• Посилання скопійовано

Нюанси обліку основних засобів під час призупинення діяльності ТОВ

ТОВ припинило госпдіяльність – звільнено персонал, доходів та витрат немає. На балансі є ОЗ, які ще не замортизовані. Які можливі варіанти обліку таких ОЗ?

Якщо підприємство призупинило діяльність, внаслідок чого воно не використовує основні засоби, то воно може їх ліквідувати, продати або законсервувати. Ліквідація та продаж ОЗ в даному випадку здійснюються за загальними правилами.

Оскільки основні засоби ще не замортизовані, то при їх ліквідації (списанні) потрібно буде нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ.

Більш докладно про ліквідацію ОЗ та про нарахування ПДВ можна почитати тут, туттут та тут>>

Продаж ОЗ можливий в тому випадку, якщо є покупці, які бажають придбати такі ОЗ.

Про продаж ОЗ ми писали тут, а  про продаж невиробничих ОЗ – тут та тут>>

Якщо списання або продаж ОЗ є неприйнятними, залишається варіант консервації ОЗ.

Розповімо про нього більш докладно.

 

Податковий облік амортизації ОЗ за звичайних умов

Згідно з пп. 134.1.1 ПКУ об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Щодо нарахування амортизації ПКУ містить такі податкові різниці:

  • п. 138.1 ПКУ: фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму нарахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • п. 138.2 ПКУ: фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до п. 138.3 ПКУ.

Тому ті підприємства, які не застосовують податкових різниць, розраховують амортизацію виключно за правилами бухобліку. А ті підприємства, які податкові різниці застосовують, повинні зважати на нарахування амортизації і в бухгалтерському, і в податковому обліку.

Відповідно до пп. 138.3.1 ПКУ розрахунок амортизації основних засобів або нематеріальних активів здійснюється відповідно до НП(С)БО або МСФЗ з урахуванням обмежень, встановлених пп. 14.1.138 ПКУ та пп. 138.3.2 - 138.3.4 ПКУ.

У податковому обліку амортизації підлягають основні засоби, які призначені для використання в господарській діяльності платника податку.

 

Бухгалтерський та податковий облік амортизації ОЗ під час їх консервації

Нарахування амортизації припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем вибуття об'єкта основних засобів, переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію.

Нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт основних засобів став придатним для корисного використання (п. 29 П(С)БО 7).

Таким чином, якщо об’єкт ОЗ перебуватиме на консервації у межах одного місяця – призупиняти нарахування амортизації не потрібно, але якщо період призупинення діяльності буде більше місяця – варто припинити нарахування амортизації.

Консервація основних засобів проводиться на підставі документів, перерахованих у п. 7 Положення №1183. Підприємства, що не підпадають під особливі критерії, перелічені у цьому пункті, проводять консервацію за власним рішенням. Рішення про необхідність консервації оформляється наказом керівника, рішенням загальних зборів, рішенням зборів акціонерів або засновників — залежно від правил, установлених у статуті підприємства для ухвалення таких рішень.

Про документальне оформлення консервації ОЗ читайте тут.

Цей матеріал актуальний і зараз, крім розділу про податок на прибуток.

Щодо податкової амортизації законсервованих ОЗ в ІПК від 19.07.2018 р. №3171/6/99-99-15-02-02-15/ІПК податківці дійшли такого висновку. Якщо на основні засоби, які призначені для використання в господарській діяльності платника податку, в бухобліку не припиняється нарахування амортизації на період виведення їх з експлуатації у зв’язку з консервацією, капітальним ремонтом, модернізацією, модифікацією, добудовою, дообладнанням, реконструкцією та іншим поліпшенням основних засобів, то в податковому обліку на них також буде нараховуватися амортизація.

Тобто правило таке: якщо ОЗ амортизуються в бухобліку (і немає значення, перебувають вони у консервації, чи ні), то така амортизація має нараховуватися і в податковому обліку (звісно, якщо такі ОЗ визнаються за правилами ПКУ, і платник податку на прибуток коригує фінрезультат на різниці, встановлені ПКУ). Якщо ж в бухобліку такі ОЗ через консервацію не амортизуються, то вони не повинні амортизуватися і в податковому обліку (різниця не виникає).

 

Висновки:

1. При зупиненні діяльності можна продати або ліквідувати непотрібні ОЗ;

2. Якщо в майбутньому можливе відновлення роботи ОЗ, їх можна тимчасово законсервувати;

3. На період консервації можна припиняти або не припиняти нарахування амортизації – на розсуд підприємства.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202413
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202421
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20247
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427