• Посилання скопійовано

Сума витрат з капітального ремонту списується в рахунок майбутньої орендної плати: що в обліку?

Як бути орендарю з понесеними витратами на виконані роботи з капітального ремонту орендованого об’єкту, якщо: капітальний ремонт силами орендаря прописаний в договорі; не передбачена компенсація за виконані роботи орендодавцем; сума витрат списується в рахунок майбутньої орендної плати?

Запитання:

Підприємство на загальній системі оподаткування та платник ПДВ орендує у ФОПа теж на загальній системі, який не є платником ПДВ територію з бетонним покриттям. Під час дії договору оренди підприємство зробило капітальний ремонт частини покриття за свій рахунок. Роботи виконані підрядною організацією і прийняті за підписаним актом виконаних робіт з підрядником. Як бути з понесеними витратами на виконані роботи, якщо:

1) Капітальний ремонт силами орендаря прописаний в договорі; 

2) Якщо не передбачена компенсація за виконані роботи орендодавцем; 

3) Сума витрат списується в рахунок майбутньої орендної плати?

 

Відповідь:

Насамперед зазначимо, що положення ст. 767 ЦКУ зобов'язують наймодавця (орендодавця):

  • передати наймачеві (орендареві) річ у комплекті і у стані, що відповідають умовам договору найму та її призначенню.
  • попередити наймача про особливі властивості та недоліки речі, які йому відомі і які можуть бути небезпечними для життя, здоров'я, майна наймача або інших осіб або призвести до пошкодження самої речі під час користування нею.

Наймач (орендар) зі свого боку зобов'язаний у присутності наймодавця перевірити справність речі. Якщо наймач у момент передання речі в його володіння не переконається у її справності, річ вважається такою, що передана йому в належному стані.

Відповідно до ст. 776 ЦКУ поточний ремонт речі, переданої у найм (оренду), провадиться наймачем (орендарем) за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом.

Капітальний ремонт речі, переданої у найм (оренду), провадиться наймодавцем (орендодавцем) за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом.

У разі, якщо наймодавець не провів капітального ремонту речі, що перешкоджає її використанню відповідно до призначення та умов договору, наймач має право:

  • відремонтувати річ, зарахувавши вартість ремонту в рахунок плати за користування річчю, або вимагати відшкодування вартості ремонту;
  • вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.

Отже, зарахування витрат у рахунок майбутньої орендної плати має бути передбачено в договорі оренди або погоджено з орендодавцем у інший спосіб.

Як облікувати витрати на поліпшення орендованого приміщення без згоди орендодавця див. тут.

Крім того, положеннями ст. 538 ЦКУ передбачено, що виконання свого обов'язку однією зі сторін, яке відповідно до договору обумовлене виконанням другою стороною свого обов'язку, є зустрічним виконанням зобов'язання.

При зустрічному виконанні зобов'язання сторони повинні виконувати свої обов'язки одночасно, якщо інше не встановлено договором, актами цивільного законодавства, не випливає із суті зобов'язання або звичаїв ділового обороту.

Сторона, яка наперед знає, що вона не зможе виконати свого обов'язку, повинна своєчасно повідомити про це другу сторону.

У разі невиконання однією із сторін у зобов'язанні свого обов'язку або за наявності очевидних підстав вважати, що вона не виконає свого обов'язку у встановлений строк (термін) або виконає його не в повному обсязі, друга сторона має право зупинити виконання свого обов'язку, відмовитися від його виконання частково або в повному обсязі.

Згідно з пп. 44.2 ПКУ для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ об'єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

У бухгалтерському обліку зарахування витрат орендаря з капітального ремонту в рахунок майбутньої орендної плати відображається так:

1) витрати з оренди об’єкту (ДТ 91(92-94) КТ 685);

2) дохід від компенсації вартості капітального ремонту (ДТ 377 КТ 719);

3) залік зобов’язань (ДТ 685 КТ 377).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:4317
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5525
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025218
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202551
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025217