• Посилання скопійовано

Як оприбуткувати безоплатно отримані основні засоби?

Підприємство переїхало, змінило місце оренди приміщення. Попередній орендар дозволив безоплатно зняти охоронне обладнання. Понесено витрати на демонтаж та монтаж (на новому місці) такого обладнання. Як оприбуткувати таке охоронне обладнання?

Перш за все, підприємство повинно здійснити оприбуткування такого охоронного обладнання. Так за п. 10 П(С)БО 7 первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат на транспортування, установку, монтаж, налагодження таких основних  засобів.

При цьому, справедлива вартість – це сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання  за звичайних умов на певну дату. У даному випадку - це буде ринкова вартість аналогічного обладнання з аналогічними характеристиками та аналогічним ступенем фізичного і морального зношення.

Отже, підприємство оприбутковує охоронну сигналізацію за її справедливою вартістю і включає витрати на демонтаж та монтаж до первісної вартості такого основного засобу. Таке оприбуткування відображається бухгалтерським проведенням Дт 152 Кт 424 «Безоплатно одержані необоротні активи». Витрати на монтаж та демонтаж такого обладнання нараховуються проведенням Дт 152 Кт 631. Якщо у вартості демонтажа і монтажа є ПДВ, то він обліковується за загальними правилами, в залежності від того, чи є підприємство платником ПДВ, чи ні.

Після введення в експлуатацію змонтованого обладнання (бухгалерський запис  Дт 104 Кт 152) підприємство здійснює щомісячне нарахування амортизації протягом строку корисного використання охоронного обладнання за допомогою двох бухгалтерських проведень:

  • Дт 23,91,92,93 Кт 131 – на всю суму місячної амортизації вартості обладнання та додаткових витрат з монтажу/демонтажу;
  • Дт 424 Кт 745 – лише в частині місячної амортизації вартості самого обладнання (яка визначена на рівні справедливої вартості), адже лише воно дісталося підприємству безоплатно. Амортизація витрат на демонтаж та монтаж обладнання в цьому проведенні не враховується, адже вони були здійснені за плату – були понесені витрати у вигляді плати виконавцю цих робіт.

Тобто, одночасно із визнанням витрат в сумі амортизації безоплатно отриманого ОЗ підприємство повинно визнавати і дохід, але лише в частині вартості безоплатно отриманого обладнання.

Таким чином, за правилами бухобліку підприємство не може одноразово віднести витрати на монтаж та демонтаж обладнання до витрат поточного періоду, а повинно враховувати їх в первісній вартості ОЗ і відображати у витратах, амортизуючи таку вартість.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202535
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202528
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025225
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202552
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025220