• Посилання скопійовано

Відображення в обліку сум поворотної фінансової допомоги від засновника

Як відобразити в податковому обліку підприємства — платника податку на прибуток на загальних підставах суму поворотної фінансової допомоги, отриманої від засновника?

Підпунктом 135.5.5 ПКУ встановлено, що до складу інших доходів, зокрема, включаються суми поворотної фінансової допомоги, отриманої у звітному податковому періоді, що залишаються неповерненими на кінець такого звітного періоду, від осіб, які не є платниками цього податку (у т. ч. нерезидентів), або осіб, які згідно з ПКУ мають пільги з цього податку, у т. ч. право застосовувати ставки податку нижчі, ніж установлені п. 151.1 ПКУ (у 2013 році — 19%).


Але таке правило не діє у випадку отримання поворотної фінансової допомоги від засновника. Так, не змінюються доходи у разі отримання сум поворотної фінансової допомоги від засновника/учасника (у т. ч. нерезидента) такого платника податку у разі повернення такої допомоги не пізніше 365 к. д. з дня її отримання. При цьому слід звернути особливу увагу на документальне оформлення: у договорі зазначити строки повернення та стежити за цим. Але якщо протягом цього періоду (365 к. д.) така допомога (або її частина) не буде повернена, на 366-й календарний день виникають доходи на підставі пп. 135.5.5 ПКУ. Але для визначення суми доходу слід аналізувати податковий статус засновника. Тобто залежно від того, чи є засновник платником податку на прибуток, чи ні, відображення в обліку сум поворотної фінансової допомоги, не повернутої протягом 365 днів, буде різним.

Важливо пам'ятати, що надавати поворотну фінансову допомогу на 365 к. д. без податкових наслідків можуть засновники: як фізособи, так і юрособи, як резиденти, так і нерезиденти.

Приклад

Фізособа — засновник підприємства «Альфа» 04.01.2012 р. внесла до каси підприємства суму поворотної фінансової допомоги у розмірі 100000 грн зі строком користування 365 днів. Станом на 31.03.2012 р. допомогу не повернуто. Включати до складу доходів I кварталу 2012 року суму допомоги не потрібно було. Частину допомоги повернуто 24.12.2012 р. у сумі 70000 грн. Станом на 02.01.2013 р. неповернутою залишається сума 30000 грн. У такому випадку у підсумку за I квартал 2013 року слід відобразити у доходах 30000 грн (ряд. 03.12 додатка IД).

Тут виникає запитання: а якщо повну суму допомоги повернено протягом I кварталу 2013 року? Тобто в одному податковому періоді відбулося і порушення 365-денного строку, що мало спричинити збільшення податкових доходів, і повернення такої допомоги, що має спричинити збільшення податкових витрат. Чи потрібно відображати такі події, якщо загалом підсумок за операцією буде — нуль? На нашу думку, згортати такі операції без їх відображення у податковому обліку не можна. Ми повинні відобразити як податкові доходи, так і податкові витрати: адже такі вимоги висуває ПКУ.

Облік операцій див. у таблиці.

Таблиця

Відображення в обліку сум поворотної фінансової допомоги, отриманої від засновника

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Кондзелка Мар'яна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Придбання буржуйки: як відобразити в бухобліку?
    Як правильно відобразити в бухгалтерському обліку придбання буржуйки (твердопаливної печі для опалення)?
    Сьогодні 07:503
  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202524
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202527
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202522
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202525