Суб’єкти господарювання при виборі норм списання палива, які хочуть податківці для цілей ПДВ, керуються таким:
1) Якщо у Наказі №43 перераховані марки, моделі, характеристики автомобілів, якими користується підприємство, то воно може керуватися нормами у такому наказі;
2) Якщо перераховані у Наказі №43 марки, моделі, характеристики автомобілів не відповідають тим, яким користується підприємство (тобто відсутні у Наказі 43), тоді підприємство може звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроекту» із заявкою про встановлення відповідних тимчасових індивідуальних базових лінійних норм. Варто зауважити, що встановлені таким чином норми вводяться в дію наказом керівника підприємства, є чинними тільки для автомобілів цього підприємства та втрачають чинність при введенні в дію в Україні постійних норм витрат палива та мастильних матеріалів на відповідні моделі (модифікації) автомобілів (абз. 2 пп. 2.1.5 Наказу №43);
3) Також можливий третій варіант – розробити та затвердити внутрішнім документом (розпорядження/наказ керівника) власні норми витрачання палива. Так, Верховний суд України у постанові від 03.04.2018 р. по справі №817/1429/16 та Другий апеляційний адмінсуд у Рішення від 28.05.2019 р. по справі №520/10111/18, вважають, що норми списання ПММ можуть бути врегульовані внутрішніми документами, а також підтверджені відповідними розрахунками з урахуванням технічних характеристик агрегатів, експлуатаційних норм та інших факторів.
Адже суди вважають, що витрати ПММ не обов’язково повинні відповідати рекомендаційним нормам (зокрема, Нормам №43). Адже Норми №43 не зареєстровані в Мін’юсті, а тому не є нормативно-правовим актом у розумінні ст. 117 Конституції України.
Як варіант для встановлення власних норм можна основуватися на документації із заводу-виробника авто. Втім, там зазвичай дані про середню норму витрат ПММ або за базових умов використання. А тому, як варіант, можна скористатися правилами затвердження норм витрат ПММ, які наведені у п. 2.2 Норм №43.
Саме про це й говорить Держаудитслужба у листі від 19.09.2017 р. №18-16/204: «Згідно з підпунктом 2.2.1 пункту 2.2 розділу 2 норм для роботи спеціального обладнання, яке встановлюється на автомобілі, норми витрат палива для якого не увійшли до цього нормативного документа, допускається застосувати технологічні норми, наведені в документації заводу-виробника обладнання, або розрахувати їх з використанням технічних даних, наведених у цій документації. Можливість встановлення тимчасової норми витрати палива розглядає комісія, яка створюється із не менш як трьох спеціалістів підприємства і представника вищої організації, який є куратором з питань енергоспоживання. Результати розгляду оформлюються актом (за формою згідно з додатком Ж)».
Таким чином, якщо Наказом №43 для нової моделі авто, придбаного підприємством, не встановлені норми, бажано звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект» для розроблення тимчасових індивідуальних.
Ще як варіант, втім при необхідності його слід відстоювати у судовому порядку – можна розробити та затвердити власні норми списання палива. При цьому, скоріш за все, податківці не будуть проти власних норм, якщо вони будуть не суттєво відрізнятися від норм у Наказі №43 за схожими чи подібними автомобілями.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити