• Посилання скопійовано

Оцінка та оприбуткування безоплатно отриманого майна

Юрособа А придбала у юрособи Б нежитлову будівлю. Перед продажем проведено офіційну оцінку будівлі ліцензованим експертом, що стало підставою для визначення вартості. Однак вартість наявної в будівлі меблі, оргтехніки не оцінювалася, а юрособа Б залишила їх безоплатно як певний бонус. Як юрособі А поставити означене "бонусне" майно на баланс?

Відповідно до п. 6 П(С)БО 7 об'єкт основних засобів визнається активом, якщо існує імовірність того, що підприємство/установа отримає в майбутньому економічні вигоди від його використання та вартість його може бути достовірно визначена. Це визначення слід застосувати до кожного об’єкта меблів та оргтехніки, що наявний у придбаній будівлі. До складу ОЗ зараховуються лише ті об’єкти, які визнані активами – тобто справні меблі та оргтехніка, які придатні до використання або до продажу. 

Далі, після визнання цих об’єктів активами їх слід оцінити. Відповідно до п. 10 П(С)БО 7 первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7. Стосовно меблів та оргтехніки це можуть бути витрати на налагодження отриманих основних засобів та інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою – зокрема, ремонт, модернізація тощо.

Що таке справедлива вартість, визначено у п. 4 П(С)БО 7: справедлива вартість – це сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату. Визначити справедливу вартість безоплатно отриманих ОЗ підприємство повинно самостійно. Враховуючи те, що меблі та оргтехніка вже були у використанні, вони не можуть коштувати так само, як і нові аналоги цих меблів та оргтехніки, тож справедлива вартість цих об’єктів буде менше, ніж вартість нових таких меблів та оргтехніки. 

В залежності від того, яка вартість визначена для кожного об’єкта, його потрібно буде віднести до ОЗ або до МНМА. Відповідно до п. 5 П(С)БО  7 для цілей бухгалтерського обліку ОЗ можна поділити на групи:

  • перша група — до складу цієї групи належать земельні ділянки, будівлі, машини та обладнання тощо. Такі об’єкти відображаються на рахунку 10 «Основні засоби»;
  • друга група — інші необоротні матеріальні активи. До складу цієї групи належать бібліотечні фонди, МНМА, тимчасові (нетитульні) споруди тощо. Ці об’єкти відображаються на рахунку 11 «Інші необоротні матеріальні активи».

Тож в даному випадку необхідно визначитися, чи буде певний об’єкт відноситись до ОЗ або до МНМА.

Також у п.  5 П(С)БО  7 визначено, що підприємства можуть установлювати вартісні ознаки предметів, що входять до складу МНМА.  Тобто, якщо у податковому обліку ці вартісні ознаки встановлено імперативно (6000 грн без врахування ПДВ згідно з пп. 14.1.138 ПКУ), то для цілей бухгалтерського обліку підприємству надано право встановлювати такі вартісні ознаки на власний розсуд. Вартісні ознаки предметів, що входять до складу МНМА, підприємство встановлює в наказі про облікову політику.

Якщо підприємство не коригує фінрезультат з метою оподаткування відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, воно не застосовує норми ст. 138 ПКУ і з цієї причини воно може встановити іншу вартісну межу МНМА , ніж 6000 грн – вона може бути більше 6000 грн або менше. Разом з цим, для зручності та уніфікації бухобліку ОЗ з податковим обліком ОЗ відповідно до ст. 138 ПКУ можна встановити цю межу на рівні саме 6000 грн.

Отже, для зарахування меблів та оргтехніки на  баланс потрібно:

  • Провести інвентаризацію наявних меблів та оргтехніки, з’ясувати стан кожного об’єкта та визначити доцільність його подальшого використання;
  • Ті об’єкти, які не придатні до подальшого використання, не оцінюються і на баланс не зараховуються, вони утилізуються.
  • Ті об’єкти, які  будуть використовуватися, потрібно оцінити за справедливою вартістю;
  • Врахувати витрати на ремонт чи доведення об’єктів до стану, придатного для використання;
  • Зарахувати об’єкти на субрахунки 104, 106, 109 або 112 – в залежності від їх класифікації та вартості – за справедливою вартістю з урахуванням витрат, зазначених вище;
  • Визначити строк корисного використання та метод нарахування амортизації кожного об’єкта, що зарахований на субрахунки 104, 106 або 109;
  • Визначити метод амортизації об’єктів, зарахованих на субрахунок 112 – нарахування  у першому місяці використання об'єкта в розмірі 50% його вартості, яка амортизується, та решта 50% вартості, яка амортизується, у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом або в першому місяці використання об'єкта 100 % його вартості – п. 27 П(С)БО 7.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202542
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202529
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025231
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202553
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025222