• Посилання скопійовано

Проведення інвентаризації директором у разі відсутності інших працівників

Працівника було звільнено за крадіжку. Як відомо, у такому разі слід провести інвентаризацію. Але на підприємстві залишився тільки один штатний працівник — директор. Як у цьому разі провести та оформити інвентаризацію?

Справді, абз. «г» п. 3 Iнструкції №69 передбачено, що при встановленні фактів крадіжок на день встановлення таких фактів проведення інвентаризації є обов'язковим. Зазвичай для проведення інвентаризації на підприємствах розпорядчим документом керівника створюється постійно діюча інвентаризаційна комісія. До її складу входять керівники структурних підрозділів, головний бухгалтер та голова комісії — керівник підприємства або його заступник (пп. 11.1 Iнструкції №69). Але що робити, коли решту працівників звільнено або взагалі не було прийнято, а провести інвентаризацію необхідно, як у нашому випадку?


Як відомо, відповідальність за організацію інвентаризації несе керівник підприємства, який повинен створити необхідні умови для її проведення у стислі строки, визначити об'єкти, кількість і строки проведення інвентаризації (крім випадків, коли проведення інвентаризації є обов'язковим). Тож формально, якщо немає інших працівників на підприємстві, директор повинен провести її власними силами. Для цього йому необхідно затвердити наказом змінений склад інвентаризаційної комісії (в одноосібному складі), потім провести інвентаризацію і, нарешті, затвердити її результати власним підписом. Звісно, за нормальних умов керівник затверджує результати інвентаризації, яка проведена комісією. Проте в будь-якому разі керівник, як правило, очолює роботу такої комісії, тож затвердження результатів інвентаризації, яка проведена одноосібно, не буде вважатися порушенням. Чинне законодавство, хоча і не передбачає такої ситуації, однак і не забороняє керівнику проводити інвентаризацію у разі відсутності інших працівників особисто.

Але в такому разі може виникнути запитання: якщо інвентаризацію проведено керівником підприємства, чи не повинен її затверджувати власник? На думку автора, ні, оскільки власник підприємства є скоріш «замовником» інвентаризації, яка проводиться для перевірки наявності активів, встановлення шкоди та подальшого відображення даних в бухгалтерському обліку та фінансової звітності, яка буде надана, зокрема, і власнику. Тому результати інвентаризації затверджуються особою, відповідальною за її проведення, тобто директором.

Чи можна в разі відсутності на підприємстві працівників, які могли би провести інвентаризацію разом із керівником, залучити на час проведення інвентаризації сторонніх осіб? Наприклад аудиторів, професійних експертів з оцінки тощо? Така можливість є.

I хоча Iнструкція №69 передбачає включення до складу інвентаризаційної комісії (як робочої, так і постійної) працівників підприємства, з метою проведення інвентаризації директор має право найняти людей зі сторони за строковим трудовим договором або ж укласти з ними договори ЦПХ. Адже прямої заборони на включення до складу інвентаризаційних комісій сторонніх фахівців законодавство не містить. У підсумку у будь-якому разі результати інвентаризації затверджуються директором підприємства.

Непроведення інвентаризації в разі виявлення крадіжки буде порушенням. Хоча санкції за непроведення інвентаризації (ст. 164-2 КпАП) мають право накладати винятково органи КРУ, перевірка якими приватних підприємств є радше винятком, ніж правилом, фінансова звітність, яка буде складена на підставі даних бухобліку (у разі непроведення інвентаризації), може бути визнана недостовірною. А отже, відповідно до ст. 186-3 КпАП, в такому разі органи статистики мають право накласти на посадових осіб (директора) адмінштраф від 10 до 15 н. м. д. г. (170 — 255 грн) за подання недостовірних даних для проведення державних статистичних спостережень. Втішити керівника перед лицем такої загрози може тільки те, що й органи статистики, хоча й мають право перевірки СГД, також роблять це досить нечасто.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Степанов Михайло

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Перекидання авансу між договорами з одним нерезидентом: як відобразити в обліку?
    Підприємство працює з одним нерезидентом, з яким у нього кілька договорів. Виникли такі ситуації: 1. Нерезиденту помилково перерахований аванс не за тим договором. Підприємство написало лист нерезиденту про перекидку авансу на той договір, по якому будуть отримані товари (послуги). 2. Були перераховані кошти за послуги не за тим договором і було направлено лист про перекидку коштів за договором, за яким вже отримані послуги. Чи правомірні дії підприємства? Що потрібно ще зробити підприємству? Як правильно оформити перекидання коштів з одного договору нерезидента на інший договір того ж нерезидента?
    Сьогодні 09:1021
  • Формування резерву сумнівних боргів комунальним підприємством водопостачання
    Комунальне підприємство вперше планує нарахувати резерв сумнівних боргів за надані населенню послуги водопостачання та водовідведення. Необхідно визначити оптимальний спосіб формування резерву та механізм відстеження сплачених боргів у майбутньому
    04.11.202511
  • Облік втрати товару при доставці «Новою поштою» внаслідок ворожого обстрілу
    Підприємство продало та відвантажило товар (рулон тканини) вартістю 6225,60 грн, зареєструвало податкову накладну. Під час доставки «Новою поштою» товар знищено внаслідок обстрілу. Перевізник компенсував 6225,00 грн. Клієнту відправлено повторно аналогічний товар. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити ці операції? Чи потрібно реєструвати на себе компенсуючу податкову накладну на втрачений товар, якщо за неї отримана компенсація від «Нової пошти»?​
    04.11.202525
  • Неповернена поворотна допомога неприбуткової організації: статус та облік
    Коли поворотна фіндопомога, отримана неприбутковою організацією і не повернена в строк, визначений договором, набуває статусу безповоротної для цілей податкового та бухгалтерського обліку?
    04.11.202517
  • «Перетворення» продажу в безоплатну передачу: облік та податкові наслідки
    Юрособа - платник податку на прибуток та ПДВ (податкові різниці не застосовує) в червні 2025 р. реалізувало державному оборонному підприємству товари на суму 42 000 грн (в т.ч. ПДВ – 7000 грн), зареєструвало ПН. Держпідприємство не розрахувалося за ці товари, і в жовтні 2025 р. попросило надати їх у якості благодійної допомоги. Чи можливо це? Як відобразити операцію в бухобліку та які податкові наслідки вона матиме?
    03.11.202543