• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування невиробничих основних засобів

ТОВ-мікропідприємство, платник ПДВ на загальних умовах. Основний КВЕД 47.19, роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах. Засновник хоче придбати масажне крісло (ціна - більше 50000,00 грн з ПДВ), для оздоровлення працівників та покращення умов праці. Який бухоблік та оподаткування такої операції?

Бухоблік невиробничих ОЗ

Відповідно до п. 4 П(С)БО 7, основні засоби - це матеріальні активи, які підприємство/установа утримує з метою використання їх у процесі виробництва/діяльності або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

В даному випадку масажне крісло відповідає цьому визначенню, оскільки воно призначене для використання протягом строку, що більше одного року, та призначене для здійснення соціальних функцій – а саме для оздоровлення працівників та покращення умов праці. Нагадаємо, що для цілей бухобліку не використовується категорія «господарська діяльність», тому всі витрати підприємства та всі основні засоби вважаються такими, що призначені для використання в діяльності підприємства.

Отже, масажне крісло визнається об’єктом основних засобів для цілей бухобліку. Облік придбання, введення в експлуатацію та нарахування амортизації такого об’єкта здійснюється на загальних підставах, без жодних відмінностей. Зокрема, крісло оприбутковується на підставі накладної від постачальника (Дт 152 Кт 631) та вводиться в експлуатацію на підставі наказу керівника та акту за формою №ОЗ-1 (Дт 106 Кт 152).

Оскільки масажне крісло призначене для здійснення соціальних функцій та не використовується безпосередньо у виробничій, адміністративній чи збутовій діяльності підприємства, то сума нарахованої амортизації списується на субрах. 949 – Дт 949 Кт 131.

 

Податковий облік невиробничих ОЗ

Якщо ТОВ є мікропідприємством та має дохід за 2020 рік менше 40 млн грн, то воно має право визначати фінрезультат за даними бухобліку без здійснення коригувань фінрезультату, передбачених розділом ІІІ ПКУ, в тому числі і без врахування норм ст. 138 ПКУ. Таким чином, для "малодохідника" немає жодних відмінностей між бухобліком невиробничого ОЗ та його податковим обліком, якого по суті немає. Додаток РІ до декларації з податку на прибуток в цьому випадку не подається, коригування фінрезультату  не здійснюються.

Проте звертаємо увагу, що в разі коригування фінрезультату слід враховувати податкове визначення ОЗ та правила податкової амортизації у ст. 138 ПКУ

А саме, для цілей оподаткування таке масажне крісло буде вважатися невиробничим ОЗ відповідно до пп. 138.3.2 ПКУ: "невиробничі основні засоби" означають відповідно основні засоби, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку". Господарська діяльність – це  діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (пп. 14.1.36 ПКУ).

Отже, масажне крісло не можна визначити як виробничий ОЗ, оскільки немає таких норм законодавства з охорони праці, які зобов’язують роботодавця надавати працівникам можливість перебування у масажному кріслі.

Невиробничі ОЗ за нормами ст. 138 не амортизуються і на суму такої амортизації виникає сума коригування фінрезультату – див. п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ, а також тут

Більш докладно про облік невиробничих ОЗ ми писали тут.

 

Податкові зобов’язання з ПДВ при придбанні невиробничих ОЗ

Оскільки масажне крісло однозначно є невиробничим ОЗ, то його власнику – платнику ПДВ слід нарахувати податкові зобов’язання на підставі пп. «г» пп. 198.5 ПКУ.

Відповідно, на суму вхідного ПДВ, отриманого при придбанні крісла, слід скласти податкову накладну з типом причини 13 «Складена у зв'язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності». Як скласти таку ПН, ми писали тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    Сьогодні 15:233
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024141
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202455
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202448