• Посилання скопійовано

Як списати телевізор, який не може більше використовуватися за призначенням?

Підприємство має в складі своїх ОЗ телевізор, який використовувався на виставках. Під час однієї з виставок за кордоном він був розбитий та його залишили у виставковому залі. Як списати такий телевізор?

У деяких випадках  ліквідація ОЗ не залежить від платника податків, тобто здійснюється без його згоди — наприклад, викрадення, пожежа, руйнування або неможливість використання основного засобу через його застарілість (як моральну, так і фізичну) і недоцільність ремонту. В даному випадку маємо випадок руйнування ОЗ.

Для документального оформлення факту руйнування телевізора потрібно створити комісію. Ця комісія повинна встановити факт його руйнування та розмір збитків.

Як уточнюється у п. 41 Методрекомендацій з бухобліку ОЗ, постійно діюча комісія здійснюватиме безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню, та встановлюватиме причини невідповідності.

В даному випадку відповідний акт повинен бути складений в момент руйнування телевізора на виставці, тому комісію слід створити саме з тих працівників підприємства, які знаходилися в цей час на виставці.

Типові форми первинної облікової документації з обліку ОЗ затверджено Наказом №352. У випадку списання ОЗ це всім відомі форми №ОЗ-3 «Акт на списання основних засобів». Важливо зазначити причину списання та висновок комісії, тому що підприємство зацікавлене забезпечити собі захист від упередженого ставлення податківців. Адже списання може проводитись і за власним бажанням, а це вже зовсім інша історія.

Акт складається комісією у двох примірниках та затверджується керівником підприємства чи вповноваженою на те особою. Згодом перший примірник акта передається до бухгалтерії, другий — залишається в особи, відповідальної за зберігання ОЗ.

Проте підприємство може скласти акти на списання за довільною формою. Нічого не мають проти і податкові органи в IПК від 23.07.2019 р. №3415/6/99-99-15-03-02-15/IПК, а також це зазначено в УПК №673. Але за умови, що документ довільної форми міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, підтверджуватиме факт знищення ОЗ та матиме належні реквізити первинного документа.

На підставі актів роблять відповідні позначки про вибуття в Iнвентарній картці обліку основних засобів (форма №ОЗ-6) і в Картці обліку руху основних засобів (форма №ОЗ-8).

У Методрекомендаціях з бухобліку ОЗ (Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. №561)  наведено кореспонденцію рахунків бухобліку операцій, які здійснюються у разі ліквідації ОЗ:

— Д-т 131 «Знос основних засобів» К-т 10 «Основні засоби» — сума зносу об'єкта ОЗ, що ліквідується;

— Д-т 976 «Списання необоротних активів» К-т 10 «Основні засоби» — залишкова вартість об'єкта ОЗ, що ліквідується.

Якщо підприємство не визначає різниць для визначення об'єкта оподаткування, все відбувається за правилами бухобліку без жодних особливостей.

Якщо списання здійснює великий платник податку на прибуток, тоді:

— фінрезультат збільшується на суму залишкової вартості у бухобліку (п. 138.1 ПКУ);

— фінрезультат зменшується на суму залишкової вартості у податковому обліку (п. 138.2 ПКУ).

Якщо підприємство є платником єдиного податку, то списання ОЗ відображається тільки у бухобліку і жодним чином не впливає на податковий облік.

Податок на додану вартість

Ключовим критерієм є те, з яких саме причин списуються ОЗ. Якщо актив списується за власним бажанням, то згідно з пп. 14.1.191 ПКУ це відповідає терміну «постачання товарів». Якщо так, то нарахування ПЗ не уникнути. У разі самостійної ліквідації виникає вимога нарахувати ПЗ з ПДВ лише за абз. 1 п. 189.9 ПКУ.

Утім, є ще абз. 2 п. 189.9 ПКУ, який говорить: ПЗ з ПДВ не виникають, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з:

— їх знищенням або зруйнуванням унаслідок дії обставин непереборної сили;

— в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника ПДВ, у тому числі в разі викрадення необоротних активів, що підтверджено документально (сертифікат ТППУ, акти державних, правоохоронних та судових органів тощо), або коли платник податку надає податківцям документ про знищення, розібрання або перетворення необоротних активів в інший спосіб, унаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням.

В IПК від 23.07.2019 р. №3415/6/99-99-15-03-02-15/IПК податківці повідомляють, що механізму подання підтвердних документів, які дають право не нараховувати ПЗ з ПДВ, немає. Хоча раніше саме податкова бажала отримувати їх разом із декларацією з ПДВ за звітний період, у якому ліквідують ОЗ. Тому підприємство може подати копії документів:

— до ДПІ  з власної ініціативи;

— або на запит контролюючого органу.

Документи подаються особисто платником податків, або уповноваженою на це особою, або поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення, або в електронній формі.

У будь-якому разі такі документи повинні бути в наявності – висока ймовірність, що під час перевірки контролери їх будуть вимагати.

Що стосується нарахування ПЗ з ПДВ за п.198.5 ПКУ, то їх не буде ні в разі ліквідації ОЗ за власним рішенням, тобто у разі оподаткування ПДВ, ні в разі ліквідації ОЗ без згоди платника податку.

Отже, за умови достовірного документування того факту, що телевізор дійсно був знищений та більше не може використовуватись за призначенням, він має бути списаний з балансу, при цьому ПЗ з ПДВ не нараховуються.

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернена поворотна допомога неприбуткової організації: статус та облік
    Коли поворотна фіндопомога, отримана неприбутковою організацією і не повернена в строк, визначений договором, набуває статусу безповоротної для цілей податкового та бухгалтерського обліку?
    Сьогодні 13:5914
  • «Перетворення» продажу в безоплатну передачу: облік та податкові наслідки
    Юрособа - платник податку на прибуток та ПДВ (податкові різниці не застосовує) в червні 2025 р. реалізувало державному оборонному підприємству товари на суму 42 000 грн (в т.ч. ПДВ – 7000 грн), зареєструвало ПН. Держпідприємство не розрахувалося за ці товари, і в жовтні 2025 р. попросило надати їх у якості благодійної допомоги. Чи можливо це? Як відобразити операцію в бухобліку та які податкові наслідки вона матиме?
    03.11.202538
  • Як облікувати отримані дивіденди від участі в капіталі?
    Якими бухгалтерськими проведеннями (кореспонденцією рахунків) слід відобразити в обліку підприємства отримання дивідендів від іншої юрособи, в статутному капіталі якої воно має частку, за результатами її фінансової діяльності у 2024 році?
    03.11.202520
  • Списання неотоварених талонів на паливо: податковий облік
    Як враховувати в податковому обліку списання талонів на бензин АВІАС для генератора, які неможливо отоварити через непрацюючі заправки? Талони списано на рахунок 949, ПДВ відсторновано, складена компенсаційна податкова накладна. Підприємство — високодохідник (дохід більше 40 млн грн), звітність квартальна
    03.11.2025227
  • Надлишки імпортного товару та ПДВ при оприбуткуванні: як облікувати?
    Як коректно оприбуткувати надлишки імпортного товару, виявлені під час інвентаризації (підборки), що не значаться на балансі? Яку вартість необхідно застосувати для оприбуткування, враховуючи часті поставки, залежність собівартості від курсу та транспортних витрат, а також використання методу FIFO при вибутті? Чи виникають у цьому випадку податкові зобов'язання та/або податковий кредит з ПДВ?
    03.11.202522