• Посилання скопійовано

Як відобразити госпоперації, якщо первинні документи надходять пізніше?

Підприємство імпортувало товари кількома партіями. При розмитненні транспорті витрати визначалися на підставі довідки про такі витрати. Товари продані, але акт на транспортні витрати за увесь місяць перевізник надав пізніше. На підставі яких документів транспортні витрати включати до собівартості товарів?

Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені (див. ч. 5 ст. 9 Закону про бухоблік).

Таким чином, Закон про бухоблік міряє час звітними періодами, а не окремими датами. Причому, згідно з ст. 13 Закону про бухоблік, звітним періодом є рік.

Тобто, для потреб Закону про бухоблік найважливіше, щоб господарські операції, які відбулися протягом року, були й відображені протягом цього самого року.

Хоча в Інструкції про застосування Плану рахунків, у стандартах бухгалтерського обліку (наприклад, в П(С)БО 7) згадується і місячний період. А в п. 3.7 Положення №88 сказано про звітний період (місяць, квартал, рік).

З наведеного випливає, що для потреб бухгалтерського обліку за загальним правилом таки важливо відобразити операції в межах звітного місяця, навіть без прив’язки до конкретної дати цього місяця. 

Конкретніше цей момент розглянуто в Положенні №88.

Відповідно до п. 2.6 Положення №88, якщо правилами документообігу підприємства передбачена можливість відображення господарської операції, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухгалтерського обліку за звітний період від контрагента у терміни, встановлені законодавством, не отримано первинного документа, підставою для перенесення інформації про таку господарську операцію до облікових регістрів бухгалтерського обліку є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт), складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск товарно-матеріальних цінностей, робіт і послуг.

Відповідно до п. 3.5 Положення №88 у місяці надходження від контрагента первинного документа щодо господарської операції, інформація про яку в минулих звітних періодах була перенесена до облікових регістрів бухгалтерського обліку згідно з внутрішнім первинним документом (актом), до облікових регістрів бухгалтерського обліку за звітний період переноситься інформація про таку господарську операцію, при цьому її обсяг зазначається шляхом коригування на суму різниці між оцінкою такої господарської операції за внутрішнім первинним документом (актом) та первинним документом, отриманим від контрагента.

Таким чином, якщо підприємство отримує акт від перевізника в тому ж місяці, в якому придбані товари, турбуватися не варто. Транспортні послуги включаються до собівартості товарів на підставі актів перевізника. Довідку про транспортні витрати можна до уваги не брати. Вона потрібна тільки для визначення митної вартості.

Припустимо, що до моменту отримання акта від перевізника підприємство вже списало собівартість товарів, які продані:

  • Дт 902 Кт 281.

Тобто, списало собівартість товарів без врахування в собівартості транспортних послуг.

В такому разі послуги транспортування потрібно досписати на собівартість реалізації:

  • Дт 281 Кт 631 (отримані послуги перевезення і віднесені на собівартість списаних товарів);
  • Дт 902 Кт 281 (досписана собівартість проданих товарів в частині послуг перевезення).

Якщо акт від перевізника надходить в одному з наступних місяців після місяця, в якому товари імпортовані і продані, то можна зробити так, як написано в процитованих нами нормах Положення №88.

Підприємство наказом керівника затверджує правила документообігу. В правилах зазначається, що якщо до кінця відповідного звітного місяця від перевізника не надійде акт, господарська операція послуг перевезення відображатиметься у собівартості імпортованих товарів на підставі довідки про транспортні витрати, складеної і підписаної такою-то відповідальною особою. А надалі після отримання від перевізника акту в обліку відображається різниця між даними довідки і даними акту. Така різниця відображатиметься такими ж проведеннями, як ми навели вище: Дт 281 Кт 631 і одночасно Дт 902 Кт 281.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202517
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202530
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025239
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025777
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202547