• Посилання скопійовано

Облік та податкові наслідки передачі ТМЦ на відповідальне зберігання

Комунальне підприємство передає на відповідальне зберігання іншому комунальному підприємству ТМЦ (МШП). Як оформлюється така передача? Які податкові наслідки виникнуть у зберігача таких ТМЦ?

Умови здійснення операцій із відповідального зберігання ТМЦ наведено у главі 66 ЦКУ. Зокрема, згідно з ст. 936 ЦКУ за договором зберігання одна сторона (зберігач) зобов'язується зберігати річ, яка передана їй другою стороною (поклажодавцем), і повернути її поклажодавцеві у схоронності.

В першу чергу зауважимо, що оскільки в даному випадку правочин укладається між юридичними особами, то він в обов’язковому порядку має бути оформлений у письмовій формі. Отже, має бути укладено у письмовій формі договір відповідального зберігання. Проте ч. 1 ст. 937 ЦКУ, уточнюється, що письмова форма договору вважатиметься дотриманою, якщо прийняття речі на зберігання посвідчене розпискою, квитанцією або іншим документом, підписаним. У договір слід обов’язково зазначити оплатність чи безоплатність відповідального зберігання, а також термін на яке ТМЦ здаються на відповідальне зберігання.

Безпосередньо передача майна на відповідальне зберігання може бути оформлено відповідною накладною, актом або іншим аналогічним документом.

 

ПДВ

Як передбачено пп. «а» та «б» пп. 185.1 ПКУ, об'єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів або послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ (у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю).

При цьому, згідно з пп. 196.1.2 ПКУ не є об'єктом оподаткування операції з передачі майна у схов (відповідальне зберігання), у концесію, а також у лізинг (оренду), крім передачі у фінансовий лізинг. Крім того, не є об'єктом оподаткування ПДВ відповідно і повернення майна із схову (відповідального зберігання) його власнику, а також майна, попередньо переданого в концесію або лізинг (оренду) концесієдавцю або лізингодавцю (орендодавцю), крім переданого у фінансовий лізинг.

Таким чином, безпосередньо операція з отримання МШП на відповідальне зберігання не є об'єктом оподаткування ПДВ. Однак, якщо таке зберігання є платним, то зберігач нараховує ПЗ з ПДВ на такі послуги.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

При цьому положеннями ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці по операціях з відповідального зберігання ТМЦ. Отже, такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування.

 

Бухгалтерський облік

У зберігача прийняті на зберігання МШП, на підставі акту передачі відображаються за дебетом позабалансового рахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні». Відповідно їх повернення буде відображатись за кредитом позабалансового рахунку 023.

Якщо послуга із зберігання надається за певну плату, то виставлений акт наданих послуг із зберігання призводить до наступних наслідків в бухобліку:

  • Дт 361 Кт 703 – виставлено акт за послуги із зберігання;
  • Дт 703 Кт 641/ПДВ – нараховано ПЗ з ПДВ.

Якщо ж послуга надається безоплатно, то ані доходу при отриманні на відповідальне зберігання ТМЦ ані витрат від їх повернення у зберігача не виникає. Що ж до поклажодавця, то у нього в обліку ці активи продовжують обліковуватись на балансі. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    Сьогодні 12:0816
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    Сьогодні 10:1216
  • Будівельний вагончик і посуд - це не благо, а витрати: особливості обліку та оподаткування
    Працівники підприємства у відрядженні працюють на віддаленому майданчику. Вони живуть у будівельному вагончику і підприємство забезпечує їх всім необхідним: постільною білизною, плитками, ковдрами, посудом тощо. Як обліковуються ці предмети? Що з ПДВ?
    17.09.202531
  • Використання форм списання ОЗ у 2025 році
    Яку форму акта списання основних засобів, затверджену наказом Мінфіну №818, чи форму №ОЗ-3 наказу Мінстату №352, слід використовувати при списанні ОЗ? Чи можна застосовувати форму №ОЗ-3, враховуючи, що наказ №352 втратив чинність?
    17.09.2025736
  • Оформлення основного засобу та амортизації для ФОП на загальній системі оподаткування
    Який порядок документального оформлення придбання основного засобу ФОПом на загальній системі оподаткування? Які документи необхідні для введення в експлуатацію та як розраховується амортизація для включення її у витрати?
    16.09.202537