в Українському інституті експертизи сортів рослин. Актів про послуги інститут не дає, проте сертифіковані сорти можна знайти в електронному реєстрі. Щорічно підприємство платить за підтримання чинності майнового права на уже сертифіковані сорти. Яким первинним документом підтвердити ці витрати та як обліковувати ці платежі?

Рахунок як первинний документ

За приписами ч. 1 ст. 903 ЦКУ,  якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором. 

Правила наведеної норми говорять:

  • по-перше, про умови оплати, встановлені у самому договорі,
  • по-друге, розмір, порядок та строки оплати, а також оформлення підтвердження надання послуги обумовлюються сторонами також у тексті договорі,
  • по-третє, йдеться про обовязок оплатити вже надану послугу.

За таких умов, сторони оформляють факт надання послуги не обов'язково актом наданих послуг, це може будь-який інший документ, форма та вимоги до якого мають також бути передбачені договором.

За загальноприйнятими правилами, особливо, коли йдеться про підтвердження витрат для цілей бухгалтерського та податкового обліку, такий документ — акт чи рахунок, який має силу акту, - має відповідати вимогам первинного документа, встановленого ч.2 ст.9 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” та Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіна від 24.05.95 р. N 88.

Тому, на нашу думку, рахунок на оплату послуг сертифікування має містити ознаки первинного документа. Крім цього, факт надання послуги із сертифікації сортів підтверджується власне наявністю сорту в електронному реєстрі. Ми вважаємо, що це варто прописати в самому договорі, наприклад, сторони погодили, що факт надання послуг підтверджується наявністю сорту в електронному реєстрі. Також бажано зробити відповідну помітку і в рахунку.

Свою точку зору щодо застосування рахунків для підтвердження факту надання послуг і можливості виникнення права на податкові витрати за таким документом неодноразово оприлюднювали і податківці.  Зокрема, цій темі присвячено лист від 06.02.2012 р. №2282/6/15-1415. У висновку цього листа зазначено:  рахунок-фактура (акт передачі наданих послуг) може розглядатися як "інший документ, який підтверджує надання послуг", в разі фактичного здійснення господарської операції. Мається на увазі рахунок-фактура, який виконує функції акту передачі наданих послуг згідно із договором, укладеним сторонами.

Також читайте тут та тут.

Все вищезазначене стосується будь-яких послуг, на які виконавець не оформлює акти.

 

Щодо оплати за підтримання чинності майнового права на уже сертифіковані сорти, яка оплачується кожен рік

На нашу думку, це витрати поточного року, оскільки вони сплачуються щорічно. Якщо підприємство складає фінзвітність щоквартально, їх можна обліковувати як витрати майбутніх періодів з розподілом річної суми на квартали.

Про облік нематеріальних активів ми писали тут.

Зокрема, об'єкт нематеріальних активів зараховується на баланс, якщо одночасно виконуються такі умови:

1) підприємство здійснює його контроль;

2) актив може бути ідентифікований (вартість може бути достовірно визначена);

3) є імовірність отримання майбутніх економічних вигід.

Зверніть увагу: на відміну від основних засобів, немає вимоги використання протягом періоду більше одного року (або одного операційного циклу, якщо він перевищує один рік). 

Якщо НА не відповідає зазначеним вище критеріям, то витрати, пов'язані з його придбанням чи створенням, визнаються витратами звітного періоду, протягом якого вони були здійснені, без визнання таких витрат у майбутньому нематеріальним активом.

В даному випадку, на нашу думку, не виконується умова щодо достовірного визначення вартості активу, оскільки платежі здійснюються щорічно і вартість активу не можна достовірно визначити.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5522
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025193
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202551
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025211
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202588