• Посилання скопійовано

Заміна частини ОЗ: відображення в бухобліку

Підприємство обліковує комп’ютер у складі системного блоку, монітору, мишки, клавіатури, як один об’єкт ОЗ. Як відображати в обліку заміну системного блоку, який повністю вийшов з ладу?

В даній ситуації має місце часткова ліквідація на вартість блоку, що вийшов з ладу, і одночасно поліпшення комп’ютера на вартість нового блоку.

У разі часткової ліквідації об'єкта ОЗ його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта (п. 35 П(С)БО 7).

Пропорційна ліквідованій частині сума сальдо з дооцінки відображається зменшенням додаткового капіталу і збільшенням нерозподіленого прибутку (див. п. 46 Методичних рекомендацій №561) – якщо проводилася дооцінка об’єкта ОЗ (у нас – комп’ютера).

Далі в цьому пункті Методрекомендацій сказано, що підприємство припиняє визнавати частину об'єкта ОЗ, якщо цю частину замінено, а витрати на її заміну включено до первісної (переоціненої) вартості об'єкта.

Відповідно до п. 29 Методрекомендацій №561, заміна окремих важливих компонентів (частин) ОЗ (двигунів тощо) може бути відображена як заміна об'єкта ОЗ, якщо термін корисного використання такої частини відрізняється від терміну корисного використання ОЗ, до яких належить цей компонент. У цьому випадку заміна такого компонента відображається капітальними інвестиціями у придбання нового об'єкту ОЗ і списанням заміненого об'єкту.

Відповідно до п. 14 П(С)БО 7,  первісна вартість ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта.

Таким чином, часткова ліквідація відображається бухгалтерськими записами:

  • Дт 131 Кт 104 – на суму зносу зламаного системного блоку;
  • Дт 976 Кт 104 – на суму залишкової вартості цього блоку.

Встановлення нового системного блоку:

  • Дт 152 Кт 631 – придбано новий системний блок;
  • Дт 104 Кт 152 – збільшено первісну вартість комп’ютера (об’єкта ОЗ) на вартість нового блоку.

Як визначити первісну вартість зламаного системного блоку, якщо вона окремо не відображена в обліку?

Якщо документи на придбання комп’ютера, де б вартість блоку визначалася окремо, не збереглися, то можна визначити таким чином.

По-перше, пропорційно до справедливої вартості окремої частини комп’ютера (див. п. 9 П(С)БО 7, п. 12 Методрекомендацій №561).

В даній ситуації справедлива вартість – це ринкова вартість кожної окремої частини. Тобто, потрібно з’ясувати, скільки коштує окремо монітор, системний блок, мишка і клавіатура. І через пропорційний розподіл встановити вартість зламаного системного блока.

Але, якщо підприємство не може визначити первісну вартість заміненої частини, воно може її оцінити у сумі витрат на заміну (див. п. 46 Методрекомендацій №46). Тобто, якщо, наприклад, новий системний блок коштує 10 тис. грн, вважають первісну вартість зламаного блоку також в сумі 10 тис. грн.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554