• Посилання скопійовано

Списуємо акції ліквідованого підприємства: які облікові наслідки?

Підприємство у 2007 р. придбало прості акції ВАТ, яке у 2017 р. було ліквідоване. Як списати такі акції з балансу та чи відображається така операція в декларації з податку на прибуток?

Коли підприємство придбало акції, воно здійснило фінансову інвестицію, тобто, придбало актив. Якщо ВАТ, яке ці акції емітувало, ліквідувалось, то мали настати наслідки, передбачені Законом про акціонерні товариства.

Адже у власника навіть простих акцій є  корпоративні права – це сукупність майнових і немайнових прав, які випливають з права власності на акції, що включають право на участь в управлінні акціонерним товариством, отримання дивідендів та активів акціонерного товариства у разі його ліквідації відповідно до закону, а також інші права та правомочності, передбачені законом чи статутними документами. Це передбачено ст. 25 Закону про АТ.

Якщо про ліквідацію ВАТ підприємство – власник акцій дізналось лише через кілька років після того, як вона відбулась, то зрозуміло, що боротися за свої права підприємство вже не буде і йому залишиться лише списати такі акції з балансу. Адже вони вже не відповідають визначенню активу – від них годі чекати економічних вигід у майбутньому.

Щодо підстави для такого списання, то їх дві – документ, який підтверджує факт ліквідації ВАТ у 2017 році, і бухгалтерська довідка (або акт на списання чи інший первинний документ довільної форми).

Юридична особа починає діяти з дати внесення відомостей про неї до Державного реєстру, і припиняється, коли про це робиться відповідний запис в цьому реєстрі. Дізнатися про останню подію можна безкоштовно за допомогою електронних сервісів на сайті Мінюсту https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch. Але краще отримати про це витяг з Державного реєстру. Його можна отримати і в електронному вигляді, надіславши запит  https://usr.minjust.gov.ua/ua/paidextract, або в паперовому вигляді .  Порядок видачі витягу і вартість такої послуги можна дізнатися тут https://my.gov.ua/info/service/byservicescope-95/3942/details

Документ про списання акцій можна створити у формі бухгалтерської довідки, акту тощо. Головне, щоб в цьому документі були наявні усі обов’язкові реквізити первинного документа (ст. 9 Закону про бухоблік). На підставі цього документа формуються проведення зі списання – кредит рахунку, на якому обліковувались ці акції, дебет субрахунку 977 "Інші витрати діяльності".

Щодо податку на прибуток, то податківці в ІПК від 05.02.2018 р. N 482/6/99-99-15-02-02-15/ІПК наводили наступну позицію.

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.

Згідно з пп. "д" пп. 14.1.11 ПКУ актив у вигляді корпоративних прав або не боргових цінних паперів, емітента яких визнано банкрутом або припинено як юридичну особу у зв’язку з його ліквідацією визнається безнадійною заборгованістю.

Для списання безнадійної дебіторської заборгованості здійснюється формування резервів сумнівних боргів, при понесенні витрат за якими відповідно до положень п. 139.2 ПКУ здійснюється коригування фінансового результату до оподаткування.

Так, згідно пп. 139.2.1 ПКУ фінансовий результат до оподаткування збільшується:

на суму витрат на формування резерву сумнівних боргів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

на суму витрат від списання дебіторської заборгованості понад суму резерву сумнівних боргів.

Згідно з пп. 139.2.2 ПКУ фінансовий результат до оподаткування зменшується:

на суму коригування (зменшення) резерву сумнівних боргів, на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

на суму списаної дебіторської заборгованості (у тому числі за рахунок створеного резерву сумнівних боргів), яка відповідає ознакам, визначеним пп. 14.1.11 ПКУ.

Отже, платник податку зменшує фінансовий результат до оподаткування на суму списаної дебіторської заборгованості (у тому числі за рахунок створеного резерву сумнівних боргів). При цьому зменшення фінансового результату здійснюється лише на суму дебіторської заборгованості, яка відповідає ознакам пп. 14.1.11 ПКУ, чинним на дату її списання.

Тобто, якщо ви є тим платником податку на прибуток, який застосовує податкові різниці, і оскільки про ліквідацію ВАТ ви дізнались вже після того, як вона відбулась (тобто, резерв сумнівних боргів на суму заборгованості ви не створили), то ви робите:

  • Збільшення фінрезультату на суму витрат від списання акції за пп. 139.2.1 ПКУ (оскільки така операція відбулась понад суму резерву) – рядок 2.1.3 додатку РІ
  • Зменшення фінрезультату на суму тих самих витрат за пп. 139.2.2 ПКУ (оскільки така операція відповідає пп. "д" пп. 14.1.11 ПКУ) – рядок 2.2.3 додатку РІ.

А далі діяти за звичайними правилами – наприкінці додатку РІ рахується різниця між даними про збільшення/зменшення фінрезультату, яка переноситься до рядка 03 декларації з податку на прибуток (якщо різниці не буде, то рядок 03 декларації матиме нульове значення).  

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0335
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554