• Посилання скопійовано

Як оприбуткувати безоплатно отримані основні засоби?

Підприємство переїхало, змінило місце оренди приміщення. Попередній орендар дозволив безоплатно зняти охоронне обладнання. Понесено витрати на демонтаж та монтаж (на новому місці) такого обладнання. Як оприбуткувати таке охоронне обладнання?

Перш за все, підприємство повинно здійснити оприбуткування такого охоронного обладнання. Так за п. 10 П(С)БО 7 первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат на транспортування, установку, монтаж, налагодження таких основних  засобів.

При цьому, справедлива вартість – це сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання  за звичайних умов на певну дату. У даному випадку - це буде ринкова вартість аналогічного обладнання з аналогічними характеристиками та аналогічним ступенем фізичного і морального зношення.

Отже, підприємство оприбутковує охоронну сигналізацію за її справедливою вартістю і включає витрати на демонтаж та монтаж до первісної вартості такого основного засобу. Таке оприбуткування відображається бухгалтерським проведенням Дт 152 Кт 424 «Безоплатно одержані необоротні активи». Витрати на монтаж та демонтаж такого обладнання нараховуються проведенням Дт 152 Кт 631. Якщо у вартості демонтажа і монтажа є ПДВ, то він обліковується за загальними правилами, в залежності від того, чи є підприємство платником ПДВ, чи ні.

Після введення в експлуатацію змонтованого обладнання (бухгалерський запис  Дт 104 Кт 152) підприємство здійснює щомісячне нарахування амортизації протягом строку корисного використання охоронного обладнання за допомогою двох бухгалтерських проведень:

  • Дт 23,91,92,93 Кт 131 – на всю суму місячної амортизації вартості обладнання та додаткових витрат з монтажу/демонтажу;
  • Дт 424 Кт 745 – лише в частині місячної амортизації вартості самого обладнання (яка визначена на рівні справедливої вартості), адже лише воно дісталося підприємству безоплатно. Амортизація витрат на демонтаж та монтаж обладнання в цьому проведенні не враховується, адже вони були здійснені за плату – були понесені витрати у вигляді плати виконавцю цих робіт.

Тобто, одночасно із визнанням витрат в сумі амортизації безоплатно отриманого ОЗ підприємство повинно визнавати і дохід, але лише в частині вартості безоплатно отриманого обладнання.

Таким чином, за правилами бухобліку підприємство не може одноразово віднести витрати на монтаж та демонтаж обладнання до витрат поточного періоду, а повинно враховувати їх в первісній вартості ОЗ і відображати у витратах, амортизуючи таку вартість.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202535
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025111
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 172
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025502