• Посилання скопійовано

Облік переробки давальницької сировини

Підприємство виготовляє продукцію – лотки з напівфабрикатів, які обліковуються на рахунку 25. Лотки передаються на обрізку сторонній організації за давальницькою схемою. Як оформляти документально та вести бухоблік цих операцій? Чи потрібно складати ТТН на транспортування ТМЦ?

Як обліковувати готову продукцію та послуги переробника?

Особливість операцій з давальницькою сировиною полягає у тому, що передавальна сторона зберігає за собою право власності на вихідну сировину або матеріали, що передано в переробку, і також на готову продукцію, отриману в результаті переробки, а переробник лише надає послуги з переробки. Операції з запасами, які підприємство передає оіншому суб’єкту господарювання для переробки, обробки чи доопрацювання, по своїй суті належать до підрядних робіт та регламентуються главою 61 ЦКУ.

Докладно про давальницькі операції можна почитати тут, а про облік готової продукції – тут.

Звертаємо увагу, що тут застосовується рахунок 206 "Матеріали, передані в переробку". В даному випадку, якщо вартість напівфабрикатів (необрізаних лотків) обліковується у замовника на рахунку 25, то для обліку напівфабрикатів, переданих в переробку, можна запровадити окремий субрахунок рахунку, наприклад, 25/1, або обліковувати такі напівфабрикати за окремим субконто. Отже, облік обрізки та отримання готової продукції виглядатиме таким чином:

  • Дт 25/1 Кт 25 – напівфабрикати, передані в переробку (обрізку) на давальницьких умовах;
  • Дт 23 Кт Кт 631 – віднесено на виробничі витрати вартість послуг переробника;
  • Дт 23 Кт 631 – віднесено на виробничі витрати вартість транспортування продукції сторонніми організаціями;
  • Дт 23 Кт 203, 13, 66, 65 - віднесено на виробничі витрати вартість транспортування продукції власними силами (пальне, амортизація ОЗ, заробітна плата та ЄСВ);
  • Дт 23 Кт 25/1 – отримано готові лотки з переробки та їх вартість віднесена до виробничих витрат;
  • Дт 26 Кт 23 – сформовано собівартість готової продукції, яка включає вартість послуг з переробки,  вартість перероблених напівфабрикатів, транспортні витрати та інші витрати, що безпосередньо стосуються виробництва лотків.
  • Дт 901 Кт 26 – відвантажено готову продукцію на реалізацію покупцям.

 

Документальне оформлення

Оскільки послуги переробника, як ми зазначали вище, мають ознаки договору підряду, то вони оформлюються актом виконаних робіт, який підтверджує факт виконання робіт з обрізки лотків. В акті слід зазначити обсяг виконаних робіт, їх ціну та загальну вартість.

Транспортування будь-яких ТМЦ (напівфабрикатів, готової продукції тощо) оформлюється ТТН. Більш докладно про ТТН читайте у наших матеріалах туттут та тут.

Щодо впровадження електронних ТТН читайте тут та тут.

При переданні напівфабрикатів на переробку та отриманні готової продукції з переробки складаються акти приймання-передачі відповідних ТМЦ.

Випуск продукції  з виробництва та передачу її на склад зазвичай оформлюють накладною-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (форма №М-11, затверджена Наказом №193).

Також можливе застосування самостійно розроблених форм первинних документів, таких як: відомість, приймально-здавальний акт, акт здачі готової продукції тощо.

 

Розподіл загальновиробничих витрат

Загалом про облік загальновиробничих витрат можна почитати у матеріалах туттут та тут.

Базу розподілу загальновиробничих витрат кожне підприємство обирає на власний розсуд, виходячи зі специфіки та особливостей  його операцій. Головна вимога до бази розподілу ЗВВ – вона повинна забезпечувати найбільш достовірний розподіл ЗВВ між видами продукції.

В даному випадку ми маємо виробництво продукції (лотків), яка є матеріаломісткою, тобто більшу частину собівартості продукції складає вартість матеріалів. Підприємство визначило, що ЗВВ розподіляються саме за вартістю матеріалів. Ми вважаємо, що це вдалий вибір бази розподілу ЗВВ, оскільки на більш матеріаломістку продукцію припадатиме більше ЗВВ, і навпаки.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202515
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.202539
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202517
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025225
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 751