• Посилання скопійовано

Комунальне підприємство надає послуги щодо прибиранню сміття: що в обліку?

Комунальне підприємство надає місту послуги по прибиранню сміття та збиранню листя. Вивезення зібраного сміття здійснює стороннє підприємство і надає документ(акт) про вивезення, а листя КП передає в переробку підприємству, яке надає КП документ(акт) про переробку листя. Як в податковому та бухгалтерському обліках КП відображаються дані операції?

Відображення надання послуг по обслуговуванню території в податковому обліку

ДПСУ в ІПК від 01.04.2020 р. №1353/6/99-00-07-03-02-06/ІПК зазначила: згідно з пп. 187.10 ПКУ платники податку, які постачають теплову енергію, природний газ (крім скрапленого), надають послуги з транспортування та/або розподілу природного газу, водопостачання, водовідведення чи послуги, вартість яких включається до складу квартирної плати чи плати за утримання житла, фізичним особам, бюджетним установам, не зареєстрованим як платники податку, а також квартирно-експлуатаційним частинам, об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків, іншим платникам податку, які здійснюють збір коштів від зазначених покупців з метою подальшого їх перерахування продавцям таких товарів (надавачам послуг) у рахунок компенсації їх вартості, визначають дату виникнення податкових зобов'язань та податкового кредиту за касовим методом. Зазначене правило визначення дати виникнення податкових зобов'язань поширюється також на операції з постачання зазначених товарів/послуг бюджетних установ, що отримують такі товари/послуги, якщо вони зареєстровані як платники податку.

Тобто, підприємство, яке здійснює операції з постачання послуг із поводження з побутовими відходами бюджетним установам (неплатникам ПДВ), дату виникнення податкових зобов’язань та дату віднесення сум податку до складу податкового кредиту визначає за касовим методом (незалежно від походження джерел оплати таких послуг), відповідно до пп. 187.10 ПКУ.

При цьому під касовим методом для цілей оподаткування згідно з розділом V ПКУ розуміється метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов'язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) платника податку або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата віднесення сум податку до податкового кредиту визначається як дата списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг) (пп. 14.1.266 ПКУ).

У разі, якщо платник податку здійснює операції з постачання послуг, вартість яких визначається окремо за договорами та відповідно не включається до складу квартирної плати чи плати за утримання житла, то за такими операціями платник податку зобов’язаний визначати податкові зобов’язання з ПДВ у загальновстановленому порядку за правилом «першої події» відповідно до пп. 187.1 ПКУ.

Відповідно до пп. 198.1 і 198.2 ПКУ до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг. Датою віднесення сум податку до складу податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку ьа оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Згідно з пп. 201.1 і 201.10 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

 

Особливості відображення в бухобліку послуг з збирання і передачі для подальшої переробки сировини

У бухгалтерському обліку доходи і витрати від послуг з збору,вивезення відходів відображають у загальному порядку для надання послуг:

  • дохід від реалізації показують на субрахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг»;
  • виробничу собівартість таких послуг формують на рахунку 23 «Виробництво», у дебет якого списують прямі виробничі витрати, безпосередньо пов’язані з наданням цих послуг, і відповідну частину попередньо узагальнених на рахунку 91 «Загальновиробничі витрати» та розподілених в установленому порядку загальновиробничих витрат (ЗВВ);
  • собівартість реалізованих послуг списують на субрахунок 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг». Сюди ж відносять і нерозподілені постійні ЗВВ.

Що стосується відображення в бухобліку процесу заготівлі (збирання, сортування й обробка) сировини для подальшого продажу, то його слід розглядати як виробництво.

Зібрані «відходи» зараховують на баланс до складу активів підприємства, визнавши їх запасами, з одночасним відображенням доходу від безоплатно отриманих оборотних активів — запасів (Дт 201 — Кт 718). Потім їх включають до виробничої собівартості сировини, що заготовлюється (Дт 23 — Кт 201).

 

Висновки:

Якщо КП надає послуги з прибирання території які включаються до складу квартирної плати чи плати за утримання житла, фізичним особам, бюджетним установам, не зареєстрованим як платники податку, визначають дату виникнення податкових зобов'язань та податкового кредиту за касовим методом. В інших випадках платник податку зобов’язаний визначати податкові зобов’язання з ПДВ у загальновстановленому порядку за правилом «першої події» відповідно до пп. 187.1 ПКУ.

У бухобліку доходи і витрати від послуг з збирання, вивезення відходів відображають у загальному порядку для надання послуг.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025246
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554