• Посилання скопійовано

Як оприбуткувати ОЗ, які не стоять на балансі?

Підприємство здає в оренду і продає автомобілі, яких має в користуванні більше 70-ти, всі повністю замортизовані. Але кілька років тому вірус знищив бухгалтерську програму. Колишній бухгалтер частково поновив облік, відобразивши на балансі тільки 10 авто. Як зараз виправити помилку, відобразивши всі авто на балансі?

Перше – потрібно провести інвентаризацію. Адже саме інвентаризацією встановлюють фактичну наявність майна. Під час інвентаризації звіряють фактичну наявність з даними бухгалтерського обліку і оприбутковують виявлені надлишки.

Надлишок – це якщо виявлена інвентаризацією фактична наявність майна перевищує бухгалтерські дані.

Інвентаризація проводиться у загальному порядку, згідно з вимогами Положення №879 (Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене Наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. №879).

Тобто, керівник власним наказом призначає інвентаризаційну комісію для інвентаризації автомобілів. Комісія підраховує фактичну кількість автомобілів, заносячи їх до Інвентаризаційного опису. Потім у звіряльній відомості підраховуються відхилення між бухгалтерськими і фактичними даними. Саме у звіряльній відомості зафіксують надлишок автомобілів.

Поряд з цим комісія встановлює причину надлишку. В ситуації, яку ми розглядаємо, такою причиною є знищення бухгалтерської програми і неповне поновлення даних обліку.

Нарешті, за наслідками інвентаризації комісія засідає, оформляючи протокол. У протоколі пише свої пропозиції – оприбуткувати надлишок авто на балансі. Керівник затверджує інвентаризаційні документи, після чого їх передають до бухгалтерії для відображення наслідків інвентаризації в бухгалтерському обліку.

Автомобілі ставлять на баланс датою затвердження інвентаризаційних документів: Дт 105 Кт 131. Адже саме ці документи є документальною підставою для бухгалтерських записів.

Разом з тим виявлена помилка стосується минулих звітних періодів.

Дивимося з цього приводу норми П(С)БО 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах».

В п. 4 цього П(С)БО сказано, що виправлення помилок, допущених при складанні фінансових звітів у попередніх роках, здійснюється шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року, якщо такі помилки  впливають на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку).

У ситуації, що розглядається, при складанні фінансових звітів у минулих періодах фактично допущені помилки. Адже щонайменше у балансі не відображалася вартість (первинна і знос) автомобілів. Але оскільки автомобілі повністю замортизовані, то ця помилка на величину нерозподіленого прибутку не вплинула. Таким чином, виправляючи помилку коригувати сальдо нерозподіленого прибутку не потрібно.

Відповідно до п. 5 цього П(С)БО виправлення помилок, які відносяться до попередніх періодів, вимагає повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінансовій звітності.

З урахуванням наведеного, в балансі поточного року вже на початок року підприємство має збільшити статті первісної вартості і зносу на оприбутковані автомобілі. Поряд з цим якщо підприємство подає примітки до фінансової звітності, в примітках поточного року на початок року також потрібно збільшити відповідні статті первісної вартості і зносу.

Поряд з цим, у повній відповідності до норм П(С)БО 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах» підприємство має виправити фінзвітність (баланс, примітки, якщо вони складалися) за всі минулі періоди. Виправляються дані про первісну вартість і знос ОЗ.

Відповідно до п. 6 ст. 14 Закону про бухоблік подання та оприлюднення уточненої фінансової звітності та уточненої консолідованої фінансової звітності здійснюються у такому самому порядку, як і фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності, що уточнюються.

Таким чином, якщо підприємство оприлюднює фінансову звітність, воно має оприлюднити і виправлену звітність в такому самому порядку, як і початкову фінзвітність.

Поряд з цим виправлена звітність подається всім тим адресатам, що і початкова звітність. Якщо це тільки органи статистики, виправлену звітність потрібно подати цим органам.

Причому оскільки немає порядку подання в електронному вигляді виправленої звітності до органів статистики, це можна зробити тільки в письмовому вигляді. Подається виправлена звітність в письмовому вигляді і супровідний лист з описом помилки. Але органи статистики можуть і не прийняти таку звітність, тому що вони не мають методики виправлення статистичних даних за минулі періоди. По суті, органам статистики виправлена звітність не потрібна. Та незважаючи на це, з нашого погляду, підприємство має виконати формальні вимоги закону.

Якщо по оприбуткованим автомобілям підприємство не подавало до податкової форму №20-ОПП «Повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність», потрібно ще й подати цю форму. Подати потрібно протягом 10 робочих днів після затвердження інвентаризаційних документів (див. п. 8.4 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.11 р. №1588).

Детальніше про форму №20-ОПП можна прочитати статті на нашому сайті, наприклад:

 

 

 

 

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202537
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554