• Посилання скопійовано

Облік компенсації забудовнику витрат на створення інфраструктури електропостачання

Підприємство (власник будівлі) уклало договір із забудовником на створення зовнішньої інфраструктури електропостачання, за яким компенсує забудовнику понесені витрати, натомість отримує доступ до користування такою інфраструктурою. Чи потрапить така компенсація до витрат підприємства?

Виходячи з наданого вами договору, забудовник створює зовнішню інфраструктуру електропостачання. При цьому не йдеться, що забудовник робить це на замовлення підприємства. Це не договір підряду (виходячи з назви), забудовник і підприємство мають в ньому назви Сторона 1 та Сторона 2 (а не підрядник та замовник). Та й про перехід до підприємства права власності на створену інфраструктуру (результат виконаних забудовником робіт) в договорі мова не йде.  

Основні умови цього договору: підприємство компенсує забудовнику понесені ним витрати на створення такої інфраструктури (а не оплачує проведені роботи), натомість отримує доступ до цієї інфраструктури, тобто, матиме право нею користуватись. 

Тобто, по суті, виходить, що за цим договором підприємство отримує право користування інфраструктурою. І не безоплатно – адже умовою для такого користування є сплата компенсації забудовнику. Тому, на думку автора, бухгалтерський облік такої компенсації має здійснюватися аналогічно до обліку витрат у вигляді орендної плати.  

Проте тут є один дуже важливий момент. Для будь-яких витрат критичною є дата їх визнання. 

Згідно з п. 7 П(С)БО 16, витрати визнаються витратами певного періоду  одночасно  з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо  прямо  пов'язати  з  доходом  певного періоду,  відображаються у складі витрат того звітного періоду,  в якому вони були здійснені.

Але не менш важливим є період, протягом якого підприємство матиме доступ до створеної інфраструктури. У договорі зазначено, що він діє до 31.12.2020 року, але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов'язань за цим договором. Проте, наразі автору не зрозуміло, чи дійсно Сторони при укладанні договору мали на увазі таке досить короткострокове користування (зважаючи на досить велику суму компенсації), чи просто забули визначити це в договорі, чи визначили якимось-додатковим документом, який не надав автор запитання. Та тим не менш, навіть зараз зрозуміло, що таке користування триватиме не один місяць. 

А згідно із п. 8 П(С)БО 16, якщо актив забезпечує одержання економічних вигод протягом кількох   звітних   періодів,   то   витрати   визнаються   шляхом систематичного  розподілу  його  вартості  (наприклад,  у  вигляді амортизації) між відповідними звітними періодами.

Звісно, що про капіталізацію і амортизацію таких витрат і мови бути не може. 

Що ж тоді це означає? Що для обліку таких витрат доведеться застосовувати рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів». За дебетом рахунку 39 "Витрати майбутніх періодів" відображається накопичення витрат майбутніх періодів, за кредитом - їх списання (розподіл) та включення до складу витрат звітного періоду.

Наприклад, спочатку забудовник створює цю інфраструктуру і передає підприємству право доступу до неї (що варто оформити документально, наприклад, актом) з метою користування.  На цю дату підприємство робить проведення Дт 39 Кт 631 на суму компенсації.  А на дату сплати компенсації – проведення Дт 631 Кт 311. 

А далі треба визначитись, як підприємство використовуватиме цю інфраструктуру. 

Наприклад, якщо підприємство надаватиме будівлю в оренду й інфраструктурою електропостачання користуватиметься орендар (що буде умовою договору оренди і входитиме в орендну плату), то витрати у сумі такої компенсації варто буде обліковувати як витрати майбутніх періодів (на рахунку 39) і списувати пропорційно до отриманого доходу від оренди: Дт 903 або 949 Кт 39. 

Якщо ж ці будівлі підприємство використовуватиме у власній діяльності (наприклад, як офісне приміщення, склад або магазин), то ці витрати рівними частками визнаватимуться протягом усього періоду користування: Дт 92, 93, 94 Кт 39.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік природного убутку при транспортуванні автотранспортом
    Підприємство отримує хімічну сировину в автоцистернах. При прийманні в більшості випадків наявна нестача (0,5%), в результаті залишку на поверхні, в трубах, та в результаті погрішностей в вагах. Чи можна дану нестачу рахувати нормативною якщо договором передбачено нестачі 1%? Як оприбуткувати ТМЦ? Що з ПДВ?
    04.04.202526
  • Відступлення боргу за нижчою вартістю: облік та наслідки
    Підприємство на загальній системі оподаткування надало безвідсоткову поворотну фінансову допомогу, яка стала простроченою. Резерв сумнівних боргів не створювався. Право вимоги за боргом у 300 000 грн планується відступити третій стороні за 54 000 грн. Чи це дозволено? Як відобразити операцію в бухобліку та чи виникнуть податкові різниці? Які правові та фіскальні ризики можливі при такій операції?
    04.04.2025242
  • Передача невіддільних поліпшень при зміні суборендодавця: облік та податки
    Компанія (загальна система, платник ПДВ) орендує приміщення за договором суборенди, який планується переукласти через зміну суборендодавця (обоє ФОПи на ІІІ групі ЄП, неплатники ПДВ), але приміщення залишиться в оренді. Компанія здійснила невіддільні поліпшення приміщення, що амортизуються. Чи потрібно передавати ці поліпшення чинному суборендодавцю? Чи оподатковується така передача ПДВ і яка база? Яку суму відобразити у Додатку 4ДФ?
    04.04.202536
  • Облік продажу майнового комплексу з незавершеним будівництвом та земельною ділянкою
    Підприємство має на балансі будівлю (цілісний майновий комплекс) та незавершене будівництво складу, що обліковується на субрахунку 152. Під будівлею земельна ділянка, облікована на субрахунку 101. Планується продаж майнового комплексу. Чи потрібно перед продажем перевести незавершене будівництво складу на субрахунок 103? Як відображати в обліку продаж наведеного комплексу?
    03.04.202532
  • Облік та ПДВ при передачі матеріалів для маскувальних сіток
    ТОВ - платник податку на прибуток за листом – проханням від ОТГ планує надати безкоштовно матеріали для виготовлення маскувальних сіток. Частину матеріалів куплено у ФОПа без ПДВ, частина з ПДВ. Як документально оформити передачу матеріалів? Чи потрібно нараховувати компенсуюче ПДВ?
    02.04.202529