• Посилання скопійовано

Оцінка та оприбуткування безоплатно отриманого майна

Юрособа А придбала у юрособи Б нежитлову будівлю. Перед продажем проведено офіційну оцінку будівлі ліцензованим експертом, що стало підставою для визначення вартості. Однак вартість наявної в будівлі меблі, оргтехніки не оцінювалася, а юрособа Б залишила їх безоплатно як певний бонус. Як юрособі А поставити означене "бонусне" майно на баланс?

Відповідно до п. 6 П(С)БО 7 об'єкт основних засобів визнається активом, якщо існує імовірність того, що підприємство/установа отримає в майбутньому економічні вигоди від його використання та вартість його може бути достовірно визначена. Це визначення слід застосувати до кожного об’єкта меблів та оргтехніки, що наявний у придбаній будівлі. До складу ОЗ зараховуються лише ті об’єкти, які визнані активами – тобто справні меблі та оргтехніка, які придатні до використання або до продажу. 

Далі, після визнання цих об’єктів активами їх слід оцінити. Відповідно до п. 10 П(С)БО 7 первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7. Стосовно меблів та оргтехніки це можуть бути витрати на налагодження отриманих основних засобів та інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою – зокрема, ремонт, модернізація тощо.

Що таке справедлива вартість, визначено у п. 4 П(С)БО 7: справедлива вартість – це сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату. Визначити справедливу вартість безоплатно отриманих ОЗ підприємство повинно самостійно. Враховуючи те, що меблі та оргтехніка вже були у використанні, вони не можуть коштувати так само, як і нові аналоги цих меблів та оргтехніки, тож справедлива вартість цих об’єктів буде менше, ніж вартість нових таких меблів та оргтехніки. 

В залежності від того, яка вартість визначена для кожного об’єкта, його потрібно буде віднести до ОЗ або до МНМА. Відповідно до п. 5 П(С)БО  7 для цілей бухгалтерського обліку ОЗ можна поділити на групи:

  • перша група — до складу цієї групи належать земельні ділянки, будівлі, машини та обладнання тощо. Такі об’єкти відображаються на рахунку 10 «Основні засоби»;
  • друга група — інші необоротні матеріальні активи. До складу цієї групи належать бібліотечні фонди, МНМА, тимчасові (нетитульні) споруди тощо. Ці об’єкти відображаються на рахунку 11 «Інші необоротні матеріальні активи».

Тож в даному випадку необхідно визначитися, чи буде певний об’єкт відноситись до ОЗ або до МНМА.

Також у п.  5 П(С)БО  7 визначено, що підприємства можуть установлювати вартісні ознаки предметів, що входять до складу МНМА.  Тобто, якщо у податковому обліку ці вартісні ознаки встановлено імперативно (6000 грн без врахування ПДВ згідно з пп. 14.1.138 ПКУ), то для цілей бухгалтерського обліку підприємству надано право встановлювати такі вартісні ознаки на власний розсуд. Вартісні ознаки предметів, що входять до складу МНМА, підприємство встановлює в наказі про облікову політику.

Якщо підприємство не коригує фінрезультат з метою оподаткування відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, воно не застосовує норми ст. 138 ПКУ і з цієї причини воно може встановити іншу вартісну межу МНМА , ніж 6000 грн – вона може бути більше 6000 грн або менше. Разом з цим, для зручності та уніфікації бухобліку ОЗ з податковим обліком ОЗ відповідно до ст. 138 ПКУ можна встановити цю межу на рівні саме 6000 грн.

Отже, для зарахування меблів та оргтехніки на  баланс потрібно:

  • Провести інвентаризацію наявних меблів та оргтехніки, з’ясувати стан кожного об’єкта та визначити доцільність його подальшого використання;
  • Ті об’єкти, які не придатні до подальшого використання, не оцінюються і на баланс не зараховуються, вони утилізуються.
  • Ті об’єкти, які  будуть використовуватися, потрібно оцінити за справедливою вартістю;
  • Врахувати витрати на ремонт чи доведення об’єктів до стану, придатного для використання;
  • Зарахувати об’єкти на субрахунки 104, 106, 109 або 112 – в залежності від їх класифікації та вартості – за справедливою вартістю з урахуванням витрат, зазначених вище;
  • Визначити строк корисного використання та метод нарахування амортизації кожного об’єкта, що зарахований на субрахунки 104, 106 або 109;
  • Визначити метод амортизації об’єктів, зарахованих на субрахунок 112 – нарахування  у першому місяці використання об'єкта в розмірі 50% його вартості, яка амортизується, та решта 50% вартості, яка амортизується, у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом або в першому місяці використання об'єкта 100 % його вартості – п. 27 П(С)БО 7.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернуті аванси за ліцензійними договорами: як облікувати?
    Консультація розглядає порядок відображення в бухгалтерському та податковому обліках підприємства невикористаних та неповернутих авансів, сплачених іноземним правовласникам за ліцензійними договорами на видання книжок. Пояснюється неможливість використання резерву сумнівних боргів для таких авансів, порядок списання їх на витрати (рахунок 949) та відсутність специфічних податкових різниць для даної операції
    17.04.202517
  • Надання приватною школою платного харчування учням: що в бухобліку?
    Приватна школа організовує харчування для учнів за принципом «шведського столу». Учні оплачують вартість харчування окремо. Як відобразити такі операції в бухгалтерському обліку?
    16.04.202524
  • На якому рахунку обліковувати кошти від продажу сертифікату на брокерському рахунку в депозитарію?
    ТОВ має на балансі інвестиційні сертифікати, кошти від продажу яких, спочатку зайшли на брокерський (транзитний) рахунок в депозитарії, а потім за розпорядженям ТОВ на основний р/р. На якому бухгалтерському рахунку потрібно обліковувати рух коштів за брокерським рахунком?
    16.04.202526
  • Інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю: як облікувати?
    Благодійний фонд планує придбати інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю. Чи може кошти на купівлю за запитом на цільове фінансування дати юрсоба? Як в бухобліку фонду відобразити отримання коштів, придбання авто і його використання? Якими документами підтверджувати, що витрати на використання авто – це не адміністративні витрати, які повинні бути в межах 20%?
    14.04.202516
  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025813