• Посилання скопійовано

Оцінка та оприбуткування безоплатно отриманого майна

Юрособа А придбала у юрособи Б нежитлову будівлю. Перед продажем проведено офіційну оцінку будівлі ліцензованим експертом, що стало підставою для визначення вартості. Однак вартість наявної в будівлі меблі, оргтехніки не оцінювалася, а юрособа Б залишила їх безоплатно як певний бонус. Як юрособі А поставити означене "бонусне" майно на баланс?

Відповідно до п. 6 П(С)БО 7 об'єкт основних засобів визнається активом, якщо існує імовірність того, що підприємство/установа отримає в майбутньому економічні вигоди від його використання та вартість його може бути достовірно визначена. Це визначення слід застосувати до кожного об’єкта меблів та оргтехніки, що наявний у придбаній будівлі. До складу ОЗ зараховуються лише ті об’єкти, які визнані активами – тобто справні меблі та оргтехніка, які придатні до використання або до продажу. 

Далі, після визнання цих об’єктів активами їх слід оцінити. Відповідно до п. 10 П(С)БО 7 первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7. Стосовно меблів та оргтехніки це можуть бути витрати на налагодження отриманих основних засобів та інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою – зокрема, ремонт, модернізація тощо.

Що таке справедлива вартість, визначено у п. 4 П(С)БО 7: справедлива вартість – це сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату. Визначити справедливу вартість безоплатно отриманих ОЗ підприємство повинно самостійно. Враховуючи те, що меблі та оргтехніка вже були у використанні, вони не можуть коштувати так само, як і нові аналоги цих меблів та оргтехніки, тож справедлива вартість цих об’єктів буде менше, ніж вартість нових таких меблів та оргтехніки. 

В залежності від того, яка вартість визначена для кожного об’єкта, його потрібно буде віднести до ОЗ або до МНМА. Відповідно до п. 5 П(С)БО  7 для цілей бухгалтерського обліку ОЗ можна поділити на групи:

  • перша група — до складу цієї групи належать земельні ділянки, будівлі, машини та обладнання тощо. Такі об’єкти відображаються на рахунку 10 «Основні засоби»;
  • друга група — інші необоротні матеріальні активи. До складу цієї групи належать бібліотечні фонди, МНМА, тимчасові (нетитульні) споруди тощо. Ці об’єкти відображаються на рахунку 11 «Інші необоротні матеріальні активи».

Тож в даному випадку необхідно визначитися, чи буде певний об’єкт відноситись до ОЗ або до МНМА.

Також у п.  5 П(С)БО  7 визначено, що підприємства можуть установлювати вартісні ознаки предметів, що входять до складу МНМА.  Тобто, якщо у податковому обліку ці вартісні ознаки встановлено імперативно (6000 грн без врахування ПДВ згідно з пп. 14.1.138 ПКУ), то для цілей бухгалтерського обліку підприємству надано право встановлювати такі вартісні ознаки на власний розсуд. Вартісні ознаки предметів, що входять до складу МНМА, підприємство встановлює в наказі про облікову політику.

Якщо підприємство не коригує фінрезультат з метою оподаткування відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, воно не застосовує норми ст. 138 ПКУ і з цієї причини воно може встановити іншу вартісну межу МНМА , ніж 6000 грн – вона може бути більше 6000 грн або менше. Разом з цим, для зручності та уніфікації бухобліку ОЗ з податковим обліком ОЗ відповідно до ст. 138 ПКУ можна встановити цю межу на рівні саме 6000 грн.

Отже, для зарахування меблів та оргтехніки на  баланс потрібно:

  • Провести інвентаризацію наявних меблів та оргтехніки, з’ясувати стан кожного об’єкта та визначити доцільність його подальшого використання;
  • Ті об’єкти, які не придатні до подальшого використання, не оцінюються і на баланс не зараховуються, вони утилізуються.
  • Ті об’єкти, які  будуть використовуватися, потрібно оцінити за справедливою вартістю;
  • Врахувати витрати на ремонт чи доведення об’єктів до стану, придатного для використання;
  • Зарахувати об’єкти на субрахунки 104, 106, 109 або 112 – в залежності від їх класифікації та вартості – за справедливою вартістю з урахуванням витрат, зазначених вище;
  • Визначити строк корисного використання та метод нарахування амортизації кожного об’єкта, що зарахований на субрахунки 104, 106 або 109;
  • Визначити метод амортизації об’єктів, зарахованих на субрахунок 112 – нарахування  у першому місяці використання об'єкта в розмірі 50% його вартості, яка амортизується, та решта 50% вартості, яка амортизується, у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом або в першому місяці використання об'єкта 100 % його вартості – п. 27 П(С)БО 7.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Придбання телефону керівнику неприбуткової організації за рахунок внесків
    Чи є витрати на придбання мобільного телефону для керівника неприбуткової організації за рахунок цільових внесків засновників правомірними, якщо використання телефону безпосередньо пов'язане зі статутною діяльністю?
    Сьогодні 16:5214
  • Облік вікон у будівництві: яка одиниця виміру?
    Підприємство придбало 44 металопластикових вікна для встановлення у житловому комплексі. Чи допустимо в первинних документах (видатковій накладній) зазначати номенклатуру "металопластикові вікна" та використовувати одиницю виміру "м.кв." замість "штуки" для цілей бухгалтерського та податкового обліку?
    Сьогодні 15:5627
  • Списання пошкодженого ОЗ та оприбуткування запчастин: як облікувати?
    Як правильно відобразити в бухгалтерському обліку списання пошкодженого ОЗ та оприбуткування запасних частин, отриманих внаслідок розібрання пошкодженого основного засобу (ОЗ)?
    Сьогодні 12:0784
  • Втрати сировини та пакувальних матеріалів при пакуванні пластівців
    Підприємство займається пакуванням пластівців. В процесі виробництва є втрати сировини та матеріалів (частково за рахунок усушки пластівців, частково – втрати упаковки). Таке перевищення обліковується у калькуляції на виробництво продукції. Чи правильно це? Якщо ні, то як правильно списувати та обліковувати цю перевитрату, щоб мати право на витрати та на податковий кредит з придбання? Яку форму документа використовувати для списання?
    Сьогодні 08:0419
  • Облік виплати аліментів готівкою з каси: кореспонденція рахунків
    Якими бухгалтерськими проведеннями (кореспонденцією рахунків) оформлюється виплата аліментів співробітнику чи стягувачу готівкою безпосередньо з каси підприємства?
    Сьогодні 07:0715