• Посилання скопійовано

Бухблік фінлізингу автомобіля

Підприємство отримало автомобіль у фінлізинг. При цьому було сплачено авансовий внесок у розмірі 30%, адміністративний платіж, реєстраційний платіж, проценти та комісію. Крім того відшкодовується частина вартості об’єкту лізингу. Як в обліку відображати сплачені суми? Хто в даному випадку сплачує транспортний податок?

У бухгалтерському обліку П(С)БО 14 «Оренда» оперує терміном «фінансова оренда», а не «фінансовий лізинг». Лізингоодержувач відображає в обліку (пункти 5, 6 П(С)БО 14):

1) одержаний у фінансову оренду об'єкт одночасно як придбаний актив та зобов'язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: справедливою вартістю активу або теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів*.

* Справедлива вартість активу визначається у договорі фіноренди, визначення терміну «мінімальні орендні платежі» наводиться у П(С)БО 14.

Якщо в угоді про фінансову оренду не зазначено орендної ставки відсотка, то для визначення теперішньої вартості суми мінімальних орендних платежів та розподілу фінансових витрат орендар застосовує ставку відсотка на можливі позики орендаря. Розрахунок теперішньої вартості суми мінімальних орендних платежів наводиться у прикладі 2 додатка 1 П(С)БО 14;

2) різниця між сумою мінімальних орендних платежів та вартістю об'єкта фінансової оренди, за якою він був відображений у бухгалтерському обліку орендаря на початку строку фінансової оренди, є фінансовими витратами орендаря і відображається у бухгалтерському обліку та звітності лише у сумі, що стосується звітного періоду. Розподіл фінансових витрат між звітними періодами протягом строку оренди здійснюється із застосуванням орендної ставки відсотка на залишок зобов'язань на початок звітного періоду.

Отже, у разі укладання договору фінлізингу авто, на підставі акту приймання передачі, авто підприємство оприбутковує на свій баланс на субрахунок 152 у розмірі всієї його вартості (тобто вартість самого авто без урахування відсотків і тд). Таке оприбуткування відображається записами:

  • Дт 152 Кт 531 (повна вартість об’єкту лізингу);
  • Дт 641 Кт 531 (нараховано ПК з ПДВ);
  • Дт 531 Кт 611 (сума зобов’язання за сам об’єкт лізингу яка буде погашена у поточному році, в тому числі і сума авансового внеску яка має бути сплачена).

Після цього наступні понесені витрати за датою нарахування (тобто фактичного виникнення на підставі первинних документів, а не сплати) відображаються наступними записами:

  • Дт 952 Кт 685 – адміністративний платіж та комісія;
  • Дт 152 Кт 377 – сплата за реєстрацію авто у органі МВС;
  • Дт 952 Кт 684 – нараховані відсотки.

Введення автомобіля в експлуатацію відбувається за рішенням керівника. Головне, щоб введення в експлуатацію авто відбулось до початку його фактичного використання. Введення в експлуатацію відображається записами Дт 105 Кт 152. 

Відповідно сплата зобов’язань буде відображатись наступними бухгалтерськими записами:

  • Дт 611 Кт 311 – сплачено вартість самого об’єкту лізингу (зокрема авансова сума та щомісячна вартість частини об’єкту фінлізингу);
  • Дт 685 Кт 311 – сплачено адміністративний збір та комісію;
  • Дт 377 Кт 311 – сплачено реєстраційний збір;
  • Дт 684 Кт 311 – сплачено проценти.

Амортизацію об'єкта фінансової оренди орендар нараховує протягом періоду очікуваного використання активу. Таким строком є строк корисного використання (якщо угодою передбачено перехід права власності на актив до орендаря) або менший із двох періодів — строк оренди або строк корисного використання об'єкта фінансової оренди (якщо переходу права власності на об'єкт фінансової оренди після закінчення строку оренди не передбачено).

 

Транспортний податок

Платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі, що відповідно до пп. 267.2.1 ПКУ є об’єктами оподаткування (пп. 267.1.1 ПКУ).

У разі передачі легкового автомобіля у фінансовий лізинг (оренду) платником транспортного податку щодо транспортних засобів, зареєстрованих в Україні згідно з чинним законодавством, є орендодавець або лізингодавець (юридична чи фізична особа – власник транспортного засобу). Таким чином, поки право власності на авто не перейде до лізингоодержувача (тобто поки не будуть виконані умови договору фінлізингу) лізингоодержувач не є платником транспортного податку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202520
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202534
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202595
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.2025974
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025465