• Посилання скопійовано

Бухгалтерський облік створення веб сайту та його обслуговування

Підприємство придбало у ФОП послуги з розробки веб сайту (права на вебсайт переходять до підприємства після підписання акту). Після цього іншому ФОП сплачувались кошти за послуги з SMM та просування у Facebook, а також за доопрацювання сайту. Як обліковувати вебсайт та витрати на хостинг і доменне ім’я?

Створення та доопрацювання вебсайту

Нематеріальний актив - немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований.

Як зазначено у п. 7 П(с)БО 8 нематеріальний актив, отриманий в результаті розробки, слід відображати в балансі за умов, якщо підприємство має

• намір, технічну можливість та ресурси для доведення нематеріального активу до стану, у якому він придатний для реалізації або використання;

• можливість отримання майбутніх економічних вигод від реалізації або використання нематеріального активу;

• інформацію для достовірного визначення витрат, пов'язаних з розробкою нематеріального активу.

Згідно з ч. 1 ст. 433 ЦКУ та ст. 8 Закону про авторське право, веб-сайт може належати до об'єктів права інтелектуальної власності (авторського права) у частині витрат на створення його унікального контенту, дизайну та комп'ютерних програм, які було створено спеціально для функціонування такого вебсайта.

Отже, враховуючи те, що ознаки вебсайту відповідають зазначеним вище, в обліку підприємства такий актив відноситься до нематеріальних активів. 

Відповідно до п. 11 П(С)БО 8 первісна вартість придбаного НА складається з ціни (вартості) придбання (крім отриманих торговельних знижок), мита, непрямих податків, що не підлягають відшкодуванню, та інших витрат, безпосередньо пов’язаних з його придбанням та доведенням до стану, у якому він придатний для використання за призначенням.

Таким чином витрати на придбання (створення та удосконалення) об'єктів НА відображають на субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів» з кредитом субрахунку 631. Після того як підприємство підписало з виконавцем акт виконаних робіт необхідно ввести такий актив в експлуатацію (дебет субрахунка 127 «Інші нематеріальні активи» у кореспонденції з субрахунком 154). Нарахування амортизації НА відображається за кредитом субрахунка 133 "Накопичена амортизація нематеріальних активів" у кореспонденції з субрахунком витрат.

Разом з цим, первісна вартість нематеріальних активів збільшується на суму витрат, пов'язаних із удосконаленням цих нематеріальних активів і підвищенням їх можливостей та строку використання, які сприятимуть збільшенню первісно очікуваних майбутніх економічних вигод (п. 18 П(с)БО 8).

Витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в придатному для використання стані та одержання первісно визначеного розміру майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат звітного періоду.

Тому вважаємо, що витрати на доопрацювання дизайну веб-сайту мають біти віднесені на збільшення вартості такого активу.

 

Строк корисного використання

Як передбачено у п. 26 П(с)БО 8 при визначенні строку корисного використання об'єкта нематеріальних активів слід ураховувати:

• строки корисного використання подібних активів;

• моральний знос, що передбачається;

• правові або інші подібні обмеження щодо строків його використання;

• очікуваний спосіб використання нематеріального активу підприємством; 

• залежність строку корисного використання нематеріального активу від строку корисного використання інших активів підприємства. 

Крім того зазначається, що для нарахування амортизації нематеріальних активів підприємство може застосовувати строки їх корисного використання, встановлені податковим законодавством. 

Отже, зважаючи на те що правових обмежень у терміні використання вебсайту не встановлено, підприємство самостійно встановлює строк корисного використання такого активу виходячи з власних очікувань. При цьому, в подальшому при спливі строку корисного використання не обов’язково списувати актив з балансу – він може продовжувати використовуватись або ж строк використання такого активу може бути подовжено.

Якщо виходити із строків корисного використання встановлених ПКУ, то для групи НА до якої входить вебсайт строк корисного використання встановлюється відповідно до правовстановлюючого документа, але не менш як 2 роки.

Також вказано, якщо відповідно до правовстановлюючого документа строк дії права користування нематеріального активу не встановлено, такий строк корисного використання визначається платником податку самостійно, але не може становити менше двох та більше 10 років.

Однак, наголосимо, що в даному випадку строки використання НА встановлені у ПКУ для платника податків є лише довідковими і застосовуються на власний розсуд.

Витрати

Те що витрати на просування веб сайту, а також на оплату хостингу і доменного імені не можуть бути пов’язані з конкретним доходом від їх понесення не є помилкою. Так, у п. 7 П(с)БО 16 роз’яснюється, що витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Однак, витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Витрати на просування сайту

Як передбачено п. 9 П(с)БО 8 не визнаються нематеріальним активом, а підлягають відображенню у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені, зокрема витрати на витрати на рекламу та просування продукції на ринку.

Таким чином вважаємо, що витрати із просування сайту (SMM послуг та просування у Facebook) мають відноситись до витрат поточного періоду (рахунок 93).

Оплата за доменне ім’я та хостинг

За користування доменним іменем сплачують реєстраційний внесок. Чи відноситься до первісної вартості НА у вигляді сайта створення доменного імені? Як правило, компанії сплачують абонплату за користування доменним іменем, і такі суми належать до витрат. У цьому випадку у бухобліку використовують рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів», призначений для узагальнення інформації щодо здійснених витрат у звітному періоді, які підлягають віднесенню на витрати у майбутніх звітних періодах. Витрати визнаються шляхом систематичного розподілу між відповідними звітними періодами.

Хостинг — це виділення місця на вінчестері сервера іншого СГД під дані вашого веб-сайта. Цю послугу надають як інтернет-провайдери, так і компанії, що спеціалізуються на наданні послуг хостингу. Такі послуги можуть надаватися разом із послугами з підтримки та обслуговування веб-сайта. Вартість таких послуг у бухгалтерському обліку відображають у складі витрат у періоді нарахування, що має підтверджуватися первинними документами.

Отже, понесені витрати на оплату за доменне ім’я та хостинг підприємство спочатку відносить на рахунок 39, а потім до складу витрат у періоді за який такі витрати понесено (може використовуватись як рахунок 92 так і 93 в залежності від того як підприємство класифікує призначення свого сайту).

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0334
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554