• Посилання скопійовано

ОЗ повністю замортизовані: чи потрібно їх дооцінювати?

ТОВ на загальній системі оподаткування має на балансі грузові авто, які повністю замортизовані. Але авто продовжують експлуатувати. Чи можна не прибирати ці авто з балансу і відображати витрати на їх експлуатацію? Чи обов’язково потрібно їх дооцінювати?

Стосовно списання авто (ОЗ) з балансу

Відповідно до п.33 П(С)БО 7 «Основні засоби» об’єкт ОЗ вилучають з активів (списують з балансу) у разі:

  • його вибуття внаслідок безоплатної передачі або
  • невідповідності критеріям визнання активом.

Інших підстав для списання з балансу немає. Таким чином, якщо авто з нульовою залишковою вартістю (повністю замортизовані) використовують у господарській діяльності, підстав для їх списання з балансу немає.

Якщо ж ОЗ перебувають на балансі і підприємство їх експлуатує, несе відповідні витрати, такі витрати відносяться в обліку до складу відповідних витрат – загальновиробничих, адміністративних, на збут (див. п. 15.4, п. 18, п. 19 П(С)БО 16 «Витрати»).

 

Стосовно дооцінки

Відповідно до п.16 П(С)БО 7 «Основні засоби» підприємство може переоцінювати об'єкт ОЗ, якщо залишкова вартість цього об'єкта суттєво відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу.

Розмір суттєвості підприємство визначає у власній обліковій політиці. Відповідно до пп. 2.20.1 Методрекомендацій №635 (Методичні рекомендації щодо облікової політики підприємства, затверджені наказом Мінфіну від 27.06.2013 р. №635) пропонується розмір суттєвості – до 10% справедливої вартості активу. Але у випадку з нульовою залишковою вартістю, якщо справедлива вартість більше нуля, то залишкова вартість завжди буде суттєво відрізнятися від справедливої. Тому у випадку з нульовою залишковою вартістю підприємство може переоцінювати об’єкт ОЗ.

Може, але не зобов’язано.

Якщо підприємство все ж переоцінить авто, воно повинно буде переоцінити і всі інші об’єкти групи ОЗ, до яких відноситься авто, тобто, які обліковуються на субрахунку 105. І надалі повинно буде завжди проводити переоцінку всіх об’єктів цієї групи.

 

Якщо підприємство вирішить зробити переоцінку авто (ОЗ)

В такому разі воно додає справедливу вартість до первісної (переоціненої), як того вимагає п.17 П(С)БО 7 «Основні засоби». Визначати справедливу вартість з метою переоцінки ОЗ має професійний оцінювач (див. ст.7 Закону про оцінку - Закон України від 12.07.2001 р. №2658-ІІІ «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні»). Тому підприємство має укласти з оцінювачем договір, сплатити за оцінку і отримати Звіт про оцінку майна (ст.12 Закону про оцінку). Поряд з цим обов’язково визначається залишкова вартість, строк використання, метод амортизації. Процедуру переоцінки здійснює комісія, призначені керівником підприємства, оформляючи при цьому акт переоцінки ОЗ, форма якого затверджена Наказом Мінфіну від 13.09.16 р. №818.

Дооцінку авто відображають проводкою: Дт 105 Кт 411 «Дооцінка (уцінка) основних засобів».

Надалі на дооцінені авто в загальному порядку нараховують амортизацію (Дт 23, 92, 93 тощо Кт 131). Поряд з цим паралельно нарахованій амортизації можна проводити списання дооцінки до складу нерозподіленого прибутку: Дт 411 Кт 441. Або списання дооцінки можна проводити одноразово при вибутті авто зі складу активів згідно з п.21 П(С)БО 7 «Основні засоби».

В податковому обліку податку на прибуток згідно з п.138.2 ПКУ для дооцінки передбачена податкова різниця, яка зменшує фінансовий результат до оподаткування. Але стосується вона тільки суми дооцінки у межах попередньо віднесених до витрат уцінки. Тобто, якщо раніше підприємство робило уцінку, віднісши суму уцінки до витрат, а потім здійснює дооцінку в межах такої уцінки, то тільки така дооцінка зменшує фінансовий результат.  Якщо ж уцінка раніше не проводилася, то сума дооцінки не відноситься до податкових різниць.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025246
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554