• Посилання скопійовано

Поворотна фінансова допомога: доходи та витрати

Підприємство надає безповоротну фінансову допомогу іншому підприємству, частка корпоративних прав в якому складає 90%. Чи можна розглядати таку допомогу як витрати для підприємства - надавача, та доходи для підприємства - отримувача?

Відповідно до п. 5 П(С)БО 15, у бухгалтерському обліку дохід підприємства визнається під час збільшення активу або зменшення зобов’язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена. Тобто виходить, що під час отримання фінансової допомоги не відбувається збільшення активу або зменшення зобов’язання, то при отриманні такої допомоги дохід не виникає, а при її поверненні не визнаються витрати.

І навпаки відбувається, коли надається та отримується безповоротна фінансова допомога, оскільки така допомога не повертатиметься, тому в бухгалтерському обліку надавач допомоги відображає її у складі витрат в періоді їх понесення, а набувач - у складі доходів.

Отже, законодавством передбачено, що підприємство у разі надання безповоротної фінансової домомоги іншому підприємству має право відобразити таку суму у складі витрат, а підприємство, яке отримало - у складі доходів, при цьому жодних обмежень стосовно того, що підприємство має в ньому частку корпоративних прав, немає.

Також зазначимо, що при визначенні фінансового результату до оподаткування розділом III ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці за витратами у вигляді безповоротної фінансової допомоги, наданої іншому платнику податку на прибуток або фізособі – платнику ПДФО. 

Якщо безповоротна фіндопомога надається іншим суб’єктам, крім вищезазанчених, які передбачені у пп. 140.5.9 та пп. 140.5.10 ПКУ, тоді фінрезультат збільшується на суму такої фіндопомоги за правилами цих норм ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202520
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202517
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025311