• Посилання скопійовано

Чи можна кілька побудованих об’єктів обліковувати як один об’єкт ОЗ?

Підприємство здійснює реконструкцію тракторної бригади, яка складається з кількох об’єктів, але обліковується як один об’єкт ОЗ. Під час реконструкції буде побудовано ще кілька об’єктів (майстерня, гараж тощо). Чи можна на вартість новопобудованого збільшити первісну вартість тракторної бригади? Чи потрібно все обліковувати окремо?

Відповідно до п. 4 П(С)БО 7, об'єкт основних засобів - це: 

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього; 
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для  виконання певних самостійних функцій; 
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс - певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно; 
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

З наведеного випливає, що кілька будівель, споруд могли би бути одним об’єктом ОЗ тільки в тому разі, якщо би мали єдиний фундамент, загальні пристосування для обслуговування, а також якщо би комплекс виконував одну роботу, а не самостійно.

Оскільки ці вимоги не виконуються, кожну будівлю на території тракторної бригади потрібно обліковувати окремо. Тому що відповідно до п. 7 П(С)БО 7 одиницею обліку основних засобів є об'єкт основних засобів.

Витрати на реконструкцію обліковують у складі капітальних інвестицій на субрахунку 151 «Капітальне будівництво», а потім кожний окремий об’єкт (будівлю) окремо зараховують на баланс: Дт 103 Кт 151.

Зарахування новопобудованих будівель на баланс може оформлятися:

Причому як в Наказі № 352, так і в п. 2.2 Методрекомендацій, затверджених Наказом №701, сказано, що Акт застосовується для оформлення зарахування до складу основних засобів окремих об'єктів. А складання загального акта, що оформляє приймання декількох об'єктів основних засобів, допускається лише при обліку господарського інвентаря, інструмента, обладнання тощо, якщо ці об'єкти однотипні, мають однакову вартість та прийняті в одному календарному місяці. 

Новопобудовані будівлі тракторної бригади неоднотипні, вони різного призначення, мають різну вартість, тому на кожну з цих будівель потрібно складати окремий акт.

З наведеного випливає, що підприємство повинно обліковувати витрати на будівництво по кожній будівлі окремо. Інакше неможливо буде визначити точно собівартість кожної з них. 

Якщо підприємство цього не робило і всі будівельні витрати враховувало на субрахунку 151 однією сумою, без розподілу по кожній окремій будівлі, вважаємо, матиме місце порушення порядку ведення бухгалтерського обліку. Доцільно виправити це порушення, зробивши інвентаризацію цього рахунку і понесених на будівництво витрат, встановивши, на яку будівлю які витрати понесені.

Варто сказати, що відповідно до п. 9 П(С)БО 7 первісна вартість об'єктів основних засобів, зобов'язання за які визначені загальною сумою, визначається розподілом цієї суми пропорційно до справедливої вартості окремого об'єкта основних засобів. Тобто в цій ситуації потрібно визначати справедливу вартість (фактично – ринкову без урахування ПДВ) кожного об’єкта і загальну суму розподіляти пропорційно справедливим вартостям кожного об’єкта.

Чи можна цю норму розподілу застосувати в ситуації, яку ми розглядаємо?

Вважаємо, що ні. Тут йде мова про отримані основні засоби (придбані за плату, безоплатно тощо), коли в документах на кілька об’єктів зазначена одна сума.

А в ситуації, яку ми розглядаємо, одна сума на всі об’єкти може виникати внаслідок неправильного ведення бухгалтерського обліку, а не внаслідок того, що об’єкти отримані від продавця тощо за однією сумою. Таким чином, в ситуації, яку ми розглядаємо, повторимося, потрібно виправити помилки в обліку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20246
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024217
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202426
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202450