• Посилання скопійовано

Створення МАФу власними силами: як відобразити в бухобліку?

Як провести в бухобліку списання матеріалів та інших витрат при створенні МАФу господарським способом? На якому рахунку обліковувати створений МАФ?

Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону «Про благоустрій населених пунктів» мала архітектурна форма – це елемент декоративного чи іншого оснащення об'єкта благоустрою. Об'єктом благоустрою виступають території населеного пункту: території загального користування (парки, вулиці, майдани, пляжі тощо), прибудинкові території, території будівель та споруд інженерного захисту територій, території підприємств, установ, організацій.

До малих архітектурних форм, зокрема, належать:

  • альтанки, павільйони, навіси; вуличні меблі (лавки, лави, столи);
  • огорожі, ворота, ґрати;
  • декоративна та ігрова скульптура;
  • сходи, балюстради та інші елементи благоустрою, визначені законодавством.

Таким чином, МАФ не відноситься до будівель чи споруд згідно з визначеннями, наведеними у Держкласифікаторі будівель та споруд ДК 018-2000. Пропонуємо вести бухоблік МАФів на субрахунку 109 «Інші основні засоби».

Відповідно до п. 7 П(С)БО 7 створені основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю. Одиницею обліку основних засобів є об'єкт основних засобів, в даному випадку -  МАФ.

Первісна вартість створеного об'єкта основних засобів складається з таких витрат:

  • суми, які сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, які здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству). До цієї статті буде включено ПДВ, сплачене підрядникам (якщо вони залучалися для виконання окремих робіт);
  • витрати на створення МАФу господарським способом (матеріали, зарплата тощо), установку, монтаж, налагодження;
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням МАФу до стану, у якому він придатний для використання із запланованою метою.

Зазначені витрати на придбання  списуються за дебетом субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». На підставі акту введення в експлуатацію робиться проведення Дт 109 Кт 152 на суму витрат.

Придбання матеріалів для виготовлення МАФу відображається записом:

  • Дт 20 (відповідний субрахунок для обліку матеріалів, зокрема, Дт 205 «Будівельні матеріали»;
  • Кт 631 у розрізі розрахунків з постачальниками.

Оплата матеріалів: Дт 631 Кт 311 на підставі банківської виписки.

Списання матеріалів: Дт 152 Кт 20 на підставі акту списання матеріалів на виготовлення МАФу. 

Відображення витрат на оплату праці на нарахування ЄСВ щодо персоналу, який зайнятий на виготовленні МАФу: Дт 151 Кт 661 (зарплата), 651 (нарахування ЄСВ).

Витрати на оплату робіт і послуг сторонніх підрядників (за наявності): Дт 151 Кт 631.

Після того, як роботи з виготовлення МАФу  завершено, витрати списуються на дебет субрахунку  109 «Інші основні засоби», формуючи первісну вартість нового МАФу: Дт 109 Кт 152. 

Факт введення МАФу в експлуатацію підтверджується актом введення в експлуатацію ОЗ.

Відповідно до п. 23 П(С)БО 7 нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством у розпорядчому акті при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

Метод амортизації обирається підприємством самостійно з урахуванням очікуваного способу отримання економічних вигід від його використання. Метод амортизації об'єкта основних засобів переглядається у разі зміни очікуваного способу отримання економічних вигід від його використання. Нарахування амортизації за новим методом починається з місяця, наступного за місяцем прийняття рішення про зміну методу амортизації. Нарахування амортизації проводиться щомісячно.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202536
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025112
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 188
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025508