• Посилання скопійовано

Чи можна кілька побудованих об’єктів обліковувати як один об’єкт ОЗ?

Підприємство здійснює реконструкцію тракторної бригади, яка складається з кількох об’єктів, але обліковується як один об’єкт ОЗ. Під час реконструкції буде побудовано ще кілька об’єктів (майстерня, гараж тощо). Чи можна на вартість новопобудованого збільшити первісну вартість тракторної бригади? Чи потрібно все обліковувати окремо?

Відповідно до п. 4 П(С)БО 7, об'єкт основних засобів - це: 

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього; 
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для  виконання певних самостійних функцій; 
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс - певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно; 
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

З наведеного випливає, що кілька будівель, споруд могли би бути одним об’єктом ОЗ тільки в тому разі, якщо би мали єдиний фундамент, загальні пристосування для обслуговування, а також якщо би комплекс виконував одну роботу, а не самостійно.

Оскільки ці вимоги не виконуються, кожну будівлю на території тракторної бригади потрібно обліковувати окремо. Тому що відповідно до п. 7 П(С)БО 7 одиницею обліку основних засобів є об'єкт основних засобів.

Витрати на реконструкцію обліковують у складі капітальних інвестицій на субрахунку 151 «Капітальне будівництво», а потім кожний окремий об’єкт (будівлю) окремо зараховують на баланс: Дт 103 Кт 151.

Зарахування новопобудованих будівель на баланс може оформлятися:

Причому як в Наказі №352, так і в п. 2.2 Методрекомендацій, затверджених Наказом №701, сказано, що Акт застосовується для оформлення зарахування до складу основних засобів окремих об'єктів. А складання загального акта, що оформляє приймання декількох об'єктів основних засобів, допускається лише при обліку господарського інвентаря, інструмента, обладнання тощо, якщо ці об'єкти однотипні, мають однакову вартість та прийняті в одному календарному місяці. 

Новопобудовані будівлі тракторної бригади неоднотипні, вони різного призначення, мають різну вартість, тому на кожну з цих будівель потрібно складати окремий акт.

З наведеного випливає, що підприємство повинно обліковувати витрати на будівництво по кожній будівлі окремо. Інакше неможливо буде визначити точно собівартість кожної з них. 

Якщо підприємство цього не робило і всі будівельні витрати враховувало на субрахунку 151 однією сумою, без розподілу по кожній окремій будівлі, вважаємо, матиме місце порушення порядку ведення бухгалтерського обліку. Доцільно виправити це порушення, зробивши інвентаризацію цього рахунку і понесених на будівництво витрат, встановивши, на яку будівлю які витрати понесені.

Варто сказати, що відповідно до п. 9 П(С)БО 7 первісна вартість об'єктів основних засобів, зобов'язання за які визначені загальною сумою, визначається розподілом цієї суми пропорційно до справедливої вартості окремого об'єкта основних засобів. Тобто в цій ситуації потрібно визначати справедливу вартість (фактично – ринкову без урахування ПДВ) кожного об’єкта і загальну суму розподіляти пропорційно справедливим вартостям кожного об’єкта.

Чи можна цю норму розподілу застосувати в ситуації, яку ми розглядаємо?

Вважаємо, що ні. Тут йде мова про отримані основні засоби (придбані за плату, безоплатно тощо), коли в документах на кілька об’єктів зазначена одна сума.

А в ситуації, яку ми розглядаємо, одна сума на всі об’єкти може виникати внаслідок неправильного ведення бухгалтерського обліку, а не внаслідок того, що об’єкти отримані від продавця тощо за однією сумою. Таким чином, в ситуації, яку ми розглядаємо, повторимося, потрібно виправити помилки в обліку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формування резерву сумнівних боргів комунальним підприємством водопостачання
    Комунальне підприємство вперше планує нарахувати резерв сумнівних боргів за надані населенню послуги водопостачання та водовідведення. Необхідно визначити оптимальний спосіб формування резерву та механізм відстеження сплачених боргів у майбутньому
    Сьогодні 17:505
  • Облік втрати товару при доставці «Новою поштою» внаслідок ворожого обстрілу
    Підприємство продало та відвантажило товар (рулон тканини) вартістю 6225,60 грн, зареєструвало податкову накладну. Під час доставки «Новою поштою» товар знищено внаслідок обстрілу. Перевізник компенсував 6225,00 грн. Клієнту відправлено повторно аналогічний товар. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити ці операції? Чи потрібно реєструвати на себе компенсуючу податкову накладну на втрачений товар, якщо за неї отримана компенсація від «Нової пошти»?​
    Сьогодні 16:5018
  • Неповернена поворотна допомога неприбуткової організації: статус та облік
    Коли поворотна фіндопомога, отримана неприбутковою організацією і не повернена в строк, визначений договором, набуває статусу безповоротної для цілей податкового та бухгалтерського обліку?
    Сьогодні 13:5915
  • «Перетворення» продажу в безоплатну передачу: облік та податкові наслідки
    Юрособа - платник податку на прибуток та ПДВ (податкові різниці не застосовує) в червні 2025 р. реалізувало державному оборонному підприємству товари на суму 42 000 грн (в т.ч. ПДВ – 7000 грн), зареєструвало ПН. Держпідприємство не розрахувалося за ці товари, і в жовтні 2025 р. попросило надати їх у якості благодійної допомоги. Чи можливо це? Як відобразити операцію в бухобліку та які податкові наслідки вона матиме?
    03.11.202540
  • Як облікувати отримані дивіденди від участі в капіталі?
    Якими бухгалтерськими проведеннями (кореспонденцією рахунків) слід відобразити в обліку підприємства отримання дивідендів від іншої юрособи, в статутному капіталі якої воно має частку, за результатами її фінансової діяльності у 2024 році?
    03.11.202522