• Посилання скопійовано

Як обліковувати ремонт придбаного приміщення?

Підприємство придбало офісне приміщення та планує зробити в ньому ремонт на загальну суму 700 тис. грн. Чи потрібен наказ керівника? Чи встановлено обмеження на суму вартості робіт, які відносяться відразу на витрати?

Ремонт придбаного приміщення

Первісна вартість об'єкта основних засобів складається з витрат, перелік яких наведено в п. 8 П(С)БО 7. До цього переліку також належать інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою (абз. 7 п. 8 П(С)БО 7).

Таким чином, якщо ремонт приміщення здійснюється до введення його в експлуатацію та початку його використання, то витрати на такий ремонт вважаються такими, що пов’язані з доведенням такого приміщення до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Отже, за Дт субрахунку 151 відображаються як витрати, пов’язані з придбанням приміщення, так і витрати, пов’язані з доведенням приміщення до стану його придатності для використання із запланованою метою (встановлення дверей, системи розумний дім тощо).

 

Поточний ремонт чи модернізація?

Що ж до подальших ремонтів приміщення (або якщо ремонт здійснюється вже після початку експлуатації приміщення), то в бухобліку ремонт об'єкта ОЗ (як поточний, так і капітальний) належить до витрат періоду, у якому його було завершено. А ось поліпшення об'єкта основного засобу збільшує його первісну вартість.

При цьому, варто зауважити, що класифікація здійснених робіт як поточний ремонт або як поліпшення (модернізація) здійснюється не на підставі вартісного критерію, а виходячи з суті проведених робіт та їх вплив на сам об’єкт ОЗ.

Так, згідно з п. 15 П(С)БО 7, витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта ОЗ в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо), та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат.

На противагу цьому, відповідно до п. 14 П(С)БО 7, первісна вартість ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта, що призводить до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від його використання. Згаданий п. 14 П(С)БО 7 вказує на приклади поліпшень — модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо.

Своєю чергою, відповідно до Методрекомендацій з бухобліку ОЗ, рішення щодо класифікації проведених робіт приймає керівник підприємства. Зробити це він може як щодо кожної з проведених робіт своїм наказом окремо, так і встановивши загальні правила такої класифікації в наказі про облікову політику (і вже потім на підставі цих правил складатиметься решта документів щодо проведення ремонту чи поліпшення).

Тобто, встановити в наказі про облікову політику можна лише правила визначення ремонту чи поліпшення ОЗ, і те, що витрати на ремонт належать до витрат періоду, а витрати на поліпшення — збільшують первісну вартість ОЗ (це передбачено п. 2.1 Методрекомендацій №635). Однак класифікацію за ними конкретних проведених робіт керівнику підприємства однаково доведеться робити — в наказі про їх проведення, в акті прийому-передачі здійснених робіт або про введення об'єкта ОЗ в експлуатацію після них.

Водночас, підтримує такий підхід і суд. Зокрема, тут, ми наводили рішення, згідно з яким суд погоджується з тим, що саме керівник визначає чи відносяться проведені роботи до ремонту (поточного або капітального) або ж є модернізацією (і відповідно збільшує вартість активу), однак робити це він повинен з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат.

Відповідно до зазначеного вище, якщо здійснюється ремонт придбаного приміщення до введення його в експлуатацію – це вважається витратами на доведення ОЗ до стану, в якому вони можуть використовуватись для досягнення мети, а тому відносяться не до складу витрат, а збільшують первісну вартість придбаного об’єкта.

Якщо ремонт здійснюється вже після початку експлуатації приміщення, то рішення про класифікацію проведених робіт як ремонт або як поліпшення здійснює керівник підприємства враховуючи такі фактори:

  • чи відбувається збільшення очікуваного строку корисного використання об’єкта;
  • чи збільшується кількість й/або якості продукції (робіт, послуг), виробленої (надаваної) цим об’єктом (підвищення продуктивності об’єкта);
  • чи здійснюється розширення технологічних можливостей, досягнення економії ресурсів, покращення умов праці, збільшення ринкової вартості приміщення тощо.

 

Прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Якщо виконані роботи класифікуються підприємством як витрати поточного періоду (ремонт), то жодних податкових різниць ПКУ не передбачено. Тобто підприємство відносить вартість таких робіт до складу витрат, які, своєю чергою, враховуються при визначенні фінансового результату до оподаткування.

У разі класифікації виконаних робіт саме як поліпшення або ж віднесення їх вартості на первісну вартість придбаного приміщення, то вартість таких робіт збільшує вартість об’єкту, що підлягає амортизації (а разом з тим, і саму суму місячної амортизації) як при нарахуванні амортизації в бухгалтерському обліку, так і при нарахування амортизації за правилами «податкового» обліку, встановленими пп. 138.3 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:4325
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5527
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025222
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202552
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025219