• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування невиробничих основних засобів

ТОВ-мікропідприємство, платник ПДВ на загальних умовах. Основний КВЕД 47.19, роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах. Засновник хоче придбати масажне крісло (ціна - більше 50000,00 грн з ПДВ), для оздоровлення працівників та покращення умов праці. Який бухоблік та оподаткування такої операції?

Бухоблік невиробничих ОЗ

Відповідно до п. 4 П(С)БО 7, основні засоби - це матеріальні активи, які підприємство/установа утримує з метою використання їх у процесі виробництва/діяльності або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

В даному випадку масажне крісло відповідає цьому визначенню, оскільки воно призначене для використання протягом строку, що більше одного року, та призначене для здійснення соціальних функцій – а саме для оздоровлення працівників та покращення умов праці. Нагадаємо, що для цілей бухобліку не використовується категорія «господарська діяльність», тому всі витрати підприємства та всі основні засоби вважаються такими, що призначені для використання в діяльності підприємства.

Отже, масажне крісло визнається об’єктом основних засобів для цілей бухобліку. Облік придбання, введення в експлуатацію та нарахування амортизації такого об’єкта здійснюється на загальних підставах, без жодних відмінностей. Зокрема, крісло оприбутковується на підставі накладної від постачальника (Дт 152 Кт 631) та вводиться в експлуатацію на підставі наказу керівника та акту за формою №ОЗ-1 (Дт 106 Кт 152).

Оскільки масажне крісло призначене для здійснення соціальних функцій та не використовується безпосередньо у виробничій, адміністративній чи збутовій діяльності підприємства, то сума нарахованої амортизації списується на субрах. 949 – Дт 949 Кт 131.

 

Податковий облік невиробничих ОЗ

Якщо ТОВ є мікропідприємством та має дохід за 2020 рік менше 40 млн грн, то воно має право визначати фінрезультат за даними бухобліку без здійснення коригувань фінрезультату, передбачених розділом ІІІ ПКУ, в тому числі і без врахування норм ст. 138 ПКУ. Таким чином, для "малодохідника" немає жодних відмінностей між бухобліком невиробничого ОЗ та його податковим обліком, якого по суті немає. Додаток РІ до декларації з податку на прибуток в цьому випадку не подається, коригування фінрезультату  не здійснюються.

Проте звертаємо увагу, що в разі коригування фінрезультату слід враховувати податкове визначення ОЗ та правила податкової амортизації у ст. 138 ПКУ

А саме, для цілей оподаткування таке масажне крісло буде вважатися невиробничим ОЗ відповідно до пп. 138.3.2 ПКУ: "невиробничі основні засоби" означають відповідно основні засоби, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку". Господарська діяльність – це  діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (пп. 14.1.36 ПКУ).

Отже, масажне крісло не можна визначити як виробничий ОЗ, оскільки немає таких норм законодавства з охорони праці, які зобов’язують роботодавця надавати працівникам можливість перебування у масажному кріслі.

Невиробничі ОЗ за нормами ст. 138 не амортизуються і на суму такої амортизації виникає сума коригування фінрезультату – див. п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ, а також тут

Більш докладно про облік невиробничих ОЗ ми писали тут.

 

Податкові зобов’язання з ПДВ при придбанні невиробничих ОЗ

Оскільки масажне крісло однозначно є невиробничим ОЗ, то його власнику – платнику ПДВ слід нарахувати податкові зобов’язання на підставі пп. «г» пп. 198.5 ПКУ.

Відповідно, на суму вхідного ПДВ, отриманого при придбанні крісла, слід скласти податкову накладну з типом причини 13 «Складена у зв'язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності». Як скласти таку ПН, ми писали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік та оподаткування списання заборгованості нерезиденту за поставку бракованого товару
    ТОВ відвантажило товар нерезиденту. Нерезидент виявив брак та написав лист-претензію щодо якості товару. За бракований товар оплати не буде. ТОВ погоджується з умовами претензії. Як правильно оформити дану операцію в обліку?
    Сьогодні 14:1128
  • Облік робіт із встановлення охоронної сигналізації в адміністративному приміщенні підприємства
    Підприємство отримало від стороннього виконавця роботи із встановлення охоронної сигналізації у своєму адміністративному приміщенні, яке належить підприємству на праві власності і обліковується у складі основних засобів, як будівля. Як ці роботи відобразити в бухобліку?
    09.09.2025336
  • Бухгалтерський облік заохочень від банку
    ТОВ отримує від банку «Монобанк» заохочення у вигляді відсотка від суми виплаченої зарплати. Ці надходження мають призначення платежу «Виплата заохочення». Як правильно відобразити ці кошти в бухобліку та як вони впливають на оподаткування (ПДВ, єдиний податок, податок на прибуток)?
    08.09.202527
  • Як обліковувати штрафи за порушення ПДР лізингоотримувачем?
    Юрособа, платник податків на загальних підставах, взяла автомобіль у фінлізинг для здійснення госпдіяльності. Водії під час використання авто інколи порушували правила дорожнього руху, за що нараховувались штрафи лізингодавцеві. Лізингоотримувач компенсував лізингодавцю такі штрафи згідно з виставленим рахунком. Як лізингоотримувачу обліковувати таку операцію? Які її податкові наслідки?
    08.09.202519
  • Як відобразити запаси в обліку, якщо постачальник надає накладну несвоєчасно?
    Постачальник товарів - ФОП ненадав первинні документи. Будівельні матеріали відвантажив без первинних документів у липні 2025 р., а видаткові накладні виписав у серпні 2025 р. На наше прохання переписати липнем - відмовився.Будівельні матеріали, які ми отримали, використали у липні згідно з актами виконаних робіт і відомостів (роботи виконувались бюджетним організаціям за бюджетні кошти). Як нам бути в даному випадку?Як доказати використання будівельних матеріалів в липні,якщо ФОП виписав накладну в серпні?
    08.09.2025981