• Посилання скопійовано

Списання зіпсованого товару на підставі інвентаризації

Підприємство торгує товарами хімічної промисловості (фарба, розчинник тощо). Ці товари не є морозотривкими, тому є втрати (зниження якості, закінчення строку придатності тощо). Підприємство провело інвентаризацію, на підставі наказу та акта товар треба списати. Як цю операцію відобразити в обліку? Чи нараховувати ПЗ з ПДВ?

Придбання товарів, як правило, пов'язано з господарською діяльністю підприємства, оскільки надалі планується одержати прибуток від їх продажу. Проте на практиці трапляються ситуації, коли частина товарів виявляється непридатною для подальшої реалізації внаслідок втрати якісних товарних характеристик, закінчення строку придатності тощо.

У разі якщо буде виявлено, що товар зіпсований або непридатний для споживання, використання та подальшого продажу, то, відповідно до абз. «г» п. 3 Iнструкції №69, проведення інвентаризації є обов'язковим. Затверджені керівником результати інвентаризації відображаються в бухобліку підприємства в тому місяці, в якому завершена інвентаризація (абз. «г» пп. 11.12 Iнструкції №69).


У бухгалтерському обліку суми нестачі товарів у межах норм природного убутку списуються на собівартість реалізованих товарів (п. 11 і п. 15.9 П(С)БО 16) і згідно з планом рахунків відображаються за дебетом субрахунка 902 «Собівартість реалізованих товарів». Відповідно до п. 14 П(С)БО 9 наднормативні втрати й нестачі запасів належать до витрат звітного періоду. Ці суми втрат запасів відображаються за дебетом субрахунка 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей».

Одночасно зі списанням товарів, винних у нестачі яких не встановлено, на витрати, їх балансова вартість зараховується на позабалансовий субрахунок 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей». Звичайно, якщо підприємство працює зі специфічним товаром, то керівник підприємства або призначена ним відповідальна особа має створити належні умови (температура, вологість тощо) його зберігання аби мінімізувати збитки від псування. За збитки, спричинені халатністю щодо зберігання товарів, мають нести відповідальність винні особи (завскладом, комірник та ін.). У цьому разі зобов'язання працівників з відшкодування підприємству спричиненої шкоди відображається за дебетом рахунка 375 «Розрахунки за відшкодуванням завданих збитків» і кредитом 716 «Відшкодування раніше списаних активів». При цьому одночасно за кредитом субрахунка 072 списується вартість зіпсованих товарів, яка підлягає відшкодуванню винними особами. Якщо винних встановлено не буде, такі суми підлягають списанню після закінчення позовної давності (3 роки).

У податковому обліку, відповідно до п. 140.3 ПКУ, до витрат, зокрема, не включається сума фактичних втрат товарів, крім втрат у межах норм природного убутку чи технічних (виробничих) втрат. Таким чином, якщо є законодавчо закріплена норма природного убутку для такого товару (з урахуванням місця його зберігання, тари, упакування), підприємство має право включити суму в межах норм до складу податкових витрат. ТМЦ, списані з перевищенням норм природного убутку, зрозуміло, до витрат у податковому обліку не потрапляють. Зокрема, для товарів побутової хімії у дрібному розфасуванні при транспортуванні, зберіганні та реалізації такі норми затверджено Наказом №68-1.

------------1----------

Наказ Міністерства торгівлі СРСР від 24.09.91 р. №68.

------------------------

Що стосується ПДВ, то, згідно з п. 198.5 ПКУ, у разі якщо товари починають використовуватися, зокрема, не в господарській діяльності платника ПДВ, він повинен нарахувати ПЗ (якщо раніше такі суми були включені до складу податкового кредиту під час придбання) виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ПКУ, а саме — виходячи з вартості придбання таких товарів.

Приклад Підприємство придбало товари хімічної промисловості на суму 120 тис. грн (з ПДВ) для продажу. Надалі на підставі інвентаризації було виявлено зіпсований товар на 10 тис. грн (без ПДВ), який було списано.

Винних осіб встановлено не було.

Норм природного убутку щодо такого товару, який належить до списання, не встановлено.

Бухгалтерський та податковий облік наведено в таблиці.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михаил

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.202412
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024306
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202429
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202453