• Посилання скопійовано

Під час інвентаризації виявлено надлишки та недостача товару: як це облікувати?

Як відображаються в бухгалтерському обліку надлишки або недостачі, виявлені під час інвентаризації?

Розглянемо бухгалтерські проведення у разі виявлення надлишків тих чи інших активів унаслідок інвентаризації у таблиці 1.

Таблиця 1

Відображення в обліку виявлення надлишків унаслідок інвентаризації

Операція Д-т К-т Сума
Виявлено надлишки ОЗ та НА 10; 11; 12
10; 11; 12
746
424**
Справедлива вартість*
Нараховано амортизацію на виявлені надлишкові ОЗ 424 745*** Нарахована амортизація
Виявлено надлишки товарів і запасів 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28 719 Чиста вартість реалізації, якщо вони реалізуються, або в оцінці можливого використання запасів, якщо вони використовуються на самому підприємстві****
Оприбутковано надлишок готівки в касі 301 719 Суми виявлених надлишкових коштів
* Справедлива вартість — це сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату (п. 4 П(С)БО 7).
** Якщо ОЗ та НА отримані безоплатно у минулому і не зараховані вчасно на баланс.
*** У сумі, пропорційній до нарахованої кожного звітного періоду амортизації (п. 18 П(С)БО 15).
**** Чиста вартість реалізації запасів — очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію (п. 4 П(С)БО 9). А от щодо оцінки можливого використання запасів чіткого визначення не встановлено, проте в такому разі доцільно зважати на вартість подібних запасів з урахуванням їх стану.

Розгляньмо бухгалтерські проведення у разі виявлення нестач у таблиці 2.

Таблиця 2

Відображення в обліку нестач, виявлених унаслідок інвентаризації

Операція Д-т К-т Сума
Нестача необоротних активів:
списано нестачу необоротних активів
976 10, 11, 12 Балансова вартість
Списано накопичену амортизацію 13 10, 11, 12 Нарахована амортизація
Нараховано ПЗ з ПДВ 976 641 На суму балансової вартості у бухобліку на початок звітного періоду, протягом якого здійснюється така операція
Нестача запасів (у тому числі в межах норм природного убутку) 947 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28 Вартість запасів
Нестачі незавершеного виробництва; нестачі і втрати від псування матеріальних цінностей у цехах 91 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28
(якщо такі активи розміщені у цехах)
Вартість запасів
Нараховано ПЗ з ПДВ на списані запаси понад норм природного убутку 947 641 ПДВ на вартість придбання
Нестача коштів у касі 947 301 Виявлена нестача
Винну особу не встановлено 072*   Виявлена нестача, що підлягає відшкодуванню
Винну особу встановлено 375 716
Внесено кошти винною особою 301 (311) 375
072
Внесені кошти
* Одночасно зі списанням на витрати цінностей, у нестачі яких винних не встановлено, балансова вартість списаного активу зараховується на позабалансовий рахунок 07 «Списані активи».

Зверніть увагу! Реальні надлишки активів трапляються на практиці не так часто. Більшість їх є наслідком помилок у бухгалтерському обліку, що виникають або через неправомірне списання активів (у тому числі і повністю замортизованих необоротних активів), або через невідображення наявних на підприємстві первинних документів, або ж несвоєчасне їх надання контрагентами). Тож перш ніж визнавати дохід у вигляді справедливої вартості певного активу, варто переконатись, що на нього немає первинних документів та не було допущено помилкового списання. Якщо «надлишок» виник помилково, таку помилку слід виправити згідно з П(С)БО 6.

Ще один момент, який слід враховувати з надлишками, — це впевненість, що цей надлишок справді належить підприємству, а не перебуває в нього в користуванні або на відповідальному зберіганні. Для здобуття такої впевненості теж слід буде провести внутрішнє розслідування, щоб з'ясувати, як і від кого підприємство отримало неоприбуткований об'єкт.

Те саме стосується і нестач — перш ніж починати процедуру відшкодування збитків з матеріально відповідальної особи, слід переконатися, чи немає помилки в бухгалтерському обліку або ж неоформлених (чи непереданих до бухгалтерії) первинних документів щодо таких нестач. Звісно, все це слід було зробити до початку інвентаризації, але якщо цей недолік було виявлено під час проведення інвентаризації, доводиться враховувати і таку причину відхилень даних бухобліку та інвентаризації.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442