• Посилання скопійовано

Як зменшення статутного капіталу відобразити в обліку?

У ТзОВ був сформований статутний капітал – 2 млн грн. Неоплачений капітал становив 776 360 грн (сальдо ДТ 46). ТзОВ прийняло рішення зменшити статутний капітал і кошти повернути засновнику. Новий розмір статутного капіталу становить 500 000 грн. Як операцію відобразити в обліку?

На виконання вимог ч. 1 ст. 14 Закону про ТОВ, кожен учасник товариства протягом 6-ти місяців з дати держреєстрації ТОВ (якщо інше не передбачено статутом) повинен повністю внести свій вклад. Відповідні положення можуть бути внесені до статуту, змінені або виключені з нього одностайним рішенням загальних зборів учасників, у яких взяли участь всі учасники товариства.

Якщо учасник прострочив внесення вкладу чи його частини, виконавчий орган товариства має надіслати йому письмове попередження про прострочення.

Попередження має містити інформацію про невнесений своєчасно вклад чи його частину та додатковий строк, наданий для погашення заборгованості. Додатковий строк, наданий для погашення заборгованості, встановлюється виконавчим органом товариства чи його статутом, але не може перевищувати 30 днів (ч. 1 ст. 15 Закону про ТОВ).

Якщо протягом наданого додаткового строку учасник товариства не вніс вклад для погашення заборгованості, виконавчий орган ТОВ має скликати загальні збори учасників, які можуть прийняти одне з рішень, передбачених ч. 2 ст. 15 Закону про ТОВ:

  • про виключення учасника товариства, який має заборгованість із внесення вкладу;
  • про зменшення статутного капіталу товариства на розмір неоплаченої частини частки учасника товариства;
  • про перерозподіл неоплаченої частки (частини частки) між іншими учасниками товариства без зміни розміру статутного капіталу товариства та сплату такої заборгованості відповідними учасниками;
  • про ліквідацію товариства.

Норми ч. 3 ст. 19 Закону про ТОВ зобов'язують виконавчий орган товариства після прийняття рішення про зменшення статутного капіталу протягом 10 днів письмово повідомити кожного кредитора, вимоги якого до товариства не забезпечені заставою, гарантією чи порукою, про таке рішення.

Далі кредитори протягом 30 днів після отримання вказаного повідомлення можуть звернутися до товариства з письмовою вимогою про здійснення протягом 30 днів одного з заходів, передбачених ч. 4 ст. 19 Закону про ТОВ.

Якщо кредитор не звернувся до товариства з письмовою вимогою у встановлений строк, вважається, що він не вимагає від товариства вчинення додаткових дій щодо виконання зобов'язань перед ним.

Отже, лише після спливу 70 днів прийняття рішення про зменшення розміру статутного капіталу товариство може відобразити в обліку зменшення статутного капіталу та повернути кошти засновнику.

У п. 8 П(С)БО 13 зазначено, що частки учасників товариства належать до інструментів власного капіталу.

Відповідно до п. 25 П(С)БО 13 витрати на придбання інструментів власного капіталу відображаються зменшенням додаткового вкладеного капіталу, а за його відсутності – зменшенням нерозподіленого прибутку (збільшенням непокритого збитку).

Прибуток (збиток) від анулювання інструментів власного капіталу емітент відображає збільшенням (зменшенням) додаткового вкладеного капіталу. Сума перевищення збитку від анулювання випущених інструментів власного капіталу над величиною додаткового вкладеного капіталу відображається зменшенням нерозподіленого прибутку (збільшенням непокритого збитку) (п. 28 П(С)БО 13).

В обліку це відображається так:

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

Зменшено СК на суму заборгованості учасника

40

46

776360

Відображено викуп частки учасника (2000000 - 776360 - 500000)

452 (44)

672

723640

Перераховано гроші на користь учасника

672

311

723640

Зменшено статутний капітал на номінальну вартість анульованої частки

401

452 (44)

723640

 

***

Також читайте:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024121
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202451
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202423
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202440
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202412