• Посилання скопійовано

Проведення інвентаризації директором у разі відсутності інших працівників

Працівника було звільнено за крадіжку. Як відомо, у такому разі слід провести інвентаризацію. Але на підприємстві залишився тільки один штатний працівник — директор. Як у цьому разі провести та оформити інвентаризацію?

Справді, абз. «г» п. 3 Iнструкції №69 передбачено, що при встановленні фактів крадіжок на день встановлення таких фактів проведення інвентаризації є обов'язковим. Зазвичай для проведення інвентаризації на підприємствах розпорядчим документом керівника створюється постійно діюча інвентаризаційна комісія. До її складу входять керівники структурних підрозділів, головний бухгалтер та голова комісії — керівник підприємства або його заступник (пп. 11.1 Iнструкції №69). Але що робити, коли решту працівників звільнено або взагалі не було прийнято, а провести інвентаризацію необхідно, як у нашому випадку?


Як відомо, відповідальність за організацію інвентаризації несе керівник підприємства, який повинен створити необхідні умови для її проведення у стислі строки, визначити об'єкти, кількість і строки проведення інвентаризації (крім випадків, коли проведення інвентаризації є обов'язковим). Тож формально, якщо немає інших працівників на підприємстві, директор повинен провести її власними силами. Для цього йому необхідно затвердити наказом змінений склад інвентаризаційної комісії (в одноосібному складі), потім провести інвентаризацію і, нарешті, затвердити її результати власним підписом. Звісно, за нормальних умов керівник затверджує результати інвентаризації, яка проведена комісією. Проте в будь-якому разі керівник, як правило, очолює роботу такої комісії, тож затвердження результатів інвентаризації, яка проведена одноосібно, не буде вважатися порушенням. Чинне законодавство, хоча і не передбачає такої ситуації, однак і не забороняє керівнику проводити інвентаризацію у разі відсутності інших працівників особисто.

Але в такому разі може виникнути запитання: якщо інвентаризацію проведено керівником підприємства, чи не повинен її затверджувати власник? На думку автора, ні, оскільки власник підприємства є скоріш «замовником» інвентаризації, яка проводиться для перевірки наявності активів, встановлення шкоди та подальшого відображення даних в бухгалтерському обліку та фінансової звітності, яка буде надана, зокрема, і власнику. Тому результати інвентаризації затверджуються особою, відповідальною за її проведення, тобто директором.

Чи можна в разі відсутності на підприємстві працівників, які могли би провести інвентаризацію разом із керівником, залучити на час проведення інвентаризації сторонніх осіб? Наприклад аудиторів, професійних експертів з оцінки тощо? Така можливість є.

I хоча Iнструкція №69 передбачає включення до складу інвентаризаційної комісії (як робочої, так і постійної) працівників підприємства, з метою проведення інвентаризації директор має право найняти людей зі сторони за строковим трудовим договором або ж укласти з ними договори ЦПХ. Адже прямої заборони на включення до складу інвентаризаційних комісій сторонніх фахівців законодавство не містить. У підсумку у будь-якому разі результати інвентаризації затверджуються директором підприємства.

Непроведення інвентаризації в разі виявлення крадіжки буде порушенням. Хоча санкції за непроведення інвентаризації (ст. 164-2 КпАП) мають право накладати винятково органи КРУ, перевірка якими приватних підприємств є радше винятком, ніж правилом, фінансова звітність, яка буде складена на підставі даних бухобліку (у разі непроведення інвентаризації), може бути визнана недостовірною. А отже, відповідно до ст. 186-3 КпАП, в такому разі органи статистики мають право накласти на посадових осіб (директора) адмінштраф від 10 до 15 н. м. д. г. (170 — 255 грн) за подання недостовірних даних для проведення державних статистичних спостережень. Втішити керівника перед лицем такої загрози може тільки те, що й органи статистики, хоча й мають право перевірки СГД, також роблять це досить нечасто.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михаил

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:1811
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442