• Посилання скопійовано

Які основні моменти слід врахувати при організації роботи кафе-кондитерської?

ФОП (ІІІ група ЄП, 5%, КВЕД 68.20 (оренда) основний) планує відкрити кондитерську за договором франшизи. Як правильно організувати облік у "єдинника"? Які наслідки з оподаткування при купівлі ОЗ для кондитерської? Чи треба відкривати ФОПа або підприємство для суміщення діяльності?

По-перше, слід визначитися з тим, яку організаційну форму обрати для ведення цього бізнесу – ФОП чи юридична особа, загальна система чи спрощена. Для цього потрібно врахувати якомога більше факторів, що впливають на вибір:

  • Обсяг виручки, що планується отримувати;
  • Склад, кількість та вартість основних засобів, що планується придбавати;
  • Щодо приміщення слід визначитися, чи буде воно використовуватись на умовах оренди, чи буде придбано у власність, чи вже є власне приміщення;
  • Чи планується використовувати РРО з самого початку ведення бізнесу, чи є можливість скористатися п. 296.10 ПКУ – ФОП-"єдинник" може не використовувати РРО, якщо річний обсяг виручки не перевищує 1 млн грн. Більш докладно про РРО – тут;
  • Скільки персоналу потрібно та який фонд заробітної плати планується;
  • Як планується використовувати виручку та  прибуток тощо.

Для обрання організаційно-правової форми (ФОП або юридична особа) та системи оподаткування слід зробити відповідні розрахунки, використовуючи бізнес-план, а саме показники щодо виручки, вартості основних засобів та витрат, які потребує цей бізнес. На підставі цих даних слід розрахувати суми податків, які будуть сплачуватися за кожної системи оподаткування. Чим якісніше буде складений бізнес-план, тим достовірніше буде розрахунок податків, отже, буде зроблено вдалий вибір організаційно-правової форми та системи оподаткування – чи це буде ФОП або юридична особа, загальна система (в тому числі ФОП на загальній системі) або спрощена система для ФОП або юрособи.

Зокрема, вибір ФОП на загальній системі буде виправданий тоді, коли сума податків з чистого доходу (18% ПДФО та 1,5% військового збору з різниці між доходами і витратами) буде менше, ніж сума єдиного податку зі всієї  виручки без вирахування витрат. ФОП на загальній системі може враховувати поточні витрати та амортизацію основних засобів (див. пп. 177.4 ПКУ). Але ФОП на загальній системі потребує більш ретельного підходу до обліку та звітності, тому що потрібно вести достовірний облік витрат і їх документування. Як правило, для цього потрібні послуги стороннього спеціаліста. Загалом, правила оподаткування ФОП на загальній системі прописані у ст. 177 ПКУ.

Недоліком ФОП на єдиному податку є неможливість врахувати витрати на придбання основних засобів та взагалі будь-які витрати, понесені на ведення бізнесу.

Головним недоліком юридичної особи є неможливість вільного використання готівкових коштів та прибутку – прибуток потрібно буде виводити через дивіденди зі сплатою ПДФО та військового збору, а витрати готівки потрібно оформляти касовими документами. Цих проблем немає у ФОПа. Проте юрособа на єдиному податку може зменшувати об’єкт оподаткування на суму понесених витрат та амортизації.

На нашу думку, юридична особа на єдиному податку найменше підходить для такої сфери, як кондитерська, оскільки немає можливості враховувати витрати та амортизацію ОЗ, є обов’язок застосовувати РРО з самого початку роботи, неможливо вільно використовувати готівку та прибуток – при виплаті дивідендів юрособою-"єдинником" потрібно ще сплатити 9% ПДФО та 1,5% військового збору.

По-друге, потрібно зареєструвати нові КВЕД, крім КВЕДу 68.20, які відповідають новому виду діяльності. КВЕД можна обрати тут.

Зокрема, ФОП-"єдинник", у якого є тільки КВЕД 68.20, не може розпочати продавати кондитерські вироби, поки не зареєструє відповідний КВЕД у держреєстратора та в реєстрі єдиного податку. Вірніше, фізично він це може зробити, але це буде порушенням правил перебування на єдиному податку.

 

Основні засоби

Якщо йдеться про рухоме майно (обладнання, інвентар, меблі тощо), то придбання таких ОЗ ніяк не відображається в обліку ФОП – платника єдиного податку. Сума єдиного податку визначається залежно від обсягу доходу і не враховує витрати на придбання ОЗ.  Це буде його власність як фізичної особи.

ФОП на загальній системі оподаткування може включати до витрат амортизацію основних засобів за правилами, прописаними у пп. 177.4.9 ПКУ. У випадку відкриття кондитерської амортизувати можна вартість придбаного у власність приміщення (група 2, мінімальний  строк 10 років), машин, обладнання та інвентаря (група 3, мінімальний строк 5 років).

Якщо ФОП розглядає питання про придбання приміщення, то таке приміщення придбавається у власність фізичної особи і реєструється на фізичну особу. На оподаткування ФОП-"єдинника" придбання приміщення ніяк не впливає, а ФОП на загальній особі може його амортизувати.

А ось орендувати приміщення фізособа може і від імені ФОП. Але витрати на оренду також не впливають на оподаткування єдиним податком.

***

Також читайте:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025111
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20251 928
  • Послуги від нерезидента: особливості обліку та оподаткування
    Підприємство оплатило з гривневої корпоративної картки за послуги нерезиденту згідно знаданим інвойсом у валюті. Кошти списалися у гривні за комерційним курсу на день проведення операції банком. Як відобразити таку операцію в бухобліку? Які її наслідки з ПДВ?
    25.06.2025366
  • Придбали рослини в горщиках для офісу: як обліковувати?
    Підприємство придбало рослини в горщиках для прикрашення (озеленення) офісу. Вартість однієї рослини - 26 500,00 грн без ПДВ. Як слід обліковувати ці рослини у бухгалтерському та податковому обліках?
    25.06.2025117
  • Аванс за платні дороги Латвії: як облікувати?
    Директор автотранспортного підприємства здійснив передоплату в іноземній валюті за користування платними дорогами в Литві через спеціалізований сайт https://smsvinjetes.lv/ru, використовуючи ключ до рахунку підприємства. На момент оплати невідомо, який конкретний транспортний засіб і яку суму використає. Як відобразити дану операцію в обліку?
    24.06.2025176