• Посилання скопійовано

Облікування витрат на роботу та утримання будівельної техніки

Підприємство має будівельну техніку, яка працює лише з квітня до жовтня, а з листопада до березня перебуває на зберіганні та ремонті на орендованому майданчику. Як обліковувати витрати на оренду майданчика, а також на зберігання та ремонт техніки?

Щоб визначитися з тим, як обліковувати витрати на ремонт техніки та її амортизацію, слід з’ясувати, для чого та з якою метою  здійснюються відповідні витрати. За умовами запитання це пов’язано з виробничим циклом  підприємства: у період з квітня до жовтня техніка використовується у будівельно-монтажних роботах (далі – БМР), а у період з листопада до березня здійснюється поточний ремонт техніки та підготовка її до наступного сезону.

Ключовим параметром для обліку витрат на ремонт і утримання техніки є порядок вішкодування цих витрат: чи включаються вони до вартості будівельно-монтажних робіт, яка компенсується  замовниками? Якщо так, то ці витрати обліковуються аналогічно, як і витрати на звичайну роботу техніки при виконанні БМР – тобто на 23 або на 91 рахунок. Таку організацію бухобліку витрат на виконання БМР  слід закріпити у наказі керівника по підприємству, зокрема, це можна зробити у наказі про облікову політику. Надалі звернемо увагу на деякі основні моменти.

 

Амортизація техніки

Відповідно до п. 23 П(С)БО 7 нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством/установою (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації. Якщо техніка на підприємстві використовується посезонно, а у періоди між сезонами здійснюється її поточний ремонт та підготовка до наступного сезону, то не можна говорити про реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання чи консервацію такої техніки, адже це звичайний виробничий цикл цього підприємства.

Отже, амортизація на період ремонту техніки не призупиняється, а нараховується у звичайному порядку.

 

Витрати на ремонт та утримання техніки

Оскільки у період з листопада до березня здійснюється поточний ремонт техніки, то витрати на такий ремонт (вартість запчастин,  заробітна плата слюсарів, амортизація основних засобів та ін.) включаються до складу собівартості виконаних БМР (дебет рахунку 23) або до загальновиробничих витрат (дебет рахунку 91) – див. п. 15 П(С)БО 7. Аналогічно обліковуються й витрати на оренду майданчика, де зберігається та ремонтується техніка, а також всі інші витрати, що пов’язані з утриманням техніки у період зберігання та ремонту.

 

Вибір між рахунком 23 та рахунком 91

Облік витрат на виробництво регламентований положеннями П(С)БО 16. Зокрема, формування собівартості готової продукції регламентоване п. 11 — 16 П(С)БО 16. Далі підприємству потрібно визначити склад витрат, які включаються до виробничої собівартості БМР .

Відповідно до п. 11 П(С)БО 16, сюди включаються:

— прямі матеріальні витрати (п. 12 П(С)БО 16);

— прямі витрати на оплату праці (п. 13 П(С)БО 16);

— інші прямі витрати (п. 14 П(С)БО 16);

— змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати (п. 15 П(С)БО 16).

Перелік і склад статей калькулювання виробничої собівартості продукції встановлюються підприємством самостійно (це теж можна закріпити у наказі про облікову політику).

Що стосується амортизації та витрат на утримання техніки, то ці витрати можуть відноситись на рахунок 23 у тому випадку, якщо вони є прямими, тобто кожна одиниця техніки використовується у конкретному будівництві, і є можливість  чітко визначити прямі витрати на амортизацію та утримання техніки в розрізі окремих видів БМР або окремих договорів будівельного підряду.

Якщо такої можливості немає, тобто певні одиниці техніки використовуються у різних видах БМР або у різних договорах будівельного підряду, витрати на амортизацію та утримання такої техніки доцільно спочатку відносити на рахунок 91, а потім розподіляти на собівартість виконаних БМР в розрізі окремих робіт чи договорів. Базу розподілу загальновиробничих витрат підприємство обирає також на свій розсуд.

Наприклад, це може бути загальна вартість БМР, яка накопичена на рахунку 23, або сума витрат на оплату праці – тоді на ті роботи, які мають найбільшу вартість або найбільшу трудомісткість, пропорційно потрапить і найбільша частина загальновиробничих витрат. Також можливо застосовувати і натуральну базу розподілу – кількість відпрацьованих годин техніки, обсяг робіт та інше.

Звертаємо увагу: все це вирішується підприємством самостійно, враховуючи всі особливості його діяльності. Якщо такі рішення про сезонність виробництва БМР, про порядок сезонного зберігання, ремонту та обслуговування техніки, а також прийнята облікова політика щодо статей витрат за рахунками 23 та 91 будуть зафіксовані у наказах по підприємству, це буде підставою для обліку витрат на утримання та ремонт техніки саме на рахунках 23 та 91. Надалі ці витрати включаються до собівартості БМР, а через собівартість впливають на фінрезультат – як з метою бухобліку, так і з метою оподаткування. Коригувати фінрезультат з метою оподаткування на суми витрат щодо сезонного зберігання, ремонту та обслуговування техніки немає підстав.

Більш докладно про облік виробничих та загальновиробничих витрат ми писали тут, туттут та тут>>

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    Сьогодні 16:096
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202560
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025128
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202531
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025250