• Посилання скопійовано

Чи можна амортизувати безстрокову ліцензію?

Чи може підприємство власним наказом встановити строк корисного використання безстрокової ліцензії? Якщо так, то як це відобразиться на податковому обліку? Як обліковувати у разі закінчення призначеного терміну?

Бухгалтерський облік

Так, підприємство може власним наказом встановити строк корисного використання безстрокової ліцензії. А зараз по-порядку.

Відповідно до п. 25 П(С)БО 8, нематеріальні активи з невизначеним строком корисного використання амортизації не підлягають. До нематеріальних активів з невизначеним строком корисного використання належать ті, щодо яких підприємством (у розпорядчому акті) не визначено обмеження строку, протягом якого очікується збільшення грошових коштів (чи їх еквівалентів) від використання таких нематеріальних активів.

Тобто, навіть, якщо ліцензія безстрокова, підприємство вправі у відповідному розпорядчому документі (наказі) встановити строк корисного використання. Якщо ж воно у наказі напише, що не може встановити такий строк, ліцензія вважатиметься нематеріальним активом з невизначеним строком.

Отже, повторимося, невизначеність строку встановлюється самостійно підприємством у власному наказі, а не визначається характером об’єкта нематеріальних активів (безстроковою ліцензією).

Детальніше про об’єкти з невизначеним строком можемо прочитати в Методрекомендаціях №1327.

Об’єкти з невизначеним строком амортизації не підлягають (див. п. 5.1 Методрекомендацій №1327).

Відповідно до п. 5.3 Методрекомендацій № 1327, об'єкт нематеріальних активів визнається таким, що має невизначений строк корисного використання, якщо немає передбачуваного обмеження періоду, протягом якого такий об'єкт буде забезпечувати економічні вигоди.

Нематеріальні активи з невизначеним строком корисного використання в кінці кожного року оцінюються на наявність ознак невизначеності обмеження строку їх корисного використання та за відсутності таких ознак підприємством установлюється строк корисного використання таких нематеріальних активів (п. 5.10 Методрекомендацій №1327).

Тобто, якщо підприємство своїм наказом при зарахуванні ліцензії на баланс встановило, що даний об’єкт має невизначений строк корисного використання і на цій підставі амортизація на нього не нараховується, підприємство повинне в кінці кожного року оцінювати, чи є можливість таки встановити очікуваний строк корисного використання. Якщо така можливість з’являється, підприємство починає нараховувати амортизацію на такий об’єкт.

Припустимо, що підприємство встановило строк експлуатації і нараховувало амортизацію. Але строк закінчився, об’єкт повністю замортизовано і він продовжує використовуватися. Чи потрібно у зв’язку з цим робити якісь облікові процедури, наприклад, списувати ліцензію з балансу?

Ні, нічого робити не потрібно. Списувати з балансу повністю замортизовані об’єкти бухгалтерське законодавство не передбачає. Ліцензія і надалі залишається на балансі до того моменту, поки вона використовується. 

Єдине – підприємство може дооцінити ліцензію. Хоча це не обов’язково.

 

Податок на прибуток

Об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається як фінрезультат до оподаткування за даними фінзвітності, відкоригований (зменшений чи збільшений) на податкові різниці (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкові різниці визначають не всі підприємства.

Нарахована амортизація фінрезультат до оподаткування зменшує, а отже, зменшується і об’єкт оподаткування податком на прибуток.

Якщо при цьому підприємство робить коригування на податкові різниці, то варто застосувати «амортизаційні» різниці за ст. 138 ПКУ:

  • збільшити фінрезультат до оподаткування на амортизацію, нараховану в бухобліку;
  • зменшити фінрезультат до оподаткування на податкову амортизацію, нараховану відповідно до пп. 138.3 ПКУ.

Податкова амортизація нараховується так само, як і в бухгалтерському обліку. Але строк нарахування амортизації визначається згідно з пп. 138.3.4 ПКУ

Ліцензія відноситься до групи 6 – інші нематеріальні активи. В пп. 138.3.4 ПКУ зазначено, що для групи 6 строк нарахування амортизації визначається відповідно до правовстановлюючого документа.

Але в останньому абзаці пп. 138.3.4 ПКУ зазначено, що якщо відповідно до правовстановлюючого документа строк дії права користування нематеріального активу не встановлено, такий строк корисного використання визначається платником податку самостійно, але не може становити менше двох та більше 10 років.

Таким чином, незалежно від того, чи нараховується амортизація в бухгалтерському обліку, для цілей податкового обліку з метою застосування податкових різниць (стосується тільки тих платників, які застосовують податкові різниці) потрібно визначити строк амортизації (не менше 2 і не більше 10 років) і нараховувати таку амортизацію.  

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    Сьогодні 10:191
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202413
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202422
  • Виконання інженерних робіт: що в бухобліку?
    Підприємство виконує інженерні роботи, результатом яких є технічна документація. Роботи можуть виконуватися протягом 6 – 9 місяців і будуть передані замовнику в кінці періоду виконання. Витрати виробничої собівартості відображаються на рахунку 23. За роботами отримуються аванси. Чи потрібно на дату балансу визнавати доходи, навіть якщо роботи не передані замовнику?
    22.04.202434
  • Нюанси списання безнадійної заборгованості
    Підприємство має на балансі прострочену дебіторську та кредиторську заборгованість, яка утворилася в період з 2012 по 2018 роки. Коли за нею спливає строк позовної давності, щоб вона стала безнадійною і списати її з балансу? Як відображати списання в бухобліку? Чи нараховувати ПДВ при списанні?
    19.04.20241 867