• Посилання скопійовано

Списання зіпсованого товару на підставі інвентаризації

Підприємство торгує товарами хімічної промисловості (фарба, розчинник тощо). Ці товари не є морозотривкими, тому є втрати (зниження якості, закінчення строку придатності тощо). Підприємство провело інвентаризацію, на підставі наказу та акта товар треба списати. Як цю операцію відобразити в обліку? Чи нараховувати ПЗ з ПДВ?

Придбання товарів, як правило, пов'язано з господарською діяльністю підприємства, оскільки надалі планується одержати прибуток від їх продажу. Проте на практиці трапляються ситуації, коли частина товарів виявляється непридатною для подальшої реалізації внаслідок втрати якісних товарних характеристик, закінчення строку придатності тощо.

У разі якщо буде виявлено, що товар зіпсований або непридатний для споживання, використання та подальшого продажу, то, відповідно до абз. «г» п. 3 Iнструкції №69, проведення інвентаризації є обов'язковим. Затверджені керівником результати інвентаризації відображаються в бухобліку підприємства в тому місяці, в якому завершена інвентаризація (абз. «г» пп. 11.12 Iнструкції №69).


У бухгалтерському обліку суми нестачі товарів у межах норм природного убутку списуються на собівартість реалізованих товарів (п. 11 і п. 15.9 П(С)БО 16) і згідно з планом рахунків відображаються за дебетом субрахунка 902 «Собівартість реалізованих товарів». Відповідно до п. 14 П(С)БО 9 наднормативні втрати й нестачі запасів належать до витрат звітного періоду. Ці суми втрат запасів відображаються за дебетом субрахунка 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей».

Одночасно зі списанням товарів, винних у нестачі яких не встановлено, на витрати, їх балансова вартість зараховується на позабалансовий субрахунок 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей». Звичайно, якщо підприємство працює зі специфічним товаром, то керівник підприємства або призначена ним відповідальна особа має створити належні умови (температура, вологість тощо) його зберігання аби мінімізувати збитки від псування. За збитки, спричинені халатністю щодо зберігання товарів, мають нести відповідальність винні особи (завскладом, комірник та ін.). У цьому разі зобов'язання працівників з відшкодування підприємству спричиненої шкоди відображається за дебетом рахунка 375 «Розрахунки за відшкодуванням завданих збитків» і кредитом 716 «Відшкодування раніше списаних активів». При цьому одночасно за кредитом субрахунка 072 списується вартість зіпсованих товарів, яка підлягає відшкодуванню винними особами. Якщо винних встановлено не буде, такі суми підлягають списанню після закінчення позовної давності (3 роки).

У податковому обліку, відповідно до п. 140.3 ПКУ, до витрат, зокрема, не включається сума фактичних втрат товарів, крім втрат у межах норм природного убутку чи технічних (виробничих) втрат. Таким чином, якщо є законодавчо закріплена норма природного убутку для такого товару (з урахуванням місця його зберігання, тари, упакування), підприємство має право включити суму в межах норм до складу податкових витрат. ТМЦ, списані з перевищенням норм природного убутку, зрозуміло, до витрат у податковому обліку не потрапляють. Зокрема, для товарів побутової хімії у дрібному розфасуванні при транспортуванні, зберіганні та реалізації такі норми затверджено Наказом №68-1.

------------1----------

Наказ Міністерства торгівлі СРСР від 24.09.91 р. №68.

------------------------

Що стосується ПДВ, то, згідно з п. 198.5 ПКУ, у разі якщо товари починають використовуватися, зокрема, не в господарській діяльності платника ПДВ, він повинен нарахувати ПЗ (якщо раніше такі суми були включені до складу податкового кредиту під час придбання) виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ПКУ, а саме — виходячи з вартості придбання таких товарів.

Приклад Підприємство придбало товари хімічної промисловості на суму 120 тис. грн (з ПДВ) для продажу. Надалі на підставі інвентаризації було виявлено зіпсований товар на 10 тис. грн (без ПДВ), який було списано.

Винних осіб встановлено не було.

Норм природного убутку щодо такого товару, який належить до списання, не встановлено.

Бухгалтерський та податковий облік наведено в таблиці.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Степанов Михайло

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Акт за вересень оформлено у жовтні: коли проводити в бухобліку?
    Отримали акт наданих послуг від Booking, який датовано 03.10.2025 р. В акті відображена вартість послуг за вересень 2025 р. Якою даток коректно проводити акт наданих послуг в бухобліку - 30.09.2025 р. чи 03.10.2025 р.?
    Сьогодні 11:07240
  • Облік продажу автомобіля юрособою фізособі
    Який порядок бухгалтерського та податкового обліку (ПДВ, податок на прибуток, ПДФО, ВЗ) операції продажу основного засобу (автомобіля) юридичною особою на загальній системі фізичній особі? Які первинні документи необхідно оформити?
    Сьогодні 09:4353
  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202525
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202551
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202578