• Посилання скопійовано

Немає норм витрат палива в Нормах №43: як затвердити?

Товариство придбало новий автомобіль з автосалону. Чи може організація сама затвердити норми списання палива для цього автомобіля? Чи потрібно робити запити щодо норм у якісь відповідні установи, адже у Наказі №43 марки цього автомобіля немає?

Суб’єкти господарювання при виборі норм списання палива, які хочуть податківці для цілей ПДВ, керуються таким:

1) Якщо у Наказі №43 перераховані марки, моделі, характеристики автомобілів, якими користується підприємство, то воно може керуватися нормами у такому наказі;

2) Якщо перераховані у Наказі №43 марки, моделі, характеристики автомобілів не відповідають тим, яким користується підприємство (тобто відсутні у Наказі 43), тоді підприємство може звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроекту» із заявкою про встановлення відповідних тимчасових індивідуальних базових лінійних норм. Варто зауважити, що встановлені таким чином норми вводяться в дію наказом керівника підприємства, є чинними тільки для автомобілів цього підприємства та втрачають чинність при введенні в дію в Україні постійних норм витрат палива та мастильних матеріалів на відповідні моделі (модифікації) автомобілів (абз. 2 пп. 2.1.5 Наказу №43);

3) Також можливий третій варіант – розробити та затвердити внутрішнім документом (розпорядження/наказ керівника) власні норми витрачання палива. Так, Верховний суд України у постанові від 03.04.2018 р. по справі №817/1429/16 та Другий апеляційний адмінсуд у  Рішення від 28.05.2019 р. по справі №520/10111/18, вважають, що норми списання ПММ можуть бути врегульовані внутрішніми документами, а також підтверджені відповідними розрахунками з урахуванням технічних характеристик агрегатів, експлуатаційних норм та інших факторів.

Адже суди вважають, що витрати ПММ не обов’язково повинні відповідати рекомендаційним нормам (зокрема, Нормам №43). Адже Норми №43 не зареєстровані в Мін’юсті, а тому не є нормативно-правовим актом у розумінні ст. 117 Конституції України.

Як варіант для встановлення власних норм можна основуватися на документації із заводу-виробника авто. Втім, там зазвичай дані про середню норму витрат ПММ або за базових умов використання. А тому, як варіант, можна скористатися правилами затвердження норм витрат ПММ, які наведені у п. 2.2 Норм №43.

Саме про це й говорить Держаудитслужба у листі від 19.09.2017 р. №18-16/204: «Згідно з підпунктом 2.2.1 пункту 2.2 розділу 2 норм для роботи спеціального обладнання, яке встановлюється на автомобілі, норми витрат палива для якого не увійшли до цього нормативного документа, допускається застосувати технологічні норми, наведені в документації заводу-виробника обладнання, або розрахувати їх з використанням технічних даних, наведених у цій документації. Можливість встановлення тимчасової норми витрати палива розглядає комісія, яка створюється із не менш як трьох спеціалістів підприємства і представника вищої організації, який є куратором з питань енергоспоживання. Результати розгляду оформлюються актом (за формою згідно з додатком Ж)».

Таким чином, якщо Наказом №43 для нової моделі авто, придбаного підприємством, не встановлені норми, бажано звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект» для розроблення тимчасових індивідуальних.

Ще як варіант, втім при необхідності його слід відстоювати у судовому порядку – можна розробити та затвердити власні норми списання палива. При цьому, скоріш за все, податківці не будуть проти власних норм, якщо вони будуть не суттєво відрізнятися від норм у Наказі №43 за схожими чи подібними автомобілями.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202521
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202535
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025108
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 132
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025492