• Посилання скопійовано

Списання заборгованості за членським внесками в бухобліку неприбуткової організації

Громадська організація має статут неприбуткової. Виникла дебіторська заборгованість за членськими внесками за попередні роки (2016-2017 рр.). Загальними зборами учасників в 2020 р. прийнято рішення про списання заборгованості за рахунок коштів цільового фінансування. Як відобразити це рішення в бухобліку?

Як відображати рух коштів цільового фінансування в бухгалтерському обліку?

Всі кошти, які отримує неприбуткова організація, мають цільову направленість – на фінансування видатків такої організації.

Те саме стосується і характеру членських внесків.

Членські внески отримуються для того, щоб фінансувати діяльність організації.

Відтак порядок бухгалтерського обліку таких коштів базується на нормах п. 16 – п. 19 П(С)БО 15.

В п. 16 П(С)БО 15 сказано, що цільове фінансування не визнається доходом доти, поки не існує підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування.

Тут варто сказати, що облік цільового фінансування в частині членських внесків ведеться на субрахунку 484 «Інші кошти цільового фінансування і цільових надходжень».

А визнання доходу від цільового фінансування відображається на субрахунку 718 «Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів».

Таким чином, визнати дохід від цільового фінансування проводкою Дт 484 Кт 718 можна тільки тоді, коли таке фінансування фактично отримано. Причому заборгованість за внесками відображається проводкою: Дт 377 Кт 484.

Тут варто ще врахувати норми п. 17 П(С)БО 15, де сказано, що отримане цільове фінансування визнається доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов'язані з виконанням умов цільового фінансування.

Тобто, проводку Дт 484 Кт 718 можна відобразити тільки якщо виконані дві умови:

  1. кошти фінансування (членські внески) фактично отримані, а не тільки нараховані;
  2. організація понесла відповідні витрати.

Наприклад, організація нарахувала зарплату і ЄСВ на зарплату: Дт 92 Кт 661, 651 – 10 000 грн.

Оскільки витрати складають 10 000 грн., то і доходи потрібно відобразити в сумі 10 000 грн.

Але чи має організації кошти для відображення цієї суми доходів?

Наприклад, нарахували заборгованість за внесками: Дт 377 Кт 484 – 15 000 грн.

Таким чином, на кредиті субрахунку 484 числиться належна до отримання сума цільового фінансування 15 000 грн.

Але фактично внесли меншу сума: Дт 311 Кт 377 – 8 000 грн.

Таким чином, організація може відобразити у складі доходів тільки 8 000 грн., а не 10 000 грн. Хоча на субрахунку 484 зафіксована більша сума – 15 000 грн.

По суті 2 000 грн. складає недофінансування витрат.

Як відображати суму недофінансування в бухгалтерському обліку неприбуткової організації?

Жодних рекомендацій стосовно цього питання бухгалтерські нормативні документи не містять. Немає також і якихось консультацій з цього питання Мінфіну. Тому на практиці його вирішують по-різному.

Наприклад, відображають дохід від суми цільового фінансування, яке не отримане, а тільки нараховане. Тобто, за даними прикладу покажуть дохід: Дт 484 Кт 718 – 10 000 грн. Це суперечить нормам П(С)БО 15. Але ж, повторимося, яким чином відображати недофінансування, бухгалтерські стандарти не кажуть.

Інший варіант вирішення проблеми – витрати, які перевищують наявні кошти фінансування, показують у витратах майбутніх періодів: Дт 39 Кт 661, 651 – 2 000 грн. На наш погляд, цей варіант є доречнішим.

 

Яким чином списувати дебіторську заборгованість за членськими внесками?

Повторимося, нарахування заборгованості за членськими внесками відображається проводкою: Дт 377 Кт 484.

Якщо при цьому підприємство не відображало доходи від цільового фінансування, яке не отримано, то у разі прийняття рішення про списання заборгованості здійснюється зворотна проводка: Дт 484 Кт 377.

В такому разі прийняте рішення про списання заборгованості не вплине на доходи і витрати неприбуткової організації. Відтак не вплине воно і на податковий облік, адже наведені операції не будуть відображатися у звіті про використання доходів неприбуткової організації.

Відповідно до пп. 133.4.3 ПКУ неприбуткова організація втрачає неприбутковий статус, якщо порушить вимоги п. 133.4 ПКУ. Проте факт списання заборгованості за внесками до таких вимог не відноситься. Тому списання заборгованості за внесками на статус неприбутковості не вплине.

Але якщо організація на суму неотриманих внесків відображала дохід від цільового фінансування (Дт 484 Кт 718), то на таку суму списання дебіторської заборгованості потрібно відображати проведенням: Дт 944 Кт 377.

І тут знову-таки, витрати і доходи неприбуткової організації мають врівноважуватися. Якщо організація відобразила витрати (Дт 944 Кт 377), вона має урівноважити їх доходами: Дт 484 Кт 718.

Але якщо доходів для урівноваження цих витрат немає, доведеться відобразити суму списаної заборгованості у витратах майбутніх періодів: Дт 39 Кт 377. А далі в тому періоді, коли доходів вистачить (Дт 484 Кт 718), таку суму майбутніх витрат слід списати на витрати: Дт 949 Кт 39.

Всі зазначені доходи (Кт 718) і витрати (в т.ч. Дт 949) будуть відображатися, відповідно, у дохідній і витратній частині Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації – доходи у рядку 1.5, витрат у рядку 2.6.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:1811
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202420
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442