• Посилання скопійовано

Як виписувати ТТН, якщо є декілька посередників?

Посередник 1 придбаває товар у виробника та перепродає його посереднику 2, який продає його кінцевому споживачу (при цьому весь цей час товар знаходиться на складі виробника). Оплату перевезення вантажу від виробника кінцевому споживачу здійснює виробник. Як в такому випадку виписувати ТТН?

Товарно-транспортна накладна (ТТН) - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені Правилами №363 (Розділ І Правил №363).

Правила складання ТТН наведено у розділі 11 Правил №363. Зокрема, згідно з п. 11.1 Правил №363 основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна. ТТН на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках:

  • перший примірник ТТН залишається у замовника (вантажовідправника);
  • другий - водій (експедитор) передає вантажоодержувачу (в даному випадку кінцевий покупець);
  • третій примірник, засвідчений підписом вантажоодержувача, передається перевізнику.

При цьому, варто звернути увагу на наступні терміни:

  • замовник - вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів;
  • вантажовідправник - будь-яка фізична або юридична особа, яка подає перевізнику вантаж для перевезення;
  • вантажоодержувач - будь-яка фізична або юридична особа, яка здійснює приймання вантажів, оформлення товарно-транспортних документів та розвантаження транспортних засобів у встановленому порядку.

В описаній у запитанні ситуації «замовником» та «вантажовідправником» виступає саме виробник, оскільки безпосередньо він замовляє послуги з автоперевезення та передає товар перевізнику. Вантажоодержувачем відповідно є кінцевим покупцем, який отримує товар.

З зазначеного вище можна зробити висновок, що ТТН є документом, що засвідчує факт здійснення перевезення вантажів автомобільним транспортом. При цьому ТТН не є документом (точніше не є єдиним документом), який засвідчує перехід права власності на товар – таким документом, зазвичай, є видаткова накладна.

Таким чином, ані посередник 1, ані посередник 2 у ТТН не фігурують і взагалі не виступають учасниками транспортного процесу. ТТН виписує виробник (який зазначається як замовник та вантажовідправник), залишаючи 1 екземпляр собі (для підтвердження витрат на транспортування), а інші два надає перевізнику і вантажоодержувачу.

Детальніше про правила складання і заповнення ТТН читайте туттут та тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202535
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.202567
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202524
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025237
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 827