• Посилання скопійовано

Ліквідація трактора та продаж окремих запчастин: нюанси обліку

Чи можна основний засіб (трактор із залишковою вартістю), який переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу, продати частинами? Наприклад, окремо двигун, окремо ходову частину. Як це вплине на бухгалтерський та податковий облік?

Для того, щоб продати трактор у вигляді запасних частин, його спочатку потрібно ліквідувати та розібрати на запасні частини. Таким чином, сам трактор як цілісний об’єкт вже не визнається необоротним активом, утримуваним для продажу. У цьому разі діє п. 12 П(С)БО 27:  у разі відмови від реалізації необоротного активу підприємство оцінює необоротний актив, який більше не визнається як утримуваний для продажу або виключається з групи вибуття, утримуваної для продажу, за нижчою з оцінок:

а) балансовою вартістю необоротного активу на момент його визнання як утримуваного для продажу, скоригованою на суми амортизації та переоцінки, які було б визнано за період його утримання для продажу;

або

б) вищою з оцінок: чистою вартістю реалізації необоротного активу або вартістю використання.

Сума коригування включається до інших витрат (доходів) звітного періоду.

Якщо обрано варіант «а» - за балансовою вартістю, то потрібно буде розрахувати суму амортизації цього трактора за період його утримання для продажу (тобто за період його обліку на рахунку 286), списати цю амортизацію до складу витрат за рахунок зменшення балансової вартості трактора: Дт 23, 91 або 949 Кт 286.

Після цього слід списати скориговану балансову вартість трактора:  976 Кт 286 на суму залишкової вартості трактора після її коригування на суму донарахованої амортизації.

Списання трактора оформлюється відповідним актом списання основних засобів за формою №ОЗ-3.

 

Податок на прибуток

Якщо підприємство коригує прибуток до оподаткування на різниці, що визначені ПКУ, воно повинно взяти до уваги норми п. 138.1 ПКУ та п. 138.2 ПКУ щодо ліквідації об'єкта основних засобів:

  • фінрезультат до оподаткування збільшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі ліквідації такого об’єкта;
  • фінрезультат до оподаткування зменшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень цієї статті ПКУ, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.

Зверніть увагу! Ці коригування підприємство повинно було зробити в момент переведення трактора на рахунок 286. Тому в момент списання трактора з рахунку 286 «амортизаційні» коригування фінрезультату здійснюються лише в частині донарахованої амортизації (про цю амортизацію див. вище).

Оприбуткування корисних залишків – запчастин та вузлів, отриманих від ліквідації трактора, які планується продати, призводить до збільшення активів, тому у підприємства виникає дохід. Вартість оприбуткованих запчастин відображається за кредитом рахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності" та дебетом рахунку 207 «Запасні частини». Якщо при розбиранні трактора буде отримано металобрухт, який теж може бути проданий, то дебетується рахунок 209 "Інші матеріали".

Згідно з п. 2.13 Методрекомендацій №2 первісна вартість запасів – запчастин або металобрухту, який надійшли на склад від ліквідації ОЗ, визначається:

  • за чистою вартістю реалізації, якщо такі запаси призначені для реалізації;
  • або в оцінці їх можливого використання. Така оцінку може бути визначено, виходячи з вартості подібних запасів за наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

В даному випадку дохід від оприбуткування запасів доцільно визнавати саме у сумі, яку підприємство очікує отримати від його реалізації. Для цілей оподаткування податком на прибуток дохід за кредитом субрахунка 746 буде приймати участь у розрахунку показника прибутку до оподаткування. Далі продаж отриманих запчастин та металобрухту відображається за загальними правилами щодо продажу запасів.

Про нарахування ПДВ при списанні необоротних активів читайте тут та тут>>

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202512
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025219
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025657
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202541