• Посилання скопійовано

Бухгалтерський облік модернізації ОЗ

Підприємство на ЄП з 21.12.2005 р. придбало комп’ютерну мережу за 6700 грн та ввело в експлуатацію у 2006 р. На 2020 рік залишкова вартість - 0 грн. У 2020 році мережу модернізували на 200 000 грн. Як ці витрати відобразити в бухобліку?

Відповідно до п. 14 П(С)БО 7, первісна вартість ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання об'єкта. Тобто збільшується первісна вартість.

Якщо на рахунку 10 відображена первісна вартість 6700 грн, то її потрібно збільшити на 200 000 грн.

Відтак, всі витрати на модернізацію спершу обліковуються на субрахунку 152 (Дт 152 Кт 631 тощо). А потім зараховуються на баланс, збільшуючи первісну вартість об’єкта ОЗ (комп’ютерної мережі): Дт 10 Кт 152 – 200000 грн.

В підсумку первісна вартість мережі на рахунку 10 становитиме 206700 грн (6700 + 200000).

 

Яким документом оформити збільшення первісної вартості?

Відповідно до п. 28 Методрекомендацій №561, приймання закінчених робіт з ремонту і поліпшення ОЗ (модернізація, добудова, реконструкція тощо) оформлюється актом приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об'єктів.

Форма такого акту (типова форма №ОЗ-2) затверджена Наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352.

Поряд з цим, може застосовуватися форма цього акту, затверджена Наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. №818.

 

Як надалі амортизувати ці витрати?

Відповідно до п. 26 Методрекомендацій №561, річна (місячна) сума амортизації після зміни залишкової вартості об'єкта ОЗ в результаті їх модернізації тощо, зміни строку корисного використання (експлуатації) та методів нарахування амортизації визначається виходячи відповідно із нової залишкової вартості, нового строку корисного використання (експлуатації) та нового методу її нарахування з місяця, наступного за місяцем таких змін.

Відповідно до п. 25 П(С)БО 7, строк корисного використання (експлуатації) об'єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуваних економічних вигід від його використання. Амортизація об'єкта ОЗ нараховується, виходячи з нового строку корисного використання, починаючи з місяця, наступного за місяцем зміни строку корисного використання.

Відповідно до п. 28 П(С)БО 7, метод амортизації об'єкта ОЗ переглядається у разі зміни очікуваного способу отримання економічних вигід від його  використання. Нарахування амортизації за новим методом починається з місяця, наступного за місяцем прийняття рішення про зміну методу амортизації.

Таким чином, збільшуючи первісну вартість комп’ютерної мережі на модернізаційні витрати, підприємство має встановити:

  • новий строк корисного використання;
  • метод амортизації;
  • вартість, яка амортизується.

Зазначимо тут, що відповідно до п. 4 П(С)БО 7:

  • вартість, яка  амортизується, - первісна або переоцінена вартість необоротних активів за вирахуванням їх ліквідаційної вартості;
  • ліквідаційна вартість - сума коштів або вартість інших активів, яку підприємство очікує отримати від реалізації (ліквідації) необоротних активів після закінчення строку їх корисного використання (експлуатації), за вирахуванням витрат, пов'язаних з продажем (ліквідацією).

Тобто, якщо підприємство планує, що буде використовувати об’єкт протягом 3 років, після чого зможе ліквідувати, отримати від ліквідації матеріали, які продати за 5000 грн, а витрати на ліквідацію складуть 2000 грн, то ліквідаційна вартість буде 3000 грн (5000 – 2000). А вартість, яка амортизується, – 197000 грн (200000 – 3000).

Таким чином, амортизуватися буде вартість 197000 грн.

Хоча здебільшого підприємства визначають ліквідаційну вартість рівною 0 грн. Тому що не мають достовірної інформації про суму коштів, яку можуть отримати від реалізації (ліквідації) об’єкта після закінчення строку його використання.

Якщо підприємство також прийме рішення про ліквідаційну вартість в розмірі 0 грн, вартість, яка амортизується, складатиме 200000 грн.

 

Як оформити встановлення нового строку експлуатації, методу амортизації, вартості, яка амортизується?

Чинне бухгалтерське законодавство це питання не регламентує. А тому кожне підприємство вирішує його по-своєму.

Наприклад, встановити ці показники може комісія щодо введення ОЗ в експлуатацію, призначена керівником підприємства. Власне рішення комісія може записати до Акту приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об'єктів, який надалі затвердить керівник.

Такий акт і буде підставою для подальшого нарахування амортизації.

Повторимося, що амортизацію потрібно буде нараховувати з наступного місяця після збільшення первісної вартості.

Наприклад, якщо вартість, яка амортизується, складатиме 200000 грн, строк експлуатації 3 роки, метод амортизації прямолінійний, то місячна сума амортизації становитиме 5555,56 грн (200000 : 3 роки : 12 місяців).

Нараховується амортизація проведенням: Дт 23, 91, 92 тощо Кт 131, щомісяця на суму 5555,56 грн.

Амортизація списується на той рахунок обліку витрат, на якому відображаються витрати діяльності, в якій використовується комп’ютерна мережа.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0313
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202545
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202531
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025239
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554