• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування невиробничих основних засобів

ТОВ-мікропідприємство, платник ПДВ на загальних умовах. Основний КВЕД 47.19, роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах. Засновник хоче придбати масажне крісло (ціна - більше 50000,00 грн з ПДВ), для оздоровлення працівників та покращення умов праці. Який бухоблік та оподаткування такої операції?

Бухоблік невиробничих ОЗ

Відповідно до п. 4 П(С)БО 7, основні засоби - це матеріальні активи, які підприємство/установа утримує з метою використання їх у процесі виробництва/діяльності або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

В даному випадку масажне крісло відповідає цьому визначенню, оскільки воно призначене для використання протягом строку, що більше одного року, та призначене для здійснення соціальних функцій – а саме для оздоровлення працівників та покращення умов праці. Нагадаємо, що для цілей бухобліку не використовується категорія «господарська діяльність», тому всі витрати підприємства та всі основні засоби вважаються такими, що призначені для використання в діяльності підприємства.

Отже, масажне крісло визнається об’єктом основних засобів для цілей бухобліку. Облік придбання, введення в експлуатацію та нарахування амортизації такого об’єкта здійснюється на загальних підставах, без жодних відмінностей. Зокрема, крісло оприбутковується на підставі накладної від постачальника (Дт 152 Кт 631) та вводиться в експлуатацію на підставі наказу керівника та акту за формою №ОЗ-1 (Дт 106 Кт 152).

Оскільки масажне крісло призначене для здійснення соціальних функцій та не використовується безпосередньо у виробничій, адміністративній чи збутовій діяльності підприємства, то сума нарахованої амортизації списується на субрах. 949 – Дт 949 Кт 131.

 

Податковий облік невиробничих ОЗ

Якщо ТОВ є мікропідприємством та має дохід за 2020 рік менше 40 млн грн, то воно має право визначати фінрезультат за даними бухобліку без здійснення коригувань фінрезультату, передбачених розділом ІІІ ПКУ, в тому числі і без врахування норм ст. 138 ПКУ. Таким чином, для "малодохідника" немає жодних відмінностей між бухобліком невиробничого ОЗ та його податковим обліком, якого по суті немає. Додаток РІ до декларації з податку на прибуток в цьому випадку не подається, коригування фінрезультату  не здійснюються.

Проте звертаємо увагу, що в разі коригування фінрезультату слід враховувати податкове визначення ОЗ та правила податкової амортизації у ст. 138 ПКУ

А саме, для цілей оподаткування таке масажне крісло буде вважатися невиробничим ОЗ відповідно до пп. 138.3.2 ПКУ: "невиробничі основні засоби" означають відповідно основні засоби, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку". Господарська діяльність – це  діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (пп. 14.1.36 ПКУ).

Отже, масажне крісло не можна визначити як виробничий ОЗ, оскільки немає таких норм законодавства з охорони праці, які зобов’язують роботодавця надавати працівникам можливість перебування у масажному кріслі.

Невиробничі ОЗ за нормами ст. 138 не амортизуються і на суму такої амортизації виникає сума коригування фінрезультату – див. п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ, а також тут

Більш докладно про облік невиробничих ОЗ ми писали тут.

 

Податкові зобов’язання з ПДВ при придбанні невиробничих ОЗ

Оскільки масажне крісло однозначно є невиробничим ОЗ, то його власнику – платнику ПДВ слід нарахувати податкові зобов’язання на підставі пп. «г» пп. 198.5 ПКУ.

Відповідно, на суму вхідного ПДВ, отриманого при придбанні крісла, слід скласти податкову накладну з типом причини 13 «Складена у зв'язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності». Як скласти таку ПН, ми писали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202524
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202527
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202522
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202525
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025328