• Посилання скопійовано

Отримання поворотної фіндопомоги «єдинником» від засновника: що в обліку?

На який термін засновник може надати поворотну фінансову допомогу підприємству-«єдиннику»? Чи є обмеження на суму такої допомоги? Як така допомога оформлюється та відображається в бухобліку?

Термін надання поворотної фінансової допомоги

Відповідно до пп. 14.1.257 ПКУ поворотна фінансова допомога - це сума коштів, яка надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.

Обмежень щодо терміну, на який така ПФД може бути надана, законодавчо не встановлено. Проте у разі, якщо підприємство – отримувач ПФД є платником єдиного податку, є особливості оподаткування.

Відповідно до пп. 2 п. 292.1 ПКУ доходом платника єдиного податку - юр особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юрособи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ПКУ.

Водночас, згідно з пп. 3 п. 292.11 ПКУ до складу доходу платника ЄП не включаються, зокрема, суми фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, та суми кредитів.

Отже, договором про надання ПФД може бути встановлено будь-який термін її надання, однак, якщо таку ПФД платником єдиного податку фактично не буде повернено  протягом 12 календарних місяців, на наступний день після спливу 12 календарних місяців сума неповерненої ПФД включається до доходу підприємства-«єдинника».

Надання ПФД обов’язково повинно бути оформлено відповідним договором про надання поворотної фінансової допомоги.

 

Обмеження

Безпосередньо розмір поворотної фінансової допомоги законодавчо не обмежено. Тобто підприємство може як отримувати, так і надавати ПФД в будь якому розмірі. Однак, якщо ПФД надається в готівковій формі (вноситься безпосередньо в касу підприємства), то тут діють готівкові обмеження, встановлені п. 6 Положення №148, за якими суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:

1) між собою - у розмірі до 10000 (десяти тисяч) гривень включно;

2) з фізособами - у розмірі до 50000 (п'ятдесяти тисяч) гривень включно.

При цьому, варто звернути увагу, що готівкові обмеження діють не на сам розмір ПФД в цілому, а лише на ту суму, яку надавач може внести в касу підприємства протягом одного дня. Зважаючи на це, вносити ПФД в касу можна протягом кількох днів.

Платежі понад установлені граничні суми проводяться через банки або небанківські фінансові установи, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку, шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської фінансової установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку.

Тобто у разі, якщо надавач ПФД вносить її в касу банку для зарахування на рахунок підприємства, така операція є безготівковою і готівкові обмеження на неї не діють.

 

Бухоблік

Поворотна фінансова допомога, що отримана не від фінансових установ, обліковується на бухгалтерських рахунках відповідно до строків її повернення:

  • за кредитом бухгалтерського рахунку 505 «Інші довгострокові позики в національній валюті» або 506 «Інші довгострокові позики в іноземній валюті», якщо строк повернення позики згідно із договором більший як 12 місяців з дати складання фінзвітності (закінчення звітного періоду);
  • за кредитом бухгалтерського рахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами», якщо позику слід повернути не пізніше, ніж протягом 12 місяців з дати складання фінзвітності (закінчення звітного періоду).

Відповідно повернення такої допомоги відображається за дебетом відповідного бухгалтерського рахунку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    Сьогодні 12:0812
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    Сьогодні 10:1216
  • Будівельний вагончик і посуд - це не благо, а витрати: особливості обліку та оподаткування
    Працівники підприємства у відрядженні працюють на віддаленому майданчику. Вони живуть у будівельному вагончику і підприємство забезпечує їх всім необхідним: постільною білизною, плитками, ковдрами, посудом тощо. Як обліковуються ці предмети? Що з ПДВ?
    17.09.202531
  • Використання форм списання ОЗ у 2025 році
    Яку форму акта списання основних засобів, затверджену наказом Мінфіну №818, чи форму №ОЗ-3 наказу Мінстату №352, слід використовувати при списанні ОЗ? Чи можна застосовувати форму №ОЗ-3, враховуючи, що наказ №352 втратив чинність?
    17.09.2025699
  • Оформлення основного засобу та амортизації для ФОП на загальній системі оподаткування
    Який порядок документального оформлення придбання основного засобу ФОПом на загальній системі оподаткування? Які документи необхідні для введення в експлуатацію та як розраховується амортизація для включення її у витрати?
    16.09.202536