• Посилання скопійовано

Придбання ноутбука у фізособи: облік та оподаткування

Підприємство (загальна система, без ПДВ) придбає у фізособи ноутбук, телефон та принтер. Як така операція відображається в обліку? Які податки потрібно сплатити підприємству з цієї покупки?

Насамперед розглянемо оподаткування. 

Відповідно до п. 173.1 ПКУ дохід платника податку від продажу (обміну) об'єкта рухомого майна протягом звітного податкового року оподатковується за ставкою, визначеною в п. 167.2 ПКУ, а саме - 5%.

Дохід від продажу (обміну) об'єкта рухомого майна (крім легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів) визначається виходячи з ціни, зазначеної у договорі купівлі-продажу (міни), але не нижче оціночної вартості цього об'єкта, визначеної згідно із законом.

У ситуації, що розглядається, для визначення оціночної вартості вказаних приладів достатньо висновку спеціалізованої (ремонтної) організації, оцінника комісійного магазину чи ломбарду. 

У п. 173.3 ПКУ зазначено, що у разі, якщо стороною договору купівлі-продажу об'єкта рухомого майна є юрособа чи ФОП, така особа вважається податковим агентом платника податку та зобов'язана виконати всі функції податкового агента щодо утримання та сплати ПДФО та ВЗ. 

Крім того, виплату та оподаткування доходу фізособи від продажу приладів необхідно відобразити у ф. №1ДФ з ознакою доходу «105». 

 

Оприбуткування приладів

У п. 10 Методичних рекомендацій №561 зазначено, що підставою для зарахування на баланс основних засобів є акт приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів.

Придбані ОЗ зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю. Одиницею обліку основних засобів є об'єкт ОЗ (п. 7 П(С)БО 7).

На баланс підприємства ОЗ зараховуються за первісною вартістю, яка складається з витрат, наведених в п. 8 П(С)БО 7 та п. 11 Методичних рекомендацій №561, насамперед, суми, що сплачується його постачальнику.

У разі, якщо зобов'язання об'єктів ОЗ визначені загальною сумою, то їх первісна вартість визначається розподілом цієї суми пропорційно до справедливої вартості окремого об'єкта ОЗ (п. 9 П(С)БО 7 та п. 12 Методичних рекомендацій №561).

У п. 23 П(С)БО 7 зазначено, що амортизація нараховується протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період, зокрема, його реконструкції, модернізації чи дообладнання.

Нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт ОЗ став придатним для корисного використання.

При цьому місячна сума амортизації при застосуванні прямолінійного методу визначається діленням річної суми амортизації на 12 (п. 29 П(С)БО 7п. 29 П(С)БО 7 та п. 26 Методичних рекомендацій №561п. 26 Методичних рекомендацій №561)

Кореспонденція рахунків бухобліку операцій з основними засобами наведена у додатку до Методичних рекомендацій №561 (суми умовні):

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

Отримано прилади за договором з фізособою

151

631

30000

Утримано ПДФО та ВЗ (30000 грн. х (5% + 1,5%))

631

641

1950

Сплачено фізособі за договором (30000 - 1950)

631

311

28050

Введено в експлуатацію об’єкти ОЗ (ноутбук – 20000 грн; телефон – 5000 грн.; принтер – 5000 грн)

104

151

30000

Нарахована амортизація в місяці, наступному за місяцем оприбуткування

23 (91-94)

131

1250

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202540
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202566
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202517