• Посилання скопійовано

Авто, взяте у фінлізинг, потрапило в ДТП: правила обліку

За договором фінлізингу укладено договір страхування авто. Лізингодавець сплачує страхові внески, а орендар їх відшкодовує (сплачує лізингові платежі). За договором страхування є франшиза – 1%. Після ДТП орендар звернувся до страхової компанії з заявою, яка направила його на СТО. СТО виставило рахунки за ремонт на дві компанії: на орендаря в сумі франшизи, і на лізингодавця в сумі, яку компенсує страхова. Що з обліком?

Почнемо з самого початку.

Лізингодавець сплачує страхові внески за договором страхування. Облік таких внесків здійснюється в залежності від періодичності їх сплати. Наприклад, якщо страхові платежі здійснюють одноразово, а відносять до кількох звітних періодів, у бухгалтерському обліку витрати орендаря на страхування автомобіля відображають за дебетом рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів» та кредитом рахунка 65 «Розрахунки за страхуванням» (до якого можна відкрити окремий субрахунок). Надалі витрати з рахунка 39 лізингодавець списує пропорційно до складу витрат звітного періоду згідно з вимогами П(С)БО 16 на субрахунок 949 (або 23, якщо надання авто в фінлізинг є основною діяльністю лізингодавця, див. лист Мінфіну від 30.07.2008 р. №31-34000-20-10/29614).

Орендар, який відшкодовує ці витрати на страхування у складі лізингових платежів, відображає їх проведенням Дт 952 Кт 684 (685).

Тепер стався страховий випадок.

  1. Страхова компанія оплачує частину робіт з ремонту авто на користь лізингодавця. Але авто вже перебуває на балансі у орендаря. Як відобразити цей платіж в цьому випадку?

Перш за все, слід зазначити, що витрати на будь-який ремонт ОЗ, як поточний, так і капітальний, відображаються у складі поточних витрат (п. 15 П(С)БО 7).

Але якщо і рахунок, і акт щодо виконаного ремонту СТО надає лізингодавцю, орендар не матиме первинних документів, щоб відобразити ці витрати.  Відповідно, орендар не оплачує ці витрати, а СК їх оплачує на користь лізингодавця. Отже, в обліку орендаря ці витрати не відображаються. Дохід при цьому теж не виникає, адже такий порядок страхування був передбачений договором страхування та фінлізингу.

Що відбуватиметься в обліку у лізингодавця? Він ці витрати (на підставі акту від СТО) віднесе до витрат, пов’язаних із орендою (Дт 23 або 949 Кт 631). При цьому сам лізингодавець їх оплачувати не буде, це зробить СК. Отже, за фактом визнання СК обов’язку таку оплату здійснити, лізингодавець повинен буде визнати дохід: Дт 377 Кт 719. А потім, за фактом отримання актів, зробити залік: Дт 631 Кт 377.

  1. Частину витрат з ремонту оплачує орендар. Як відображається в обліку цей платіж?

Такі роботи з ремонту відображаються в бухгалтерському обліку орендаря в звичайному порядку. Тобто, за дебетом рахунку витрат, в залежності від напрямку використання авто (Дт 23, 91-94) і кредитом 631. Оплата цих робіт відображатиметься проведенням Дт 631 Кт 311.

Тобто, все, що орендарю потрібно, це акт виконаних робіт від СТО та банківська виписка про їх оплату.

Чи зміниться в результаті цих операцій первісна вартість авто? Як бачимо, ні.

Чи треба переглядати вартість такого авто на дату балансу чи на дату ДТП? Теж ні, якщо це не передбачено обліковою політикою орендаря. Річ у тім, що порядок проведення переоцінки ОЗ визначено у П(С)БО 7 та Методрекомендаціях №561. Відповідно до п. 16 П(С)БО 7 та п. 34 Методрекомендацій №561 підприємство може переоцінювати об’єкт ОЗ, якщо залишкова вартість такого об’єкта суттєво відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу. Поріг такої суттєвості якраз і встановлюється в обліковій політиці підприємства.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік зменшення статутного капіталу ТОВ
    ТОВ має статутний капітал 3 млн грн, з яких погашено 2359250 грн, а не погашено 640750 грн. Товариство прийняло рішення зменшити статутний капітал до 2 млн грн. Як правильно відобразити зменшення статутного капіталу в бухгобліку? Які бухгалтерські проведення необхідно здійснити для оформлення зменшення статутного капіталу з 3 млн грн до 2 млн грн?
    07.04.202575
  • Бухоблік природного убутку при транспортуванні автотранспортом
    Підприємство отримує хімічну сировину в автоцистернах. При прийманні в більшості випадків наявна нестача (0,5%), в результаті залишку на поверхні, в трубах, та в результаті погрішностей в вагах. Чи можна дану нестачу рахувати нормативною якщо договором передбачено нестачі 1%? Як оприбуткувати ТМЦ? Що з ПДВ?
    04.04.202537
  • Відступлення боргу за нижчою вартістю: облік та наслідки
    Підприємство на загальній системі оподаткування надало безвідсоткову поворотну фінансову допомогу, яка стала простроченою. Резерв сумнівних боргів не створювався. Право вимоги за боргом у 300 000 грн планується відступити третій стороні за 54 000 грн. Чи це дозволено? Як відобразити операцію в бухобліку та чи виникнуть податкові різниці? Які правові та фіскальні ризики можливі при такій операції?
    04.04.2025631
  • Передача невіддільних поліпшень при зміні суборендодавця: облік та податки
    Компанія (загальна система, платник ПДВ) орендує приміщення за договором суборенди, який планується переукласти через зміну суборендодавця (обоє ФОПи на ІІІ групі ЄП, неплатники ПДВ), але приміщення залишиться в оренді. Компанія здійснила невіддільні поліпшення приміщення, що амортизуються. Чи потрібно передавати ці поліпшення чинному суборендодавцю? Чи оподатковується така передача ПДВ і яка база? Яку суму відобразити у Додатку 4ДФ?
    04.04.2025317
  • Облік продажу майнового комплексу з незавершеним будівництвом та земельною ділянкою
    Підприємство має на балансі будівлю (цілісний майновий комплекс) та незавершене будівництво складу, що обліковується на субрахунку 152. Під будівлею земельна ділянка, облікована на субрахунку 101. Планується продаж майнового комплексу. Чи потрібно перед продажем перевести незавершене будівництво складу на субрахунок 103? Як відображати в обліку продаж наведеного комплексу?
    03.04.202535