• Посилання скопійовано

Як виписувати ТТН, якщо є декілька посередників?

Посередник 1 придбаває товар у виробника та перепродає його посереднику 2, який продає його кінцевому споживачу (при цьому весь цей час товар знаходиться на складі виробника). Оплату перевезення вантажу від виробника кінцевому споживачу здійснює виробник. Як в такому випадку виписувати ТТН?

Товарно-транспортна накладна (ТТН) - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені Правилами №363 (Розділ І Правил №363).

Правила складання ТТН наведено у розділі 11 Правил №363. Зокрема, згідно з п. 11.1 Правил №363 основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна. ТТН на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках:

  • перший примірник ТТН залишається у замовника (вантажовідправника);
  • другий - водій (експедитор) передає вантажоодержувачу (в даному випадку кінцевий покупець);
  • третій примірник, засвідчений підписом вантажоодержувача, передається перевізнику.

При цьому, варто звернути увагу на наступні терміни:

  • замовник - вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів;
  • вантажовідправник - будь-яка фізична або юридична особа, яка подає перевізнику вантаж для перевезення;
  • вантажоодержувач - будь-яка фізична або юридична особа, яка здійснює приймання вантажів, оформлення товарно-транспортних документів та розвантаження транспортних засобів у встановленому порядку.

В описаній у запитанні ситуації «замовником» та «вантажовідправником» виступає саме виробник, оскільки безпосередньо він замовляє послуги з автоперевезення та передає товар перевізнику. Вантажоодержувачем відповідно є кінцевим покупцем, який отримує товар.

З зазначеного вище можна зробити висновок, що ТТН є документом, що засвідчує факт здійснення перевезення вантажів автомобільним транспортом. При цьому ТТН не є документом (точніше не є єдиним документом), який засвідчує перехід права власності на товар – таким документом, зазвичай, є видаткова накладна.

Таким чином, ані посередник 1, ані посередник 2 у ТТН не фігурують і взагалі не виступають учасниками транспортного процесу. ТТН виписує виробник (який зазначається як замовник та вантажовідправник), залишаючи 1 екземпляр собі (для підтвердження витрат на транспортування), а інші два надає перевізнику і вантажоодержувачу.

Детальніше про правила складання і заповнення ТТН читайте туттут та тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202546
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202552
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202537
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025254
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202557