• Посилання скопійовано

Облік компенсації забудовнику витрат на створення інфраструктури електропостачання

Підприємство (власник будівлі) уклало договір із забудовником на створення зовнішньої інфраструктури електропостачання, за яким компенсує забудовнику понесені витрати, натомість отримує доступ до користування такою інфраструктурою. Чи потрапить така компенсація до витрат підприємства?

Виходячи з наданого вами договору, забудовник створює зовнішню інфраструктуру електропостачання. При цьому не йдеться, що забудовник робить це на замовлення підприємства. Це не договір підряду (виходячи з назви), забудовник і підприємство мають в ньому назви Сторона 1 та Сторона 2 (а не підрядник та замовник). Та й про перехід до підприємства права власності на створену інфраструктуру (результат виконаних забудовником робіт) в договорі мова не йде.  

Основні умови цього договору: підприємство компенсує забудовнику понесені ним витрати на створення такої інфраструктури (а не оплачує проведені роботи), натомість отримує доступ до цієї інфраструктури, тобто, матиме право нею користуватись. 

Тобто, по суті, виходить, що за цим договором підприємство отримує право користування інфраструктурою. І не безоплатно – адже умовою для такого користування є сплата компенсації забудовнику. Тому, на думку автора, бухгалтерський облік такої компенсації має здійснюватися аналогічно до обліку витрат у вигляді орендної плати.  

Проте тут є один дуже важливий момент. Для будь-яких витрат критичною є дата їх визнання. 

Згідно з п. 7 П(С)БО 16, витрати визнаються витратами певного періоду  одночасно  з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо  прямо  пов'язати  з  доходом  певного періоду,  відображаються у складі витрат того звітного періоду,  в якому вони були здійснені.

Але не менш важливим є період, протягом якого підприємство матиме доступ до створеної інфраструктури. У договорі зазначено, що він діє до 31.12.2020 року, але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов'язань за цим договором. Проте, наразі автору не зрозуміло, чи дійсно Сторони при укладанні договору мали на увазі таке досить короткострокове користування (зважаючи на досить велику суму компенсації), чи просто забули визначити це в договорі, чи визначили якимось-додатковим документом, який не надав автор запитання. Та тим не менш, навіть зараз зрозуміло, що таке користування триватиме не один місяць. 

А згідно із п. 8 П(С)БО 16, якщо актив забезпечує одержання економічних вигод протягом кількох   звітних   періодів,   то   витрати   визнаються   шляхом систематичного  розподілу  його  вартості  (наприклад,  у  вигляді амортизації) між відповідними звітними періодами.

Звісно, що про капіталізацію і амортизацію таких витрат і мови бути не може. 

Що ж тоді це означає? Що для обліку таких витрат доведеться застосовувати рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів». За дебетом рахунку 39 "Витрати майбутніх періодів" відображається накопичення витрат майбутніх періодів, за кредитом - їх списання (розподіл) та включення до складу витрат звітного періоду.

Наприклад, спочатку забудовник створює цю інфраструктуру і передає підприємству право доступу до неї (що варто оформити документально, наприклад, актом) з метою користування.  На цю дату підприємство робить проведення Дт 39 Кт 631 на суму компенсації.  А на дату сплати компенсації – проведення Дт 631 Кт 311. 

А далі треба визначитись, як підприємство використовуватиме цю інфраструктуру. 

Наприклад, якщо підприємство надаватиме будівлю в оренду й інфраструктурою електропостачання користуватиметься орендар (що буде умовою договору оренди і входитиме в орендну плату), то витрати у сумі такої компенсації варто буде обліковувати як витрати майбутніх періодів (на рахунку 39) і списувати пропорційно до отриманого доходу від оренди: Дт 903 або 949 Кт 39. 

Якщо ж ці будівлі підприємство використовуватиме у власній діяльності (наприклад, як офісне приміщення, склад або магазин), то ці витрати рівними частками визнаватимуться протягом усього періоду користування: Дт 92, 93, 94 Кт 39.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    Сьогодні 16:099
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202567
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025144
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202532
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025250